2021. január 27. – 19:14
frissítve
Nevetségesnek tűnik mindig azon siránkozni, hogy nem mehetünk moziba, mert hát minek menjünk moziba, hogy ha otthon, a kanapén is meg tudunk nézni majdnem bármit, és hát még popcornnal sem nyomasztanak, parkolóhelyet sem kell keresni, és nem lesz egy, manapság hatványozottan idegesítő, krákogó ember közvetlenül mellettünk. A mineket azt döntse el mindenki, a mozi egyedi, közösségi érzését úgysem tudja helyettesíteni semmi, sem privát vetítőterem, sem otthoni, paplan alatti netflixezés, sem a reklámok miatt két és félszeresére nyújtott filmnézések a tévében. De a mozi, és mozihoz köthető szektoroknak (gyártás, forgalmazás, promóció) egyáltalán nem elhanyagolható a gazdasági jelentősége, és amíg mi vigyorogva megnézünk egy filmet két óra alatt, az több ezer ember munkáját is jelentette. Ez általában ki is van írva a filmek végén.
A filmbemutatók időpontjait nem véletlenszerűen szokták eldönteni a gyártók, mérlegelések, statisztikák, potenciális ünnepnapok, és a konkurenciák bemutató mind befolyásolják azt, hogy mikor kerül a moziba az új Halálos iramban, vagy egy tetszőleges szuperhősfilm. A koronavírus, pontosabban a járvány csökkentére hozott rendelkezések gyakorlatilag egy repeszgránátot dobtak be az időzítésekbe, kérdés volt, hogy premierek maradjanak el, tolják el őket, vagy éppen kerüljenek át egy streamingszolgáltatóhoz. Az utóbbi lehetőséggel érvényesül az az elv, hogy a lényeg úgyis az, hogy sokan megnézzék, viszont így a stúdió elesik a másodlagos bevételtől. Hiszen nem biztos, hogy kijön a film DVD-n, bemutatják tévékben, vagy megveszik repülőgépekre. Mondjuk nem mintha a repülős opció most egy óriási lehetőség lenne.
Ha egy film premierjét eltolják, az olyan, mintha egy jengatornyot első lépéssel összedöntenék, hiszen akkor felszabadul egy hely, amire lecsaphat valaki más. Senki sem akar mondjuk két szuperhősfilmet egymás ellen indítani egy hétvégén, de ha az egyik visszamondja, akkor egy másik előtt megnyílik a lehetőség. Hacsak nem csap le valaki más előtte.
A probléma akkor van, amikor ez a jengázás olyan lenne, mintha bekötött szemmel egy hullámvasúton művelnék: a járvány miatt nincsenek egységes szabályok a világon, a mozik mindenhol máshogy vannak nyitva, sőt, miközben Kínában kezd állítólag újraindulni az élet, a szomszédos Ausztriában például most fognak bekeményíteni, hogy március közepéig ne legyen enyhítés. Nagy-Britanniában néha újranyitottak, néha megint bezártak a mozik, Amerikában az autósmozik kezdték el reneszánszukat élni, ami jó móka, de nem biztos, hogy a Tenetet így volt érdemes először látni.
Visszatekintve az egészen pánikszerű folyamat kezdetére, egyértelmű, hogy a vészmadár az új James Bond-film, hivatalos magyar címén a 007 – Nincs idő meghalni volt. Ez volt az első százmillió dollárokból készült, százmillió dollárok többszörösére ácsingózó film, aminek muszáj volt eltolni a premierjét, először még csak pár hónappal. És ha a James Bondot irányító stúdió meg merte ezt lépni, akkor ment utána mindenki más is.
Dől a lé
A rossz hír az, hogy ez a bizonyos vészmadár eddig csak halottnak tettette magát, mert január közepén megint elkezdett jelezni, a Nincs idő meghalni premierdátumát pedig 2021 áprilisáról október 8-ra tolták el, gyakorlatilag ezzel keresztet vetve a tavaszra. Ezzel ugyanis megint eldőlt a torony, a jengadarabok széthulltak az asztalra, szinte csak Tom Cruise maradt állva a vidéken, ami a kitartását ismerve nem is olyan furcsa. Az Egyesült Államokban borultak az időpontok, ami egészen biztosan a magyarokra is hatással lesz.
Akkor nézzük, hogy Amerikában hogyan alakultak a filmpremierek. Az utóbbi hetek legnagyobb filmforgalmazási eseménye az volt, hogy a WarnerMedia bejelentette: a 2021-re tervezett filmjeiket egy napon lehet majd megnézni moziban, illetve mindenféle plusz költség nélkül az HBO Max nevű streamingszolgáltatójukon is. Valószínűleg ezért hozták előbbre a Godzilla vs. Kong premierdátumát is májusról március 21-re, hiszen a Wonder Woman 1984 után nem ártana gyorsan még egy látványfilm a szolgáltatóra, nehogy tömegesen mondják le majd az emberek. Az HBO Max ugye nem érhető el még Magyarországon, bár a tervek szerint 2021 második felében az HBO a kelet-európai régióban megkezdi majd az átszervezést, és itt is elérhetőek lehetnek majd a Warner filmjei. A Godzilla vs. Kong pedig elvileg március 26-án kerülne ott mozikba, ahol az HBO Max nem elérhető.
Az HBO Max-döntés miatt Christopher Nolan állítólag 20 évnyi együttműködés után fogja faképnél hagyni a Warnert, azt a céget, aminek eszméletlen mennyiségű pénzt termelt a blockbustereivel (Batman-trilógia, Eredet), de aminek sikerült annyira felbőszítenie a streaminges filmbemutatókkal, hogy többször is kikelt a stúdió ellen. Ami csak azért érdekes, mert a stúdió azzal is indokolta a döntését, hogy a Tenetnek pocsékok voltak a bevételei. És nem hivatalosan azzal is, hogy még több előfizető menjen az HBO Maxra, avagy ahogy Nolan nevezte, egy „bukdácsoló” szolgáltatóra.
Nagyjából ezredjére, de eltolták a Nyúl Péter 2. című, félig animációs gyerekfilmet június 11-re, illetve az idén februárra tervezett Hamupipőke-változat (amiben Camila Cabello énekesnő játssza a főszerepet) július 16-ra került. Az érdekesség ebben az utóbbiban az, hogy nemhogy egy előzetest, de még egy képet sem lehetett látni ebből a filmből, aminek, ismétlem, nagyjából két hét múlva lett volna eredetileg a bemutatója.
Még 2019-ben mutatták volna be a The King’s Man című, a Kingsman-sorozat előzményét bemutató akciófilmet, de először pár hónappal eltolták, feltehetőleg produkciós okokból, amit azóta bánhat a 20th Century Fox. A film, amit Magyarországon is márciusban terveztek bemutatni, augusztusra került át. Ugyancsak többször tologatták az óriási sikert arató szörnyfilm, a Hang nélkül második részét, amit tavaly szeptemberben kellett volna itthon is látnunk, de természetesen nem került mozikba. Végül idén szeptemberben fog, az Egyesült Államokban szeptember 17-én, nálunk viszont egy héttel korábban, szeptember 9-én.
Jelenlegi állás szerint szintén szeptemberben fogják bemutatni a Maffiózók-sorozat előzményfilmjét, a The Many Saints Of Newarkot, amiben James Gandolfini fia, Michael Gandolfini fogja játszani a fiatal Tony Sopranót a New Jersey-i maffia felemelkedéséről szóló sztoriban. Ez a film is egyszerre fog az HBO Maxon és a mozikban debütálni, magyar mozikba is tervezik. És ha már előzmények: a Paul Rudd főszereplésével készült Szellemirtók: Az örökség szintén átkerült nyárról őszre, november 11-re. Igen, létezik egy új Szellemirtók, és hát ha abból indulunk ki, hogy néz ki egy nemrég bemutatott új szellem a filmben, akkor sok jóra nem számíthatunk.
Két film van, amit az amerikaiak hiába fognak várni 2021-ben: az egyik a Jared Leto főszereplésével készült, vérszívó szuperhősről szóló Morbius, amit idén márciusról először októberre, aztán októberről 2022 januárjára toltak át. Az Uncharted című, röhejesen sok ideje, és röhejesen sok rendező nevével összehozott, de minden jel szerint befejezett videojáték-adaptációt pedig 2022 februárjára datálták.
Az is jó kérdés, hogy mi lesz a Marvel-filmjeivel: a Magyarországon is forgatott Fekete Özvegy volt az egyetlen szuperhősfilm, ami megsínylette a járványt, és idén májusra halasztották. Két hónappal később érkezik az Eternals, majd novemberben az ázsiai főszereplőkkel készült Shang-Chi. Az még jó kérdés, hogy a nagy tologatás ezeket befolyásolja-e bármilyen módon, vagy a Disney meg fogja azt lépni, hogy bizonyos filmeket lepasszol majd a Disney+ streamingoldalára. Szerintem erre kevés az esély, a Marvel-univerzum, még az ilyen kevésbé ismert filmekkel is bődületes mennyiségű pénzt tud összelapátolni a világon. Még úgy is, hogy 2020 volt az első év 2008 óta, hogy nem volt új Marvel-film a láthatáron.
Január vége felé közeledve úgy tűnik, hogy három film tartja magát, és nem hajlandó a James Bond-féle menekülőútvonalat választani, kettőben pedig Tom Cruise a főszereplő és producer is, úgyhogy nem is vagyok meglepve túlságosan. Amihez nincsen köze Cruise-nak, az a Halálos iramban kilencedik része, amit még tavaly toltak el idén májusra, aztán nem is mert senki hozzányúlni még.
A Mission: Impossible-sorozat hetedik része novemberben, a Top Gun: Maverick pedig decemberben jönne, és Cruise producerként nem ereszt. Hogy mennyire nem ereszt, azt nemrég az egész világ megtudhatta, amikor kiszivárgott egy felvétel arról, ahogy a járványügyi intézkedésre fittyet hányó stábtagokkal ordítozik, a sztár tényleg magán kívül van, de teljesen igaza van: ha a forgatást le kell fújni, akkor csúszik a film készítése, ha csúszik a film készítése, azzal a kitűzött premierdátum is csúszhat, és hát láthatjuk, mi történik olyankor, ha egy-egy ilyen film bemutatóját át kell rakni. A hírek szerint viszont Cruise a másik filmje, a Top Gun folytatása esetén is kemény, ha minden igaz, ugyanis több streamingszolgáltató is megkereste, hogy nagyon szívesen levennék a kezükről a filmet. Ez a gyakorlat 2020-ban gyakori volt, így került az Amazonhoz a Borat 2., a Netflixhez A chicagói 7-ek tárgyalása például, de így lesz majd az előbbinél is az Amerikába jöttem 2. – egyszerűen annyi pénz ajánlanak, hogy megéri kihagyni a mozikat a filmekkel. Tom Cruise viszont ezek szerint nem akarja kihagyni a mozikat.
És mi a helyzet nálunk?
Tudja a fene, fejezhetném be ezzel a cikket. A jelenlegi állapotok szerint február 11-ig egészen biztosan érvényben maradnak az intézkedések, amik szerint többek között a moziknak is zárva kell tartaniuk. Az intézkedéseket meghosszabbítják, enyhítik, vagy teljes mértékben eltörlik, azt nem hogy most, de általában a rendelet megjelenéséig sem lehet megmondani. Vannak olyan forgalmazók, ahol már pontos dátumokat is tudnak, hogy melyik filmet mikor mutatnák, vannak olyan kisebb forgalmazók, amik a Távmozival, az online filmvetítés megoldásával próbálkoznak, és vannak olyanok, akiknél ott vannak bizonyos filmek jogai, de valószínűleg csak a mozik megnyitására várnak.
A mostani állás szerint, optimális esetben február 18-án kerülne magyar mozikba a Lelki ismeretek című Pixar-animáció. A túlvilágról, a reinkarnációról, és főszerepben egy jazz-zenészről szóló film az Egyesült Államokban a Disney+ kínálatában jelent meg, bár korábban a londoni filmfesztivál műsorában is bemutatták. Egy héttel később jönne a Freaky című horror, amiben a igazi nyolcvanas évekbeli testcserés vígjátékok modorában helyet cserél egymással egy pomponlány és egy sorozatgyilkos (Vince Vaughn). A Boldog halálnapot készítőjének új filmje véres, vicces, és pont az a felhőtlen, fiatal felnőtteknek szánt szórakozás, amiért az emberek szeretnek haverokkal moziba járni.
Március 18-án jönne az Ígéretes fiatal nő, a 2020-as év egyik mérsékelten nagy hullámokat keltő függetlenfilmje, amiben Carrey Mulligan egy ilyen nőt alakít, aki rendszeresen részegnek tetteti magát klubokban, hogy aztán a maga módján bosszút álljon az őt kihasználni akaró férfiakon. Március 25-én jönne a Croodék 2., az ősemberes animáció mellé pedig az idei Oscar-díjak egyik nagy esélyese, a Nomadland. A Frances McDormand főszereplésével készült road movie-hoz már ősszel kezdtek mindenféle díjakat hozzávágni, ez egészen biztosan nem fog megállni márciusig sem. Ez valószínűleg nem lesz elmondható a Senki című filmre, amiben Bob Odenkirk egy nyuszi apukából bosszúálló vadállat lesz, de ezt is megnézhetjük április 1-jén, ha akarjuk.
Vannak viszont olyan filmek, amiknek nincsen egyelőre premierdátuma, de egészen biztos vagyok benne, hogy ha megnyílnak a mozik, azonnal elkezdik vetíteni őket. A legnagyobb dobás a Wonder Woman 1984 lesz, a szuperhősfilm folytatása tavaly év végén az HBO Max műsorára került fel, de ott csak január 24-ig lehet megnézni. Látom magam előtt, hogy hasonlóan nagy dobás lenne a Monster Hunter című játékadaptáció Milla Jovovichcsal, egyelőre ezt sem mutatták be nálunk, mondjuk egy rasszistának bélyegzett vicc miatt Kínában meg kipaterolták a mozikból, pedig ott aztán termelte volna a pénzt. Ugyanennyire kérdéses, hogy mikor jön a világ bizonyos részein szintén az HBO Maxon debütáló Ördög a részletekben című sorozatgyilkosos thriller, amiben egyszerre szerepel Denzel Washington, Rami Malek és Jared Leto.
Viszont ha február 11-én mégis meghosszabbítják a rendelkezéseket, akkor aztán lehet bármennyi Oscar-díjas egy filmben, moziban még jó ideig úgysem nézhetjük meg őket.