6363: Annyira kúl a hiphop, hogy még a komolyzenészek is ezt tanulják

2024. június 20. – 17:08

6363: Annyira kúl a hiphop, hogy még a komolyzenészek is ezt tanulják
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Telex After legutóbbi vendége a Sára Gergely rapprojektjéből zenekarrá bővülő 6363 volt. Az adásban a vendégünk Sára mellett Gáll Barnabás trombitás volt.

„Így, hogy már zenekaros felállással játszunk, az a zene amit kirakunk, az nem csak rajtam múlik. Persze sok mindent hozok, a szöveg természetesen tőlem származik, de fontos, hogy a zenészek aktívan járulnak hozzá a hangzáshoz, nem session zenészek. Sokáig csináltam otthon beateket magamban, van valamennyi hallásom, meg tapasztalatom mintázással, de a zenekarral azt is szerettem volna, ha lekerül a zenei kérdés a vállamról. Tanácsot persze adhatok nekik, jó, hogy külső füllel hozzá tudok szólni a hangszereléshez, de tőlük jön az ötlet” – mondta a koncepcióváltásról Sára Gergely a műsorban.

Gáll Barnabás zenélt már a Carson Comával, öt évig játszott a GranCanadával, 6363 projektje viszont véletlenszerűen találta meg. Gáll kiposztolta Instagramra, hogy kedveli a Metamatika lemez hangzását, és mivel az Elveszett lemezen Gáll már közreműködött trombitásként, evidens volt, hogy a rapper felkéri zenekari tagnak. A trombitás számára a kapudrog a hiphophoz Anderson .Paak és Mac Miller életműve volt, de elmondása szerint a hiphop akkor robbant be igazán itthon, amikor az emberek rákattantak a Roots és a Badbadnotgood zenéjére.

„A hiphopot gyakran továbbgondolják a képzett jazz-zenészek. A hiphop most már egyértelműen a popzene. Azok a zenészek, akik konzit végeztek, tíz éve még nem játszottak hiphopot, mert nem volt rentábilis, nem volt menő. Most annyira kúl a hiphop, hogy még a komolyzenészek is ezt tanulják. Nem tudok jó popszöveget írni, mert nem szeretem a popzenét, és ha a Barni nem szeretné a hiphopot, szintén nem tudnánk együtt dolgozni.”

Sára Gergely szövegei kiemelkednek a magyar hiphop mezőnyben irodalmi utalásaival, de még a félig viccnek szánt dalaiban is lehet találni valamilyen mélységet. Ilyen például a Kord lemez indító dala, a Hogy vagy?, amiben Fluor is közreműködik, és bemutatja, hogy mennyire elcsépelt manapság ez a kérdés.

„Fluor Tomi úgy jött a képbe, hogy a Mizu meg a Hogy vagy? két ugyanolyan kérdés. A Hogy vagy? egy kínos, szorongósabb hangulat, mint a Mizu, de igazából mindkettő kommunikációt fenntartó elem. Miközben azt érzem, hogy az embereknek meg szüksége lenne arra, hogy megkérdezzék tőlük komolyan, hogy hogy vannak. A lírai én ebben a dalban megkérdezi, hogy vagy, de igazából ez jópofán annyit jelent, hogy magamról akarok beszélni.”

A lemezen ezt a dalt az Összevissza beszélek követi, ami annak az érzésnek a lenyomata, hogy mi következik az emberek nagyfokú érdektelenségéből. Az Unom című dalban pedig már a befásulás és depresszió jelei vehetőek észre.

„Olyan külső tényezőkkel magyarázom a dalban, hogy miért vagyok rosszul, amire nincsen ráhatásom. Nem az a valódi oka annak, hogy nem érzem jól magam, hogy gyurcsányozás van például. Persze ez is idegesít, de ezzel nem magyarázható a depresszió.

Az Időjárás-jelentés például arról szól, hogy szarul is érzem magam, de jól is vagyok, és ennek a váltakozását kell elfogadni. Ez jelentheti a kiutat abból, hogy az ember folyamatosan visszakerüljön egy mentálisan megterhelő spirálba, és depresszióba essen.”

A rapper hozzátette, hogy egy terápiás folyamatot is tükröz az album:

„Ez a lemez megírása sokat segített rajtam, nem akarok magánéleti dolgokba belemenni, de terápián nekem az volt a feladatom, hogy megtanuljak ne csak szélsőségekben gondolkodni, a dalokban is gyakran ellentétpárokban gondolkodom, és ezen sokat kellett dolgoznom. Egy depressziós hurok ez a lemez.”

„Nekem ez egy olyan anyag, ami valamennyire high-fashion, rejt magában némi eleganciát, de alapvetően utcai viselet. A saját eddigi karrieremet is úgy látom, hogy van benne emelkedettség, ami nem feltétlenül mindenkié, vagy nem fér hozzá mindenki, de azért elérhetővé lehet tenni, ha a megfelelő közegnél talál be. Stratégiai dolog van abban, hogy idomultam a mai felgyorsult zenefogyasztás ritmusához, a single-ök elég fontosak lettek, most erről a lemezről több mint a fele megjelent már a teljes album előtt. A következő lemeznek pedig Bársony lesz a címe, így együtt tud majd létezni a Korddal” – mesélt a lemez címéről és a mögötte álló koncepcióról Sára Gergely.

Sára jó barátságot ápol az Analog Balatonnal, és Szendrői Csabával (Elefánt) is, velük közösen írta meg a társadalomkritikus Tönkretesszük a barbiebabákat dalt.

„Ez egy konzumlázadás igazából, a Barbie baba a fogyasztói társadalom legszélsőségesebb szimbóluma, ami egy hazugság, egy nem létező dolognak az ikonja. A lemez ennél a pontnál tart a legmélyebb depresszió állapotánál. Egy destruktív kitörés, hogy leszarjuk a fogyasztói piacot.”

Az adásban szóba kerül még:

  • Miért volt fontos a zenekar számára, hogy elkerüljék azt, hogy a Jazzboisra hasonlítsanak?
  • Miben hasonlít 6363 Szendrői Csabához?
  • Lusta Geri produceri munkája miért ennyire fontos a Kord című lemezében?
  • Miért sülhet el rosszul, ha a hiphopot jazz-zenészek játsszák?
  • Mi az oka annak, hogy az ember a harmincas éveire gyakran antikapitalista szemlélettel látja a társadalmat?
  • Mi az oka annak, hogy Sára zenei karrierjében már volt több koncepcióváltás?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!