A magyar kulturális örökség része a Ganxsta Zolee és a Kartel, és ideje, hogy csörögjön a kassza

2024. szeptember 19. – 18:53

A magyar kulturális örökség része a Ganxsta Zolee és a Kartel, és ideje, hogy csörögjön a kassza
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Telex After e heti adása sok szempontból poptörténetinek mondható: hosszú idő után közösen adott interjút Ganxsta Zolee, Big Daddy és Dopeman, vagyis a legsikeresebb felállása a Ganxsta Zolee és a Kartelnek. Ők így hárman hosszú évekig nem adtak közösen interjút, és az elmúlt hónapokban már itt-ott megszólaltak ugyan együtt, a Telexnek adtak először több mint egyórás interjút a jövő januári arénás nagykoncertjük előtt. Ebben a cikkben kiemeljük a beszélgetés legerősebb, legemlékezetesebb vagy legszórakoztatóbb részleteit.

Hogyan került Dopeman a Kartelbe

A Kartel eredetileg Ganxsta Zoleeból, Steve-ből, O.J. Sámsonból, Big Daddy Lacából és Lory B-ből állt, azonban utóbbi egy idő után kiszállt a zenekarból.

„Jön egy előadó atlétatrikóban. Egyik kezében pezsgősüveg, már nem szomjasan. És tök jókat dob, majd egykezes fekvőtámasz közben is elkezd rappelni”

– meséli Ganxsta az első találkozásukat Dopemannel egy 90-es évekbeli rapklubban.

Dopeman már a Jégre teszlek lemezen is írt szöveget a Kartelnek, és amikor Lory B kilépett, teljesen egyértelmű volt nekik, hogy Dopeman lép majd a helyére, akivel egy-egy hirtelen beugrás miatt eleinte volt olyan, hogy a turnébuszban, a fellépésre menet tanulta meg a dalszöveget.

Kartel és az alvilág

„Sokáig hitték azt, hogy a Kartel egy karikatúra-zenekar. Pedig például a Lackó (Big Daddy) kifejezetten dolgozott az éjszakában. Tehát azért látott ajtót, ahol ki kellett dobni embert, és lehet, ő segített benne. A Zolee pedig olyan emblematikus, nagybetűs gengszterekkel nőtt fel egy környéken, hogy nyilván ők is ismertek egy csomó embert. Amikor fiatal felnőtt voltam, akkor én is kimaxoltam az éjszakában való lógást meg ebbe a közegbe való hempergést” – mondja Dopeman, majd Big Daddy teszi hozzá, hogy a Kartel beindulása után már az alvilág kereste az ő társaságukat, és jártak börtönfellépésekre is szívességből.

A Kartelt szerette az alvilág, és ők is szerették őket. Viszont a Kartel legkeményebb tagja az elmondásuk szerint egyértelműen O. J. Sámson volt, aki simán nekiment egyedül tíz embernek is.

Két dudás, egy csárda

Ugyan dolgoztak már együtt korábban, de az első nagylemez Dopeman hivatalosan is Kartel-taggá avatása után az 1999-es Helldorado volt, majd utána jött a a Rosszfiúk 2001-ben és a Pokoli lecke 2002-ben. Ez volt a Kartel csúcskorszaka mind kereskedelmileg, mind népszerűségben, Dopeman ezután mégis otthagyta az együttest.

„Én már azt éreztem, hogy ők már két dudás egy csárdában voltak – meséli Big Daddy, aki Ganxsta mellett az egyetlen, aki a kezdetek óta a Kartelben van. – Volt egy szemétdomb, ott két kiskakas, és nyilván a zenekart úgy hívják, hogy Ganxsta Zolee és a Kartel. De a Dopeman is volt olyan szinten a szólóival meg minden, hogy elkezdtek rivalizálni. Mindenben, a csajozásban, a piálásban meg a rappelésben. Ez már nem összjáték volt, hanem vállazás. Dope ezt szerintem megunta.”

„Lehet, hogy tudat alatt valóban volt ilyen, de én ezt akkor biztos nem tudatosan csináltam – reagál erre Ganxsta, aki aztán később kitér arra, amit még Dopeman mondott neki annak idején. – Neki ki kell mennie a színpadra, és meg kell nyernie a közönséget. És akkor megnyeri, mert van egy olyan habitusa” – teszi hozzá. „Ő volt az egyetlen ember, akinél tudtam azt, hogy nem vagyok első. Felmegyek a színpadra, és tudom, hogy az a dolgom, hogy ő a lehető legjobban fessen. Ezt sokáig tudtam képviselni és megcsinálni” – mondja Dopeman, majd hozzáteszi, hogy

több év közös turnébuszban utazás olyanná tette őket, mint egy rossz házasság.

„Nagyon sokáig hangosan és agresszíven képviseltem az én igazságomat, és sokáig éltem úgy, hogy én tudom, mi az igazság” – egészíti ki Dopeman.

Popzene és jogdíjak

„Mi nem láttunk olyan pénzeket, mint amit most egy youtube-os srác keres” – mondja Dopeman azzal kapcsolatban, hogy a Kartel a látszat ellenére közel sem volt annyira anyagilag sikeres számukra, és ez azért részben maguknak is köszönhető. A jogdíjak körüli résszel például annyira nem foglalkoztak akkoriban, hogy az adásban derült ki: Ganxsta egy fityinget nem látott karrierje leginkább popos slágeréből, Tunyogi Orsi Ha lemegy a nap című számából, amiben van tőle egy rapbetét (de ezt a szót utálja). Úgy egyeztek meg Dorozsmai Péterrel, a TomTom Stúdió alapítójával és vezetőjével, hogy egyszerre veszik fel nála a Jégre teszleket és Tunyogi Orsi lemezét, két stúdióban, két különböző emeleten. Dorozsmai kereste meg Ganxstát, hogy nyomjon el egy rapbetétet Orsi egyik számában, amihez kapott is egy szöveget, de Ganxsta helyette írt egy újat. Cserébe Orsi énekelt a Vigyázz, hogy mit teszel című Kartel-dalban.

A sors iróniája, hogy amíg a Vigyázz, hogy mit teszel egyáltalán nem lett közismert dal, addig a Ha lemegy nap a 90-es évek egyik legnagyobb slágere lett. „Mondtam, hogy nem kell szerzői jogdíj, jöjjön az Orsi, és énekelje fel, és ennyi” – emlékezik vissza Ganxsta, aki e miatt a kapkodás miatt máig egy forintot sem keresett a csak jogdíjakból az elmúlt 30 évben valószínűleg milliókat kereső dalból.

Olyannyira szétesett a Kartel korai életműve, hogy az első lemezeik (Egyenesen a gettóból, Jégre teszlek, Helldorado) fent sincsenek rendesen például Spotifyon, ahol még így is van havi 20 ezer hallgatójuk. „Pierrot-nak könyörgök hónapok óta, hogy battyogjon már be oda a Gabikához, mert a Pierrot-nak volt annak idején szerződése a Sonyval, utána meg neki velünk ötünkkel. És a Pierrot nem hajlandó bemenni a társasjátékai mellett, és kötni a Sonyval egy szerződést, utána pedig velünk, és akkor szépen felkerülhetne a Helldorado meg a többi album” – meséli Big Daddy a Kartel korábbi lemezein producerként dolgozó Pierrot-ról, aki már évek óta inkább társasjátékokkal foglalkozik a zene helyett.

T. rexek és velociraptorok

Dopeman az elmúlt tíz évben nagy utat járt be politikai közszereplésben: onnan indulva, hogy eljárást indítottak ellene, amiért egy ellenzéki tüntetésen belerúgott egy Orbán-szobor leszakadt fejébe, az elmúlt években már harsányan kormánypárti műsorokban kezdett szerepelni és véleményt nyilvánítani. Legutóbb Puzsér Róberttel volt egy olyan összefeszülése, ami átterelte a publicistát Dopeman térfelére, és egy rapvideóval üzent neki. Ganxsta és Big Daddy szerint ők kifejezetten jó kapcsolatban vannak Puzsérral, ezért nem is értik ezt az egészet.

„Az egy nagy tévedés, hogy rugdostam a szobor fejét, mert kurvára nem igaz. Az egy teletömött, nehéz dolog volt. Gurult felém, én meg telepi gyerekként azonnal belecsűrtem, és majdnem letörte a lábfejem az Orbán Viktor”

– emlékezik vissza Dopeman a 2013-as esetre. „Nekem a politikai megnyilvánulásaimat nem kezelik a helyén. Ez nem szerep, hanem játszom. Gondolatkísérleteket folytatok” – reagál arra a vádra, hogy ő antiorbánistából orbánista lett az elmúlt években, és a vlogjaiban többször beszélt arról is, hogy itt lenne az ideje, hogy őt is kifizessék.

„Én nem vagyok lényeg, hanem az a lényeg, amit csinálok. A magyar kulturális örökség része a Ganxsta Zolee és a Kartel, és ideje már, hogy csörögjön a kassza. Szerintem a Zoleenak most már járna egy életműdíj. Ezt a koncertet illene támogatni” – mondja.

„Nem akarom a Majkát bántani, mert hatalmas sztár. De hiába hatalmas sztár, mert zenei lenyomata nincs. A Kartelnek a zenei lenyomata túlmutat generációkon”

– mondja Dopeman, majd Ganxsta közbevág, hogy „itt nem egy slágerről beszélünk, hanem a jura korszakról”, amire Dopeman visszavált, hogy „kibaszott dinaszauroszok ülnek itt. Az emberek T. rexeket és velociraptorokat fognak látni” – utal Dopeman a januári arénás koncertjükre.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!