2022. november 16. – 23:03
A rendszerváltás utáni, de még a digitális korszak előtti idők legnagyobb magyar popsztárja volt Zámbó Jimmy, akinek legalább annyira volt emlékezetes a munkássága, mint a családi élete. Jimmy egyrészről a legendás, négy és fél oktávos hangterjedelme miatt volt kuriózum, másrészről az őt övező elképesztő rajongás miatt. Aztán 2001-ben az egész ország arra tért magához a szilveszteri mulatásból, hogy a „Király” saját otthonában fejbe lőtte magát. Ez a sztori elég jó választásnak tűnik az RTL részéről, hogy igazán erősen vezesse fel az új streamingfelületét. Az A Király címet kapó sorozat első része alapján pedig bátran kijelenthető, hogy keresve se lehetett volna jobb alapanyagot találni Zámbó Jimmy életénél egy kifejezetten szórakoztató magyar drámához.
A Király egy 10 részes minisorozat lesz, kizárólag az RTL Pluszon, tehát tévés forgalmazásba egy ideig biztos nem kerül – ha kerül egyáltalán. Ami nagy kár, mert
a Jimmy-sorozat eddig az egyik legjobb magyar produkciónak tűnik a sorozatműfajban az elmúlt 20 évből. Legalábbis az első rész alapján biztosan.
A történet Zámbó korai éveiben, a 70-es évek végén, a 80-as évek elején kezdődik. Zámbó Imre (Olasz Renátó) egy fiatal srác, aki nagyon szeretne zenész lenni, és ehhez meg is van minden tehetsége. Azonban az átkos kommunista rendszerben járunk, amikor ilyesmire csak az esélyes, akinek van külön engedélye és papírja az ORI-tól, vagyis az Országos Rendező Irodától. Ez viszont nem kevés pénzbe kerül, ráadásul Imre felesége (Sipos Vera) már gyereket vár. Az első rész cselekménye spoilerek nélkül kb. így foglalható össze, azonban ennél jóval több már most a sorozat.
A legérdekesebb rész egyértelműen az, hogy hogyan nézett ki a zenei karrier a kommunizmusban: még egy olcsó kocsmában is csak úgy engedték zongorához ülni az embert, ha volt engedélye rá. Ha viszont volt, akkor a központból utasították minden alkalommal az embert, hogy ma este egy körúti lebujban kell-e zenélni, vagy egy menő bárban. A mai digitális zenefogyasztás világában egészen hátborzongató látni, hogy tehetséges emberek karrierje függött attól, hogy a róluk döntő káderek éppen milyen hangulatban voltak, ki tudta lefizetni őket, vagy egyáltalán szóba álltak-e az egyszerű pórnéppel – mint láthattunk arra az epizódban konkrét példát is Erdős Péteren keresztül.
Úgy általában remekül adja vissza a sorozat a kora 80-as évek szocialista hangulatát még akkor is, ha itt-ott találni pontatlanságokat. Azt például kétlem, hogy 1981-ben bárkinek is volt vakító rózsaszín topja, és az ifjú Zámbó Imre sem játszhatta 1979–1980-ban az Eddától a Kölyköd voltamot (ezt egy másik újságíró kollégám szúrta ki a vetítésen), azt ugyanis 1981-ben adták ki először. De ez már tényleg szőrszálhasogatás, mert A Király minden elemében oltári. Oké, talán az intró alatt hallható modernebb zeneválasztás, illetve a sorozat modernebb zenei aláfestése kicsit kilóg a jó poros szocialista miliőből, de mondom, már csak a szőrszálakat hasogatom.
Az ifjú Jimmyt Olasz Renátó alakítja, akiről először azt gondoltam, hogy túl jó pasi egy olyan archoz, mint a Király, de tévedtem: Olasz valósággal lubickol a szerepében, mintha csak egész életében arra vágyott volna, hogy egy csillogó szemű, búgó énekhanggal lányok bugyijába férkőző, feltörekvő énekes lehessen. Még a védjegyszerű Jimmy-lobonc is remekül áll neki, és az sem von le semmit a teljesítményéből, hogy a zenei betéteknél és énekléseknél nem az ő, hanem a Rising Starban felbukkant szlovák-magyar énekes, Peter Srámek hangját halljuk.
Olasz viszont lehetne bármennyire jó Jimmy, mit sem érne a család többi tagja nélkül. Jimmy halála után ismerte meg igazán az ország a klán többi tagját, mint a szintén énekes Zámbó Árpyt, a feleséget, Edit asszonyt, vagy éppen Mariettát, Jimmy nagyszájú lánytestvérét. A gyerekekről nem is beszélve, akik közül Zámbó Krisztián ma már bejáratott magyar celebnek számít. Az egész családra jellemző, észbontó hajzuhatagokról pedig még csak nem is beszéltünk.
Az első epizód egyik legjobb jelenete is a családhoz köthető. Összegyűlnek a testvérek és hozzátartozóik a láncdohányos, mindenkit bíráló és állandóan negatív anyuka lakásán (Csoma Judit), ahol Jimmy (ekkor még csak Imci) és Árpy (ekkor még csak Árpi, akit Schruff Milán alakít) próbálják elkerülni, hogy belelógjon a hajuk a levesbe, a késve érkező Marietta (Rainer-Micsinyei Nóra) haja beleragad a légycsapdába, a már menő állással bíró legidősebb testvértől, Tihitől (Ötvös András) pedig felváltva kér kölcsön mindenki az asztal alatt. A családanyát alakító színésznő elviszi az egész show-t, de annyira hiteles, élettel teli és valóságos az egész jelenet, hogy Zámbó Tihamér Bundesliga-sérója a sajtóvetítés óta rendszeresen eszembe jut, csak úgy.
Olasz és Zámbó mami mellett van egy harmadik kiemelkedő szerep: ez Anikó (Herczeg Adrienn), a night-club tulajdonosa, ahol Tihi üzletvezetőként dolgozik, és ahol Jimmy is nagyon szeretne egyszer fellépni. Még ma is kissé szokatlan, nemhogy a 80-as években, hogy egy bárnak női tulajdonosa legyen, Anikó viszont nem akármilyen nő: igazi karakán, számító, határozott nagyasszony, aki a szeme forgatásával képes életek sorsáról dönteni és komplex érzelmi reakciókat mutatni. Minden jelenetére jellemző egy általános feszültség, hogy itt bármi megtörténhet, vagy akár annak az ellenkezője is.
Nem tudom, hogy a többi részre ez mennyire lesz jellemző, de a nyitóepizód egy idő után nekiállt ugrálni az időben 1981, illetve 2001 között, amikor Zámbó fejbe lőtte magát. Ennek alapján gyanús, hogy a sorozat a Jimmy halála utáni fejleményekkel is foglalkozik majd, ráadásul több helyen ugyanazok a színészek játsszák ugyanazokat a karaktereket, mint a 80-as években. Így egészen erős például az a pár pillanat, amikor a kórházban Marietta neki akar menni Edit asszonynak (az idősebb kiadást Schell Judit alakítja). Annak az Edit asszonynak, akit még csak egy szende szomszédlányként (Straub Viktória) ismertünk meg, akihez állandóan átjár zárat szerelni Zámbó Jimmy, mert a felesége megsajnálta az egyedül élő Editet.
A családi dinamika és a rokonság közötti kémia egyértelműen kulcs A Király élvezhetőségében, és ezt eddig maximálisan sikerült kihasználni.
Ahogy Tihi számonkéri a renitens öccsét, ahogy Mariettán már most látszik, hogy a három fiú mellett valószínűleg ő lesz a legbalhésabb figura, ahogy végignézzük, hogy az álmodozó, alapvetően szimpatikus Imre mennyire csúnyán viselkedik a feleségével, és ez mennyire árnyalja már most a karakterét. Mint sorozat és dráma, annyira jól megállja a helyét A Király, hogy egy-két kicsit túl hollywoodi jeleneten is át tudunk siklani, és a várthoz képest közel sem zavar annyira a tény, hogy Zámbó Jimmy zenéje alapvetően, khm, szóval nem volt jó.
Nem véletlenül szerepelt Jimmy a Dáridóban sokszor, majd kapott karácsonyi műsort az RTL-en, amit aztán egy saját mulatós műsor, a Dalban mondom el követett. Szó sincs róla, hogy az RTL csodát tett, és hirtelen élvezhetővé tette a lakodalmas giccset, de tény, hogy az áthangszerelt számok és a Jimmyre jellemző hajlítgatós éneklés inkább autentikusnak és hitelesnek hat, és nem olyan irritálónak, mint amikor a nagymamám hallgatta otthon Jimmyt takarítás közben gyerekkoromban.
Nyilván korai még ilyet írni, és A besúgó példája is rámutatott, hogy ígéretes kezdés után egy kiemelkedően jó magyar sorozatnak is el lehet rontani a végét, de akkor is leírom:
az RTL-nek végre sikerült egy olyan minőségű magyar tévésorozatot készítenie, amilyenre eddig csak az HBO volt képes.
Még azt is meg merem kockáztatni, hogy A Király még jobb is lehet, mint a Terápia, A besúgó vagy az Aranyélet, hiszen csak a balhék és bonyodalmak elején tartunk. Személy szerint úgy jöttem ki a vetítésről, hogy majd megpusztulok, hogy láthassam a következő részt, pedig soha az életben nem gondoltam volna, hogy Zámbó Jimmy élete és munkássága bennem ilyen érzéseket képes kelteni. Ez egyértelműen a készítők érdeme, és alig várom már, mit hoznak ki ebből az egészből.
A sorozat 10-szer közel 1 órás epizódból áll majd, és kizárólag a frissen elindult RTL+ felületén, vagyis az RTL új streamingszolgáltatásán lesz elérhető más új műsorok mellett. A sorozat showrunnerje Herman Pierre, a főrendező Kovács Dániel Richárd (A tanár, Apatigris, Válótársak), a vezető forgatókönyvíró pedig Zomborácz Virág, aki több epizódot is rendezett. Zomborácz rendezte a 2014-es Utóélet című filmet, amelynek a forgatókönyvét is írta, de a nevéhez fűződik az Egynyári kaland tévésorozat a köztévén, illetve A tanár vagy az Aranyélet több epizódja is.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után kiderült, hogy a 10 részes évad legelső részét végül az RTL is levetíti a tévében november 27-én, ahogy más olyan új tartalmak első részeit is, mint A Nagy Fehér Főnök és a Ki vagy te. A három új saját gyártású sorozat újabb részei az RTL+-on, az RTL új fizetős streamingszolgáltatásán lesznek láthatók.