A Halott Pénznek fontos üzenete van a nőket tárgyiasító, macsó előadókkal szemben

2024. június 9. – 10:44

A Halott Pénznek fontos üzenete van a nőket tárgyiasító, macsó előadókkal szemben
A Halott Pénz koncertje a Puskás Arénában – Forrás: Halott Pénz

Másolás

Vágólapra másolva

„Pécsi szobából a Puskásba” – így érzékeltette a közönséggel a Puskás Arénában Marsalkó Dávid, a Halott Pénz alapítója, hogy mérföldkőhöz érkezett a húszéves fennállását ünneplő zenekar. Az együttes mindig is előszeretettel érzékeltette pécsi gyökereit, és a stadionban tényleg volt bája annak, hogy az eredetileg csak szűk réteget megmozgató első próbálkozásoktól Marsalkó és a később zenekarrá bővülő produkció több tízezres stadionkoncertig jutott.

A Halott Pénz még Azahriah előtt jelentette be, hogy megcélozza a Puskást, ám Azahriah triplázása miatt úgy tűnt, kevésbé lesz reflektorfényben Marsalkóék fellépése az arénában.

A stadionban azonban nem úgy tűnt, mintha az emberek megfeledkeztek volna a Halott Pénzről. Kisgyerekes családok, tinédzser szerelmespárok, anya-lánya párosok, és szűk farmerekben feszítő, tetovált srácok gyűltek össze, hogy meghallgathassák az elmúlt évek egyik legsikeresebb zenekarának dalait. A színpadot az új dallal utoljára 2020-ban jelentkező Mary Popkids melegítette be, a szereplésük pedig adta magát egy ilyen születésnapi koncerten, hiszen a két zenekar korábban többször is akár egymást követte fesztiválokon, és a két produkció által közvetített szellemiség is rímel egymásra.

A Halott Pénz az elmúlt 20 évben annyira szilárd rajongói tábort épített, hogy stabilan töltik meg a Budapest Parkot, felléphettek a Sziget nagyszínpadán és dokumentumfilm is készült róluk. Pedig Marsalkó Dávid élete alakulhatott volna másképp is, hajszálon múlt, hogy nem lett fénymásoló fiú Londonban, csak még a kiköltözése előtt leforgatta az Angard klipjét. A dal végül a hiphop szubkultúrán túl is ismert lett, majd miután a projekt zenekarrá nőtte ki magát, a Halott Pénz az egyik legjelentősebb hazai élő produkcióvá vált. A tagok pedig a hálájukat rendszeresen kifejezik a közönségük felé, ez a Puskásban tartott koncerten is több megható pillanatot hozott.

A zenekar a Szólj anyunak intrójára lépett színpadra, azok után, hogy a kivetítőkön megidézték a Halott Pénz karrierjének fontos pillanatait. Ezt követte a 2010-es évek fesztiváljainak egyik elengedhetetlen dala, az Erre még meghívlak, ahol színpadra jöttek a zenekar védjegyének számító táncoló medvék is. Szerencsére a koncertnek ez volt az egyetlen giccses motívuma, ezen túl nem volt feleslegesen túltolt díszlet, sem pedig vásári hangulatot idéző látványvilág. A refrénekre azért menetrendszerűen érkezett a tűzijáték, lufik, konfettik kíséretében, de ezek a megoldások még pont ízlésesek maradtak.

A Halott Pénz közönsége végigtombolta az estét, az ülőhelyeken is táncoltak a Hello lányokra vagy a Feneked a gyengémre, és az összes színpadra szólított vendéget, Dzsúdlót, Rúzsa Magdit, ByeAlexet, Papp Szabit, Oláh Helénát és Molnár Katalint is kitörő üdvrivalgással köszöntötték. A közreműködők pontosan énekeltek, és látszott rajtuk, hogy őszintén örülnek a Halott Pénz sikerének, ami azért is fontos, mert Marsalkó a Telex After podcastjében is beszámolt arról, hogyan kísérte a pályájukat szakma irigysége.

A Halott Pénz szövegeit áthatja a gyermeki naivitás, és vannak, akiknek ezek a klisékkel teletűzdelt, szeretetet közvetítő sorok már fárasztóak, a koncerten mégis őszintének hatottak ezek az üzenetek. Ehhez kellettek Marsalkó Dávid őszinte megnyilvánulásai is: a Youtube-on már több mint hétmillió megtekintés felett járó Szétszeretlek című dal előtt például azt mondta a frontember, hogy a mai dátum több szempontból is fontos az életében, többek között azért is, mert második kisfia ekkor született.

Ennek a dalnak az írásakor döbbentem rá, hogy ami igazán fontos az életben az egy boldog gyerek és egy boldog nő – tette hozzá Marsalkó.

Ez a kijelentés fontos volt ennyi ember előtt, főleg amikor hemzseg az internet a nőket tárgyiasító zenéktől, és a „macsó” attitűdöt képviselő előadóktól. Annyira rezonált a zenekarral a közönség, hogy az Élnünk kellett volnánál már mindenki állva bulizott, majd ezt követte a koncert egyik megindító pillanata, amikor Marsalkó Dávid hosszasan lepacsizott a közönséggel. Utóbbi alatt melankolikus zongoradallamok szóltak, úgyhogy innen még vissza kellett rántani az embereket a koncert pörgésébe, amit Sebestyén Balázs próbált elérni egy videóüzeneten keresztül, amiben fergeteges bulizásra invitálta a nézőket.

A sportcsarnokokban, stadionokban koncertező előadóknál mostanában bevett szokás, hogy egy-egy ismert műsorvezetővel tüzelik a közönséget: a Budapest Parkban az utolsó Ricsárdgír-koncerten Ördög Nóra tűnt fel, az Aurevoir díjátadót rendezett Till Attilával, Azahriah-t a Papp Lászlóban Szellő István és Erős Antónia híradós konferálta fel. De azzal, hogy a Halott Pénz-koncerten Sebestyén Balázs személyesen nem jelent meg a színpadon, a videóüzenet csak egy felesleges húzás volt.

De a hűséges rajongók így is visszatapsolták a zenekart, hogy a ráadásban a Valami van a levegőben, az Amikor feladnád és Darabokra törted a szívem is elhangozhasson. A Halott Pénznek egyáltalán nem volt egyszerű dolga a Puskás Arénában Azahriah történelmi triplakoncertje után, de húsz év alatt olyan ragaszkodó közönséget állítottak maguk mellé, hogy a zeneipar rendkívül gyorsan változó trendjei ellenére érezhetően nagyon széles réteget szólítanak meg továbbra is. A közönségük velük együtt nőtt fel, talán ez is lehet az oka annak, hogy a születésnapi koncert a Puskásban igazi családi esemény volt, ahol a Halott Pénz-rajongók a gyerekeikkel együtt buliztak.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!