Ajsa Luna: Sok olyan dolog történik ebben az iparban, amivel nehéz megbirkózni

2024. június 27. – 17:02

Ajsa Luna: Sok olyan dolog történik ebben az iparban, amivel nehéz megbirkózni
Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Ajsa Luna először 2021-ben volt az After Feltörekvők sorozatának vendége, most pedig már a Telex After Portrék adásában tért vissza. Az énekesnőnek április 19-én jelent meg új nagylemeze ILLEG*LIS PARTYK címen – kritikánk az albumról ebben a cikkben olvasható. Az előadó ennek apropóján mesélt felnövésről, előző kiadványa, a Világvége és az új lemez legfontosabb különbségeiről, 2023-as MTV EMA-győzelméről, a politikai korrektségről alkotott véleményéről és arról, hogy miért fontos, hogy egy előadónak legyen szexuális energiája.

Ajsa Luna Szentendrén nőtt fel, mindig is szeretett énekelni, de sosem ez volt számára az elsődleges, mert minden a művészet iránti affinitásával kezdődött. „Nagyon szerettem alkotni és kreatívkodni már nagyon kicsi korom óta, és imádtam történeteket kitalálni. Előbb-utóbb összeértek a szálak: szép hangom volt, nagyon sok énekversenyen voltam elég jó eredményekkel, mindig nagyon szerettem írni, és azt éreztem, hogy ez valami, ami nekem való. Elég szépen megvolt ennek az útja, meg az íve, utána mindenféle műfajt kipróbáltam. Jazzt tanultam egy ideig, aztán meg jött a pop.”

Karibi származású édesapja otthon rapet, reggae-t és afrobeatet is hallgatott, Ajsa Lunára elmondása szerint leginkább az utóbbi hatott. Az adás elején szóba jött, hogyan került az azóta Magyarországról kivonult Universal Hungary kiadóhoz, és miképp ismerkedett meg a Banana Records kiadót alapító Kamau Makumival és Fodor Máriusszal, akik már Beton.Hofi és Hundred Sins előtt elkezdtek foglalkozni vele és Kristoaffal. Ajsa Luna érintette azt is, hogy hogyan kezdett el Hundred Sinsszel dolgozni első zenéje, a Hófehér utáni időszakban, majd kitért a producerrel közös Legszebb lány sikerére is, ami szerinte az első nagyobb előrelépést jelentette a karrierjében.

Arra a kérdésre, hogy miért tapasztalható lassabb előrejutás a női előadók körében a magyar könnyűzenei színtéren, Ajsa Luna így reagált:

„Nyilván közrejátszik, hogy nők vagyunk. De nem csak ezért. Sokkal inkább rétegzene az, amit mi képviselünk.

Nálam ez sokat változott az utóbbi időben, de azt gondolom, hogy ahány embert én meg tudtam szólítani a stílusommal, az nem ugyanakkora embertömeg, mint amit Beton.Hofi tud a saját stílusával. Amellett, hogy férfiak, más is van emögött szerintem. Bennem nem merült fel, hogy előbb kezdtem és mégsem tartok ott, mint ők.”

Állítása szerint nagyon mainstream sosem szeretne lenni, de abban egyetért, hogy új lemezével már egy jóval poposabb hangnemet ütött meg, és tudja, hogy újabban efelé halad. Szóba jött az is, hogy korábban Z generációs hamupipőkének kiáltották ki. Szerinte „ha azt mondják az emberről, hogy ő egy Z generációs valaki, az tök imponáló. De nekem több idő volt, mire tudatosult, hogy hamupipőkének tartanak, és hogy ezzel tudok-e azonosulni. Sokan mondták, hogy én vagyok a magyar Melanie Martinez.”

Az énekesnő úgy gondolja, hogy ez a reakció egyfajta rossz beidegződés és visszatérő reflex a magyar társadalomban: „Sokat gondolkodtam azon, hogy itthon ez egy népbetegség, muszáj kategorizálni, meg megtalálni a magyar verziót mindenből. Arra jutottam, hogy amiről dönthet az ember, az inkább az, hogy miből szeretnél A magyar lenni, úgyis valamiből az leszel.

Melanie Martinez nem akartam lenni, tekintve, hogy sose hallgattam, emiatt is próbáltam picit leszakadni erről a hercegnős vonalról.”

A beszélgetés során szóba jött az énekesnő megítélése is, szerinte „amikor az ember túlzottan utál valamit vagy valakit, amögött mindig van egyfajta csodálat.” Arra a kérdésre, hogy őt miért lehet utálni, Ajsa Luna így reagált: „Ezt nem tudom. Ezt attól kell megkérdezni, aki utál. De azért azt gondolom, hogy van ok rá bőven. Ha valaki attraktív, valamilyen formában sikeres, vagy tehetséges, ezek már önmagukban mind okok arra, hogy ne szeressék.”

Az adás második felében Ajsa Luna vallotta a politikai hovatartozásáról is, és reagált arra, hogy konzervatív nézeteket vall-e. „Én amúgy inkább centristának vallom magam, de nem nagyon szoktam itthoni viszonylatokban politizálni. Inkább globálisan gondolkodom. Egyáltalán nem mondanám azt, hogy inkább konzervatív lennék, vagy inkább liberális, valahol középen vagyok.” Az énekesnő korábban egy hosszabb bejegyzésben adott hangot nemtetszésének a túlzó politikai korrektséggel szemben, mondván, hogy „a PC kultúra szépen csendben bedarál mindenkit”. Az előadó több év távlatából így reagált az adásban:

„A PC-kultúra nekem az, hogy mindent fogadjunk el, legyünk nagyon empatikusak minden szituációban. Ez igazából csak egy válaszreakció, és valószínűleg erre is majd jönni fog egy újabb válaszreakció, ami szintén iszonyat drasztikus.

Ha bármi túl van tolva, az nem jó. És szerintem azért nem fejlődik a világunk, merthogy folyamatosan ez van, szélsőségek váltják egymást.”

Ajsa Luna új lemezével állítása szerint óriási karakterfejlődésen ment át: „Eljutottam kislányból Mother Lunába, ezzel elég sokat játszottam ennél a lemeznél. Itt már egy sokkal felnőttesebb hang jelenik meg, ami azért szép szerintem, mert a Világvégén sok más mellett a gyerekkor lezárulásáról is írok, utána pedig jön a nőiség és a nőiesség megélése.”

Az ILLEG*LIS PARTYK egyik legbátrabb dala a Minden kislány, ami szintén kiemelt témája az interjúnak. Ajsa Luna sokat gondolkozott, hogy mivel járhat a dal kiadása, melynek visszatérő mantrája a „Minden kislány játszik, minden nagylány maszturbál”.

„Bennem volt, hogy ehhez mit fognak szólni, mert tudtam, hogy ha ezt az átlagember meghallja, akkor valószínűleg nem arra gondol, amire én művészi aggyal” – mondja. „Nyilván benne van ennek a puritánsága is, de azért vannak mélyebb rétegei ennek a dolognak.

Szerintem az, hogy a gyerekek játszanak, illetve maga a játék-, meg ahogy az életben játszunk, az mind összefügg a szexualitással. Valahol a szexualitás indítja el az egészet. Nem a szex, a szexualitás sokkal tágabb annál.

Így ennek nagyon nagy szerepe van az előadói létben. Ezek mind kapcsolódnak ezekhez a sorokhoz, meg az egész lemez üzenetéhez is. Én azt gondolom, hogy egy előadó akkor jó előadó, ha van szexuális energiája. A szexualitásról nem kell kötelezően beszélni, ez csak egy energia, amit érezni lehet az adott előadó jelenlétéből, emiatt tudnak hozzá vonzódni ” – összegezte Ajsa Luna.

Az adásban szóba kerül még:

  • Kit ismer el Ajsa Luna a hazai előadók közül?
  • Szerinte sikerült javítani a közízlésen?
  • Mit szimbolizál az őzike a Világvége lemezborítóján?
  • Milyen visszacsatolást kapott miután előadta a Tiszalököt Beton.Hofi oldalán a Budapest Parkban?
  • Mit gondol a Priscilla-filmről?
  • Melyik előadók inspirálják?
  • Milyen zenekészítő programot használ?
  • Hogyan vélekedik a vallásról?
  • Kapott-e visszajelzést a Tankcsapdától a saját Mennyország tourist feldolgozására?
  • Milyen reklámban énekelt karrierjének az elején?
  • Hogyan ismerkedett meg Ohnody-val?
  • Hol látja magát Lenny Kravitz-cel 10 év múlva?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Ehhez a cikkhez fizetett együttműködés keretében az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást használtuk.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!