2023. augusztus 7. – 12:53
Magyar idő szerint múlt hét csütörtökön délután 5-kor jelent meg a Baldur's Gate 3 című videójáték, amiért azóta is odáig van mindenki – sőt, még vissza is. A cikk írásakor ez a harmadik legnépszerűbb játék a Steamen, az elmúlt 24 órában a legtöbben egyszerre 814 666-an játszották (ami a kilencedik legjobb eredmény a Steam indulása óta), úgyhogy jó eséllyel utoléri majd a Hogwarts Legacyt. A friss értékelések szerint 42 ezer felhasználó 95 százaléka pozitívan értékelte a játékot.
A szemfülesek kiszúrhatták a 3-as számot a címben. Igen, ez egy legendás videójáték-sorozat folytatása, de nem azért lehet esetleg új a név, mert az előző két rész kis pr-ral jelent volna meg, hanem azért, mert a sorozat második játéka 2000-ben jött ki. Igen, 23 éve. Az első pedig 1998-ban. Ezeket a BioWare fejlesztette, amit manapság a legtöbben valószínűleg a Dragon Age és a Mass Effect játékokról ismerhetnek, és ezek a sorozatok rengeteget köszönhetnek a Baldur's Gate-nek, hiszen a csapat remekül kamatoztatta a fejlesztésükkor, amit a klasszikusból tanultak. A franchise története még messzebbre vezethető vissza, a Dungeons & Dragons asztali szerepjátékhoz, és a BG3 nemcsak a világában, hanem a játékmenetében is a D&D-re épült.
Ez a kezdeti siker egyébként nem véletlen, hanem a fejlesztő, a Larian működésének, hozzáállásának eredménye. És pont ezért tart néhány szakmabeli attól, hogy mostantól a Baldur's Gate 3-hoz fogják méricskélni az összes szerepjátékot.
Xalavier Nelson Jr. videójátékos író (Stranger Things VR, Hypnospace Outlaw) több pontban fogalmazta meg még júliusban, hogy bár izgatottan várta a játékot, miért akar elébe menni annak, hogy a BG3 legyen az új fokmérő. Elsősorban ő is a Larian különleges helyzetét emelte ki: két szuper szerepjáték, amiből rengeteget tanultak, 400 fejlesztő, 2017 óta dolgoznak a BG3-on, és amint lehetett, szorosan bevonták a játékosokat – csak hogy néhányat említsünk.
Viszont a legtöbb stúdió nem feltétlenül engedheti meg magának, hogy hasonlóan működjön, aminek rengeteg oka lehet (például a kevés ember, egy túlságosan bevételfókuszú kiadó, forráshiány). Chris Balser, a Diablo IV vezető dizájnere is megjegyezte, hogy nem szabad csak a végső termékre összpontosítani, azt is érdemes megnézni, hogy is készült el az említett termék.
Rami Ismail játékfejlesztő, iparági szakember is erre jutott. Azt írta, hogy a Larian és játéka az összes díjat megérdemli, de nem szabad elfelejteni, hogy más stúdiók már abba is belebuktak, hogy megpróbáltak egy, a BG3 töredékének megfelelő játékot összerakni. Arra is rámutatott, hogy a nagy kiadók és stúdióik sem mernek ekkora kockázatot vállalni.
„A Baldur's Gate 3-nak nem szabadna léteznie, mégis itt van, és évtizedekig tartó makacsság, összpontosítás, szerencse és szorgalom kellett hozzá, hogy sikerüljön, és a Larian minden elismerést megérdemel a lehetetlenért, és ezt el kell ismernünk, de ha lehet, ne ez legyen a standard”
– írta a Twitteren / X-en.
A BG3 fogadtatása mögött áll az is, hogy az első felvonása már két éve játszható, és azóta a fejlesztők több nagy elemmel frissítették. A játékosok gyakorlatilag élőben követhették a fejlesztési folyamatot. Emellett a Dungeons & Dragons mára már bekerült a mainstreambe, ami még több új játékost jelenthet. Még film is készült a franchise-ról, ami annak ellenére, hogy nem lett kasszasiker – sőt, bár nem feltétlenül saját hibájából –, tök jó lett.
Emellett a csütörtökön megjelent játék készen van. Nincsenek mikrotranzakciók, season passok, megjelenéssel egyszerre érkező DLC-k, és a Larian jelezte is, hogy nem terveznek ilyeneket, egy kész játékot akartak adni a vásárlók kezébe. A letöltés után nincs szükség folyamatos internetkapcsolatra sem, ami már önmagában is sokakat megkönnyebbüléssel töltött el. Ja igen, és elvileg még jó is, amit még nem tudunk 100 százalékosan megerősíteni, de az első néhány óra alapján valóban annak tűnik.