A rádiók elvesztették a kapcsolatot a magyar popzenével, de van alternatíva

2024. július 8. – 15:42

Másolás

Vágólapra másolva

Májusban jelent meg a Telekom Electronic Beats Szelektor tehetségkutatójának tripla válogatáslemeze, ahol a szakmai zsűri pop, club és experimentális kategóriában választott ki dalokat tehetséges előadóktól.

A kiválasztott pályázók többek között Macbook Pro készüléket vagy fellépési lehetőséget nyerhettek a Szigeten, a Kolorádón és az Inota fesztiválon. Az After+ adásában a verseny egyik főszervezője, Vereczkey Ákos, a szakmai zsűri egyik tagja, Kun Bálint (Carson Coma), valamint az egyik díjazott, Csinszka volt a vendégünk.

„Karanténválogatásként indult első alkalommal a projekt, akkor úgy írtuk ki a pályázatot, hogy a bezártságban íródott dalokat várjuk, és már akkor hatszáz pályamű érkezett hozzánk. Ezzel egy izgalmas dolog indult el az életünkben, mert azt láttuk, hogy van igény erre a versenyre, és sokan írnak a hálószobájukban dalokat, csak nincs felületük arra, hogy megmutassák” – mondta az indulásról Vereczkey Ákos.

Hozzátette, hogy nem titkolt szándékuk a rádió szerepét betölteni, hiszen ma itthon nem igazán releváns a könnyűzenei rádiók kínálata.

„A rádió még mindig tölthetne be markáns szerepet, hiszen például autóban még most is elég sokat hallgatjuk. De azt, hogy milyen dalok kerülhetnek be a rádióba, még mindig meghatározza a kiadók erős nyomása, ráadásul Magyarországon egészen érdekes irányelvek alapján választják ki azokat a dalokat, amiket leadhatnak. Ez egyáltalán nem hasonlít a nemzetközi rádiók rotációjának működéséhez. Szeretnénk sokkal frissebb képet adni arról, hogy ma hogy áll a magyar popzene.”

A beérkezett dalok műfaja nagyon színes volt, Kun Bálint hyperpop dalokra számított, de kevés ilyen produkció érkezett idén.

„Érdekes, hogy hiába látok trendeket a nemzetközi és magyar zeneiparban, a Szelektorra érkező versenyzőket ez nem határozta meg. Nagyon sok szólóelőadó volt, aki magának gyártja az alapokat is, és ehhez társult egy ábrándosabb hangulat, talán ez a műfaj volt, ami gyakrabban felbukkant idén” – mesélte a Carson Coma tagja az adásban.

A Szelektor versenyére egyaránt érkeztek angol és magyar nyelvű produkciók is, Csinszka például angolul énekelt eddig, de az adásban elmesélte, hogy most először megpróbálkozik a magyar szövegekkel is.

„Az a jó, hogy akkor írok magyarul, amikor én akarok, nem pedig akkor, amikor ezt várják el tőlem. A második albumomon dolgozom, aminek a címe Transformania, ami onnan ered, hogy erdélyi származású vagyok, ezáltal szeretnék megteremteni egy olyan fiktív világot, ami nincs 800 kilométerre, és én formálhatom benne a stílusokat, a műfajokat. Most jutottam el oda, hogy a magyar nyelvet is fogom, és kedvemre formálom majd a zenémhez illesztve.”

Kun Bálint arra a kérdésre, hogy miben különbözött az idei felhozatal a két évvel ezelőtti indulóktól, így válaszolt.

„Én azt éreztem, hogy erősebb dalok érkeztek idén. Nagy értéke a Szelektornak, hogy egy picit olyan, mint egy osztályterem, amiben sokan alkotnak. Nincs Magyarországon olyan lehetőség, ahol a popzeneírást csoportban lehet tanulni. Ez nagy kár, mert én mindig azt érzem, hogy a közös alkotások során sokat lehet tanulni a dalszerző társaktól is. Ha valaki jelentkezik erre a versenyre, akkor formálhatja azt a mentalitást, hogy legközelebb milyen gondolatokkal ül le dalt írni.”

Az adásban szóba kerül még.

  • Milyen segítségre van ma szüksége egy feltörekvő előadónak?
  • Hogyan egyengették a Szelektor-dalok fejlődését a szakmai mentorok?
  • Milyen fesztiválokon találkozhatunk a nyáron a Szelektor versenyzőivel?
  • Hogyan viszonyult a szakmai zsűri a már ismert előadókhoz, akik új dalokat küldtek be a tehetségkutatóra?
  • Túltelített-e a zenei színtér egy ilyen kicsi országhoz?
  • Milyen lehetőségekhez juthat egy Szelektoros versenyző a tehetségkutató után?

Az adás a Telekom Electronic Beats és a Telex After együttműködésének részeként jelent meg.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!