2023. augusztus 28. – 22:40
Adam Sandler immár több mint egy évtizede gyártja produkciós cégével a Netflix égisze alatt a kritika által rendre lehúzott, de brutális nézettségi számokat hozó vígjátékokat a Rotten Tomatoes oldalán 0 százalékra értékelt Nevetséges hatostól kezdve a rekordnézettséget produkáló Gyagyás gyilkosságig. Azért néha dob egy csontot a vígjátékait szapuló kritikusoknak is, és pár évente letesz az asztalra egy remek alakítást olyan ünnepelt drámákban, mint a Meyerowitz Stories és a Csiszolatlan gyémánt. A nevével fémjelzett legújabb netflixes film, a Ne merészelj eljönni a bát micvámra könnyed vígjáték létére minőségben inkább az utóbbi kategóriába tartozik, de nem csak ezért különleges alkotás – ezúttal ugyanis egy másik Sandleré a főszerep.
Már akkor világossá vált, hogy nem esett messze az alma a fájától, amikor Adam Sandler a 2022-es Gotham Awards életműdíjának átvételekor a két kamasz lánya, Sunny és Sadie által írt beszédet olvasta fel, amelyben gyerekei kegyetlen humorral cinkelték apjukat. Bár nem tudhatjuk biztosra, hogy tényleg ők írták azokat a csodás poénokat, hogy az apjuk távollétében végre hangosan nevethetnek Ben Stiller vígjátékain, valamint jó lesz már végre egy olyan díjat látni a polcon, aminek nem popcornos kosár alakja van; de a Ne merészelj eljönni a bát micvámra című filmben mindketten hús-vér valójukban bizonyíthatták komikusi készségeiket.
A Fiona Rosenbloom 2005-ös ifjúsági regényéből adaptált film főszereplője a fiatalabbik Sandler lány, a 14 éves Sunny. Ő alakítja Stacy Friedmant, aki életének egyik legfontosabb és legjobban várt eseménye előtt áll: hamarosan felnőtté válik a zsidó vallási hagyományok értelmében, és az ehhez kapcsolódó hatalmas buli szervezése minden gondolatát leköti. Vagyis majdnem minden gondolatát, azért marad hely a suli ügyeletes szépfiújának (Dylan Hoffman) is, aki azonban Stacy legjobb barátnőjére, Lydiára (Samantha Lorraine) vet szemet, és miután az utóbbi viszonozza az érdeklődést, Stacy bosszút esküszik.
A Ne merészelj eljönni a bát micvámra humorát és témáit tekintve is tipikus tinivígjáték a lúzerlét nehézségeiről, az első nagy szerelmi csalódásról és a barátság erejéről, aminek egyediségét leginkább a hangsúlyos zsidó identitása adja, illetve az, hogy az egész Sandler klán felvonul benne. A reflektorfény átadása ellenére Adam Sandler sem maradt távol: Stacy apjának szerepében pontosan olyan apuvicceket pufogtató, a moziba is köntösben járó bohóc, ahogy a „Sandmant” szülőként elképzeljük. Idősebbik, 17 éves lánya, Sadie alakítja Stacy nővérét, és még felesége, Jackie Sandler is szerepel a filmben, aki viszont valamiért nem a Friedman lányok, hanem Lydia anyját alakítja. Sandler filmbeli feleségét a Csiszolatlan gyémántok után másodjára formálja meg Idina Menzel, aki remekül működik a józan ész hangjaként a heves Sandlerek között.
A Friedman család szerető civódása adja a film érzelmi töltetét, és valószínűleg azért is érződik olyan autentikusnak, mert hasonlíthat a Sandler család tényleges dinamikájára.
Az a jelenet, amiben Stacy egy PowerPoint-prezentációban vázolja fel a többek között egy jachtos belépőt és Olivia Rodrigo vendégszereplését tartalmazó bát micvá terveit, simán megtörténhetett a Sandler háztartásban is, azzal a különbséggel, hogy a filmbeli szülőkkel ellentétben a Sandler házaspár tényleg el tudta intézni a nemzetközi sztárok fellépését a gyerekeik buliján.
Mostanában trendi téma a nepotizmus Hollywoodban, különösen a „nepo baby” jelző ráaggatása a híres szülők előnnyel induló gyerekeire, és hát nehéz is lenne amellett érvelni, hogy Sandler lányai ne azért kapták volna meg a szerepüket, mert apjuk produkciójáról van szó – de szerencsére vannak olyan jók, hogy ez ne legyen zavaró. Adam Sandler neurotikus és túlzásra építő stílusával ellentétben lányai a fapofát részesítik előnyben: Sadie nagyon szórakoztató a gimislétbe teljesen belefásult, beszólásait rezignált arccal tálaló idősebb testvér szerepében, míg Sunny a hirtelen érzelmi sokk és a hormonális kilengés hatására bekövetkező agyhalállal járó bamba tekintetet teszi meg védjegyévé.
A Ne merészelj eljönni a bát micvámra alapján még nem derül ki, hogy a két lányban van-e több is egy netflixes komédiához elegendő eszköztárnál, de ha máshol nem is, az apjuk filmjeiben bérelt helyük van.
Aki volt valaha 12-13 éves lány, az saját tapasztalatból is tudja – a többieknek pedig rendelkezésükre áll a gazdag irodalmi és filmes alapanyag a megértéshez –, hogy ez az időszak közelít talán leginkább a földi pokolhoz. A hormonok által vezérelt kiskamaszok egyszerre a legérzékenyebb és legkegyetlenebb lények, ebből a gyilkos kombinációból pedig megannyi fájdalmas és kínos szituáció, rosszabb esetben életen át hordozott trauma születik.
Talán nem véletlen, hogy sok lányban ilyenkor erősödik meg az istenhit, hiszen mikor máskor lenne nagyobb szükség egy deus ex machinára, mint amikor mindennap élet-halál(nak érződő) harcot kell vívni a saját testünkkel és az iskolatársakkal. A Netflix egyik legsikeresebb tinisorozata, az Én még sosem… nyitójelenetében a főszereplő indiai-amerikai kamasz lány a hindu istenekhez fohászkodik, hogy legyen kevesebb szőr a karján; az amerikai mozikban idén bemutatott Are You There God? It’s Me, Margaret főhőse melleket és menstruációt követel az Úrtól; a Ne merészelj eljönni a bát micvámra Stacy Friedmanja pedig szintén a társadalmi státuszának erősítését vagy éppen a kiszemelt fiú meghódításának lehetőségét látja a vallásában.
A zsidó identitás nemcsak a kamaszlét küzdelmeivel kapcsolatban szerves része a filmnek, a vallási tanítások és rituálék modernizációja, illetve a generációs különbségek is előkerülnek. Ezen a téren jobban is el lehetett volna mélyülni a felvetett kérdésekben, például abban, hogyan váltak a bár és bát micvák spirituális ünnepből kapitalista rongyrázássá. „Azért harcoltunk a nácikkal, hogy megkaphasd a mojito bárodat?” – hangzik el Adam Sandler szájából poénként, de azért a végső tanulság mégiscsak az a filmben, hogy bár nem ettől válik felnőtté az ember, a fényűző bát micvával a zsidó kamasz lányok szinte minden gondja megoldható.
A Ne merészelj eljönni a bát micvámra Adam Sandler kései karrierje és a netflixes tinifilmek átlagos színvonala tekintetében is kiemelkedő alkotás, aminek csak az vesz el némileg az értékéből, hogy mostanában meglepően erős a hiteles kamaszlány-reprezentáció, legyen szó akár a fent említett példákról vagy a változókor legkényesebb szakaszait is megmutató PEN15-ről és Nyolcadik osztályról. Bár Sammi Cohen rendező filmjéből nem igazán tudunk meg bármi újat a tinilét magasságairól és mélységeiről, simán lehet egy lapon említeni ezekkel az alkotásokkal. Jól tálalja a humort, kellőképpen megható, a karakterek és az alakítások is szuperek. Sandlerék odatették.
A Ne merészelj eljönni a bát micvámra a Netflixen látható.