2024. február 7. – 20:05
Az After+ e heti adásában Sofia Coppola Priscilla című, nemrég Magyarországon is bemutatott filmjét beszéltük ki Benedek Ágota forgatókönyvíróval és a Leányvállalat Kiadó művészeti vezetőjével. Benedek Ágota az adásban mesélt Sofia Coppola női karaktereinek ábrázolásáról, Priscilla-kosztümökről, emellett összevetettük Jacob Elordi és Austin Butler Elvis-alakítását, és azt is kifejtettük, miért maradt hiányérzetünk a film után.
Sofia Coppola Priscilla Presley 1985-ös emlékiratai alapján készítette el a Priscilla forgatókönyvét, azzal a céllal, hogy bemutassa, hogyan viselkedett feleségével a király zárt ajtók mögött. A rendező a Telexnek adott interjújában is mesélt arról, miért volt kiemelt szempont, hogy a produkció végigvezesse azt, ahogy Priscilla rátalál az identitására. Emellett fontos témája a filmnek, hogy azt is megmutassa, Priscilla végül miért hagyta el Gracelandet Elvis giccses világával együtt.
A filmből azonban nem derül ki, hogy Priscilla miért csüngött Elvis szerelmén, és hogyan hatott rá, hogy kamaszkorától kezdve bekebelezte egy sztár a hírnevével.
„Nagyon tetszik Sofia Coppola perspektívája, hogy egy ikonnak a legbelsőbb, legintimebb, legszűkebb világával, azaz Priscillával foglalkozik” – mondta az adásban Benedek Ágota.
A filmben utalnak arra, hogy Elvisnek hiányzott Memphis (Priscillával Nyugat-Németországban találkoztak 1958-ban), és Priscilla enyhíthette a honvágyát, de nem világos, hogy miért taposott ennyire a tinédzser lányért. Lehet, hogy Elvis csupán egy halkan beszélő, visszafogott, kék szemű lányt látott benne, akit kontrollálhat, és babázhat vele. Nézőként azonban ettől még nem alakul ki viszonyunk kettőjük kapcsolatához, nem mutatja be a film, hogy miért is szerettek egymásba.
A filmnek lehetett olyan célja is, hogy empátiát ébresszen Priscilla iránt, ám az érzelmi gócpontok elmaradnak, nem látunk annál többet, mint hogy Elvis masnis ruhákba öltözteti a tinilányt, feketére festeti a haját, és erősebb sminket javasol neki.
Sofia Coppola filmvilágát mindig is az elfojtott ábrándozás jellemezte, női karaktereit életük átmeneti állapotában ábrázolja. A rendező a szerelmet főleg sóvárgásként mutatja be, erre tökéletes példa az Elveszett jelentés, amelyben a filozófia szakon végzett lány bolyong Tokióban, és a nyüzsgő városban definiálná újra magát.
Míg más filmjeiben a rendező jól érzékelteti, hogyan próbálnak a nők kiteljesedni (Marie Antoinette, Öngyilkos szüzek), addig a Priscillában egyáltalán nem mutatkozik meg, hogyan épül le Priscilla önbizalma Elvis Presley mellett.
Sofia Coppola divatérzéke miatt a karakterek ábrázolásában a kosztümök is fontos szerepet játszanak. Coppola tizenöt évesen a Chanelnél volt gyakornok, sokáig a divattal akart foglalkozni a filmes pálya helyett. A ruhadarabokat a Priscillában is eszközként használja, Cailee Speany a csipkeharisnyákkal, a selyem hálóingekkel, a margarétás hajpántokkal és a porcelánbabákra emlékeztető masnis szoknyákkal hozza a hatvanas évek stílusát. A TikTokon is elterjedt a film miatt az a trend, hogy a lányok Priscilla sminkrutinját és hajának tupírozását utánozzák.
Coppola filmjében azonban Priscillából csupán egy plüssel kibélelt, pasztell rózsaszín világban mélázó kislányt látunk, aki nem reagál arra, milyen nyomás helyeződik rá a király mellett. A film végén elhajt Graceland birtokáról a semmibe, Dolly Parton I Will Always Love You című dalára (elvileg Elvis ezt dúdolta neki a tárgyalás után, mikor kimondták a válást), otthagyva a nézőt ugyanannyi infóval, mint amennyit már a film előtt is tudtunk róla.
Az adásban szóba kerül még:
- Mit mondana Benedek Ágota Sofia Coppolának, ha felhívta volna őt a rendező a koncepcióval?
- Ki játszotta jobban Elvis Presley-t, Jacob Elordi vagy Austin Butler?
- Megérdemelten kapta Cailee Speany a Velencei Filmfesztiválon a legjobb színésznőnek járó díjat?
- Miben különbözik Priscilla karaktere Sofia Coppola eddigi női karaktereitől?
- Hogyan használja a zenét Coppola a filmben, annak ellenére, hogy nem kapta meg az Elvis-dalok jogait?
- Hol tartanak Benedek Ágota könyveinek megfilmesítési folyamatai?