2023. október 26. – 19:43
A Voice egyik párbajának nyári felvételén ültünk a vezérlőben, az operatőr mellett és a zsűri pihenőjében is. Összesen három órán át figyeltük, ahogy egy precízen felépített műsor összeszokott stábja kizökkenthetetlenül csinálja a show-t. Megpróbáltuk megtudni annak okait is, hogy miért a Voice-ra cserélte az X-Faktort az RTL, és rákérdeztünk, milyen eredményre számítanak a műsortól a TV2 elleni versenyben.
Nóri, milyen a füled?
– Szuper.
– Szuper, na, menjünk akkor!
– pár perccel a Voice egyik párbajának felvétele előtt így beszélte meg Verebély Marcell, a tehetségkutató senior kreatív producere és Trokán Nóra, hogy a coach mindent jól hall-e, amit a vezérlőből mondanak neki. Trokán Nóra a stúdióban valamiért nem hallotta jól, amit a fülére mondtak, de aztán minden gyorsan helyreállt. A Voice egyik párbajának forgatásán járunk az RTL nagytétényi székházában, egy júliusi napon ugyanis lehetőséget kaptunk arra, hogy benézzünk a műsor kulisszái mögé.
Délelőtt 11-kor egy csapat csupa feketébe öltözött emberrel együtt – ez a dresszkód mindenkinek, aki nem szerepel a műsorban, mi is feketében jöttünk – várakoztunk egy rövid ideig a székház aulájában, az X-Faktor felirat alatt. Először úgy tűnt, mintha a Voice egy másik stúdióban forogna, de aztán kiderült, hogy egyszerűen még nem cserélték le a feliratot. Az X-Faktor tizenegy évadon át futott a csatornán, még tavaly ősszel is meghirdette az RTL, el is kezdték a toborzást a műsorhoz, de aztán februárban Kolosi Péter (az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese) bejelentette, hogy szünetre küldik a tehetségkutatót és a Voice jön helyette.
Az X-Faktor felirat csak ott maradt, de már a Voice forog a stúdióban, ahova be is vonult a csapatnyi fekete ruhás ember, mi pedig a műsor kommunikációs felelősével a coachok pihenőjéhez mentünk, épp fotózták őket. Első – és majd később sokadik – látásra is úgy tűnt, mindenki nagyon tudja, mi a dolga, minden pontosan megtervezett, mindennek megvan a helye és a meghatározott ideje is.
A nappalira hasonlító pihenő díszlete is precízen kitalált, van helye a dohányzóasztal közepén a gyúrós gorillának, a fotelek mögötti könyvespolcokon a coachok fotóival ellátott lemezborítóknak, a földön álló mélynyomóládának, egy másik polcon a 80-as, 90-es évek amerikai videóklipjeiből jól ismert dupla hangszórós boomboxnak meg egy bakelit lemezjátszós music centernek is. Pont ilyenem volt irtó régen, tök durva, de nincs idő ezen mélázni, mert már megyünk is fel a vezérlőbe.
A vezérlőben legalább tízen tíz tévén figyelik majd azt, ami a stúdióban történik. Még maradt pár perc a kezdés előtt, úgyhogy leülök Verebély Marcell mellé, és arról kérdezem, hogy miért cserélték le az X-Faktort, és miért éri meg még mindig tehetségkutatót csinálni a tévében.
„A Voice a világon több mint 170 országban volt már képernyőn, és a legsikeresebb zenés tehetségkutatónak számít. Mi már régóta szerettük volna megcsinálni, csak amíg volt egy annyira dübörgő formátum, mint az X-Faktor, addig ez nem került szóba. Most, hogy eltelt tizenegy évad az X-Faktorból, azt éreztük, hogy jót fog tenni, ha elküldjük pihenni egy picit, és akkor már evidens volt, hogy ezt a formátumot csináljuk meg. Önmagában az, hogy eltelt több mint tíz év azóta, hogy utoljára képernyőn volt ez a műsor, az már csak és kizárólag jót tud neki tenni (akkor még a TV2-n futott a formátum – a szerk.) Az ilyen nagyszabású és egy adott ponton élőre váltó műsorok azért kicsit olyanok, mint az Oscar-gála, szereted megnézni a tévében. Egy ilyen formátum dob a tévé presztízsén, jó, hogy ez itt van. Viszont beszélnem kell most" – szakad félbe a beszélgetés, indul a forgatás, én egy székkel arrébb ülök, de még mindig a vezérlőből nézem, ahogy a stúdióba berobog Istenes Bence, hogy felkonferálja a coachokat.
Verebély közben néhány instrukciót ad a műsorvezetőnek, de csak egy-egy szót vagy tőmondatot mond a fülére, nem ad mindent a szájába. A producer erről később azt mondta, 15 éve barátok, félszavakból is értik egymást.
Minden összefügg mindennel, mégis minden spontánnak tűnik
A párbaj alatt Istenes Bence egyik szemén jól látható mokesz volt, amiről a műsorban ment is egy sor poén. Verebély erről a forgatás alatt még csak annyit mondott, hogy a műsorvezető bokszolni jár, a mokesza pedig jól illett a Voice ringnek berendezett színpadához, ezért el is sütötték ezt a geget. Azóta kiderült, hogy Istenes Bence nem csak hobbiból bokszolgat, hiszen az RTL másik műsorára, a Sztárboxra edzett, amikor behúztak neki.
A Voice producere szerint egyáltalán nem volt kérdés, hogy ki legyen a tehetségkutató műsorvezetője. „Bencével együtt nőttünk fel a tévézésben, mind a ketten itt tanultunk meg mindent. Összeszokott páros vagyunk, és nagyon szeretünk is együtt dolgozni" – mondta. Közben a rendezőnek feltűnik egy ragasztócsík a színpadon, az egyik kameraállásból.
„Leállunk, kötünk a tapsba”– szól be a stúdióba Verebély. Amíg a ragasztócsíkot felszedik, leáll a felvétel, így a producernek megint van pár perce, úgyhogy a versenyzőkről és a zsűriről kezdünk beszélgetni.
„Az a személyes tapasztalatom, elég sok tehetségkutató castingja után, hogy azok az arcok, akik a nézőket érdeklik, egyszerűen besétálnak ide. Ez most is így volt. Persze klasszikus casting mellett a direkt castingot is alkalmaztuk, tehát mi is kutattunk fel embereket. A research stáb – olyan 8-10 fő – fél éven keresztül rengeteget dolgozott ezen, és az operaénekestől kezdve a hörgős metált éneklőn keresztül a rappereken át a népdalénekesig mindenféle műfajból jöttek jelentkezők, és ez nagyon jól is áll ennek a formátumnak."
A coachokat is hosszú ideig castingolták, több fordulón keresztül nézték meg őket, amikor már megvoltak mind a négyen. „A zsűricasting mindig egy nagyon hosszú és sakkozós folyamat. Simán előfordulhat, hogy már azt gondolod, három ember jó, de ha csak egyet kicserélsz közülük, az egész összeomlik, és kezdheted az elejéről. Több produkciót nézettünk meg velük a casting alatt is" – mondta a producer, hozzátéve, hogy a párbajra már nemcsak a nevük coach, hanem a tevékenységük is: ők találták ki, hogy a csapatukból kik párbajozzanak, mi legyen a dal, és részt vettek a felkészítésben is.
„Mostanra kialakult a rutinjuk az értékelésben is, csak az előre felvett műsorok alatt beszélhetnek hosszú perceken keresztül. Élőben már figyelni kell, hogy ne vigyen el egy ember 1 perc 40 másodpercet a kétperces megszólalásból, mert akkor a többieknek 20 másodperce marad az értékelésre. Az én dolgom ilyenkor az, hogy tempót diktáljak. De abban, hogy mit mondjanak, vagy hogy döntsenek, engem is meg szoktak lepni" – mondja Verebély, akik ezután újra a forgatásra figyel.
A spórolás nem volt szempont
A felvétel közben befut Herman Péter, az RTL Magyarország drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgatója, akit elsősorban a nézettségről és a költségvetésről kérdeztem – az érdekelt, hogy szerinte tudnak-e majd nyerni ezzel a műsorral a TV2-vel szemben. „Gyorsan tisztázzunk valamit: az X-Faktor folyamatosan nyert a TV2 ellen, ez tavaly is így volt, mi viszont untuk már, és nyilván a nézettséget is elkezdte kikezdeni ez a sok-sok év. Ilyenkor az ember előremenekül, és kísérletezni kezd. Én a Voice-ot borzasztóan szeretem, egy csodálatos műsornak tartom, amely pont azokban a dramaturgiai csomópontokban különbözik az X-Faktortól, amitől az egész műsor újdonságként hat. Ilyen az például, ahogyan bekerülnek a versenyzők, ahol a hang számít, de közben ott az a fantasztikus játék, hogy amikor viszont többen fordulnak meg, akkor hirtelen a játékos választhat a zsűritagok közül. Szerintem ez csupa-csupa teljesen új hangulatot, kapcsolati kémiát hoz, bízom benne, hogy ennek a vonzereje nagy lesz."
Herman Péter itt a Voice sajátosságára utal, arra, hogy a válogatókon a zsűritagok a színpadnak háttal hallgatják az énekeseket, de nem látják őket, úgyhogy csak az jut tovább, akinek a hangjára a piros gomb megnyomása után megfordulnak. A műsornak ez a része ősz elején le is futott, minden zsűritag 14 versenyzőt választott, de közülük csak 3-at visznek magukkal az élő show-ba, ezért a top 56-nak párbajoznia kell. A párbaj alatt minden zsűritagnak van mentési lehetősége, az egyiknél mi is ott voltunk és láttuk, ahogy Miklósa Erika az utolsó pillanatban megnyomja a gombot és megment egy énekest.
Herman Péterrel aztán pénzről is beszélünk egy keveset, számok nélkül azt mondja, hogy a Voice nagyjából ugyanazzal a költségvetéssel fut, mint az X-Faktor. „Vannak különböző költségek, mondjuk így, púpok a műsorban, amik máshol vannak, de a végén többé-kevésbé ugyanaz a költség. A spórolás nem volt szem előtt, inkább így fogalmazok" – mondta.
200 fős stáb, 18 kamera, időzített tapsvihar
Közben a vezérlőből lementünk a stúdióba, ahol 18 kamerával veszik az adást, az egyik legnagyobb kamerát kezelő operatőr háta mögött egy kisebb dobogóra ültünk a sötétben, innen néztük, hallgattuk a párbajt. A színpadot – ami élőben sokkal kisebbnek tűnt, mint a tévében – két oldalról két nagy kamera veszi, több kisebb pedig a díszletben van elrejtve, van köztük olyan is, ami a közönség szemszögéből veszi a produkciókat.
A felvétel közben a coachok a színpad felé néznek, nekünk háttal, fotósunk sem fotózhatta őket szemből, mert ilyenkor kínosan ügyel arra mindenki, hogy ne legyenek illetéktelenek a képben. Úgyhogy a zsűri reakcióit mi is csak a tévéből láttuk később, de az énekesek produkcióit szemből néztük és hallgattuk. Meglepődtünk azon, hogy maga a felvétel is olyan volt, mint egy élő show: nem voltak megszakítások, bakik, nem kellett senkinek újrakezdeni a dalát, és élőben minden előadás sokkal jobban hangzott, mint a tévében.
A stúdió hangulatának egyébként külön felelőse van, ő a tapsoltató vagy warm up, aki arra ügyel, hogy a megadott jelre vidáman, lelkesen tapsoljon a feketébe öltözött közönség. Ő az egyetlen, nagyobb mozgásokat végző, egyébként tényleg lelkesnek tűnő ember a stúdióban. Hangosan előröhög a műsorvezető vagy a zsűri poénjain, hogy aztán így húzza magával a közönséget is a nevetésbe, ujjongásba, füttyögésbe. Rajta kívül a több mint 200 fős stáb többi tagja feszesen, tempósan, precízen teszi a dolgát.
A következő szünetben egy kicsit átrendezik a közönséget, mert a stúdió sötétségében valakinek feltűnt, hogy az első sorokban rövidnadrágban ülnek a nézők, őket megcserélték a hosszúnadrágosokkal, nehogy már hülyén nézzen ki a rövidnadrág októberben. A leállásnál Curtis és Miklósa Erika felálltak, Trokán Nóra és Manuel maradtak a székükben, és a telefonjaikat nyomkodták. Közben Nóra haját kicsit megigazítja a fodrász, a sminkes pedig Miklósa Erikát állítja meg egy sminkigazításra. Mi ennél a leállásnál kijöttünk, hogy még pár háttérben dolgozó emberrel is beszéljünk.
Meglepetések nincsenek
A stúdióból kifelé jövet Temesi Bertalan zenei rendezőt állítottuk meg pár kérdésre, ő a zenészekkel együtt a műsorban elhangzó dalokra fókuszál, a párbajra már a coachokkal, a szerkesztőkkel, az énektanárokkal vele együtt is készülnek a versenyzők. „Modernebb hangmintákat, effekteket használunk, tehát igyekszünk egy picit maibbá tenni azokat a dalokat is, amikhez nem illik hozzányúlni, mégis hangszerelésében próbáljuk feldobni egy picit őket.” A szerkesztőség a coachokkal együtt választ dalokat, ezeket megbeszélik a versenyzőkkel is.
„Olyan nincs, hogy a próbateremben találkozik a versenyző a dallal először, már előtte kap egy 2,5 percesre vágott zenét, amivel az énektanárhoz megy. Ott megkeressük a versenyzőnek megfelelő hangnemet, megnézzük, hogy dinamikailag, hangszerelés szempontjából, mi áll jól neki" – mondta Temesi, aki szerint könnyebb dolga van a Voice-ban, mert sokkal egyszerűbb a zenekarban ülő nyolc zenésszel együtt dolgozni, mint az X-Faktorban, amiben fix alapokat kell gyártaniuk a mentorokkal egyeztetve.
„Ha a workshopon (próba az énekessel, zenekarral) azt mondja a coach, hogy szeretne inkább egy fürgébb, dinamikusabb, vagy épp ellenkezőleg, egy balladisztikusabb hangszerelést, akkor rögtön le tudjuk reagálni a zenekarral, és némi hangszínkeresés, dinamikai felépítés után ez rögtön megtörténik a színpadon. A workshopon kreatív, élő hangszerelési munka folyik. Meglepetések nincsenek, mindenről egyeztetünk. Olyan sincs, hogy rádumáljuk a versenyzőre a dalt" – magyarázta a zenei rendező.
A stúdióból kifelé vezető folyosón még benézünk Flórián Kata stylisthoz is, ő a coachok és a műsorvezető ruháiért felel. Már nyáron volt elképzelése arról, mibe fogja öltöztetni a coachokat, azt mondja, kifejezetten élvezi, hogy benne vannak a kísérletezésben.
Curtis azt kérte, hogy mindig legyen rajta valami lila
„Erre a párbajra egy farmeroverallt választottunk Miklósa Erikának, de úgy éreztük, valamivel még fel kell dobni. Erika mesélte, hogy egyszer vett magának egy köves, ezüst szandált, behozza, hogy megnézzük, hátha illik hozzá. Megpróbálta az overallal, és mindketten mondtuk, hogy akkor meg is vagyunk!” – mesélte a stylist. Flórián Kata szerint Manuel imád öltözködni, kifejezetten szereti a nagy feliratos, márkajelzéses ruhákat, amiket kereskedelmi csatorna adásában nem viselhet, de mindenképpen vagány cuccokat tervez majd neki. „Arra törekszem az élő show-nál, hogy legyen mindenki öltözetében valami olyan, ami még talán nem volt sehol.” Miklósa Erika és Trokán Nóra is szereti a vagány szetteket.
Curtis azt kérte, hogy mindig legyen valami lila a szettjében, mert ez a kedvenc- és egyben szerencsét hozó színe is. Bencével pedig már korábban megbeszéltük, hogy amikor jönnek az élő adások, akkor lehetünk majd igazán bevállalósak: jöhet az ing melegítőgatyával, öltöny sportcipővel” – magyarázta a stylist.
Mi lesz a nézettséggel?
Mielőtt elköszönünk, még egy utolsó kérdésre Verebély Marcellel is összefutunk, így megkérdeztem tőle, mire számít, verni fogja-e az RTL a TV2-t a Voice-szal. „Nem szeretem a megfogalmazást, hogy verni fogjuk-e a TV2-t, inkább abban bízom, és azt látom így a forgatások közepén járva, hogy nagyon érdekes és újszerű anyagot tudtunk felvenni. Új lesz az, amit csinálunk, és abban bízom, hogy ez minél nagyobb érdeklődést fog kiváltani a nézők körében. A régi és hűséges nézőinket már-már természetes módon ideültetjük, és fogunk olyanokat is a tévé elé ültetni, akik mondjuk nem néztek eddig ilyen típusú műsort, vagy nem néztek tévét ebben az idősávban.”
A Voice szombat este már az élő show-val folytatódik. A nyári forgatás óta az After vendége volt már Curtis és Manuel is a műsor coachai közül, de írtunk korábban kritikát a műsor első adásáról. Az őszi szezon eddigi tévés nézettségi adataiból pedig eddig az látszik, hogy a Voice-nál egyelőre több nézőt érdekel a TV2 Sztárban sztár leszek! című műsora.
Ehhez a cikkhez fizetett együttműködés keretében az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást használtuk.