2022. augusztus 28. – 23:25
frissítve
Ki hitte volna, hogy két veterán komikus párosítása egy popsztárral és a true crime őrülettel az utóbbi évek egyik legszerethetőbb sorozatát eredményezi? A Gyilkos a házban (Only Murders in the Building) részről részre lopta be magát a közönség szívébe, az alkotók pedig láthatóan pontosan tudják, mi kell a rajongóknak. A sorozat második évada fel tudott érni az első támasztotta hype-hoz, még ha nem is kerülte el teljesen a folytatások átka.
Egy kiégett egykori tévésztár, egy bukott színházi rendező és egy művészlélek millienniál, akik mindhárman a nagy múltú New York-i Arconia társasházban élnek, de semmi közös nincs bennük azon kívül, hogy ugyanazért a true crime podcastért rajonganak. Amikor a házban egy gyanús haláleset történik, a véletlen által összesodort trió saját szakállára kezd el nyomozni az ügyben, és a kedvenc műsoruk által inspirálva podcastben örökítik meg a fejleményeket. A tavaly nyár végén debütált Gyilkos a házban egyszerű műfajparódiának ígérkezett, és bár remek humorral figurázta ki a megoldatlan gyilkosságokkal kapcsolatos megszállottságunkat, a hatalmas szíve és a három főszereplő személye miatt tudott igazán nagyot szólni.
Az egysorozatos tévésztárból megkeseredett, mizantróp öregemberré váló Charles-Haden Savage-t alakító Steve Martin eredetileg egy olyan komédiát akart készíteni, amiben idős férfiak próbálnak felgöngyölíteni egy gyilkossági ügyet. Ehhez az elképzeléshez tökéletesen illett Martin Short az eladósodott Broadway-rendező Oliver Putnam szerepében. Martin és Short igazi komikuslegendák, akik a Saturday Night Live című szkeccsműsortól kezdve a játékfilmeken (A három amigó) át a közös stand-up estekig számtalanszor dolgoztak már együtt. Ám kettejük összeszokott párosa végül egy egészen meglepő harmadik taggal, az elsősorban popsztárként ismert Selena Gomezzel bővült, aki az Arconia egyik legtitokzatosabb lakóját, az egykori gyerekdetektív Mabel Morát formálja meg. A három elmagányosodott ember egyfajta menekülésként veti bele magát a podcast készítésébe, és mit ad Isten, a rejtély felgöngyölítése közben fokozatosan barátokká válnak, és elkezdik begyógyítani a saját és egymás múltbéli sebeit.
Míg Martin a morcos vénemberséget, Short pedig a drámakirálynőséget maxolja ki a sorozatban, Gomez rezzenéstelen arccal és száraz humorral ellensúlyozza a hetvenes komikusok túlzásait, a generációs szakadék szolgáltatta poénforrásokból pedig nem restek meríteni az írók. Mindezt teszik úgy, hogy egyik oldalt sem degradálják, és az agyonhasznált életkori sztereotípiákból is kedves karakterjegyeket alkotnak. A modern és a klasszikus találkozása nemcsak az eltérő életkorú szereplőkön érhető tetten, hanem az Agatha Christie-féle whodunnit krimi és a true crime műfaj keverésén, az egyszerre oldschool és progresszív sztorin, illetve a látványtervezésen is.
Apropó látvány: a Gyilkos a házban egy óda New Yorkhoz, ami egyszerre a világ legélhetetlenebb és legcsodálatosabb helye. A sorozat Agatha Christie mellett a New York-i romkomok nagyasszonyát, Nora Ephront (Harry és Sally, A szerelem hullámhosszán) is megidézi, aki maga is az Arconiában élt, és legalább annyira odavolt az épületért (meg az egész városért), mint a sorozat fiktív lakói. Ephron ikonikus filmjeinek őszi pulóveres-szövetkabátos hangulata és Pinterestre illő lakásbelsői Gomez „azonnalmegakaromvenni” típusú ruhatárában és az Arconia álomlakásaiban is visszaköszönnek – nem véletlenül hangzik el a második évadban a podcast egyik rajongójának szájából, hogy a trió meghitt hangulatot kölcsönzött a gyilkossághoz.
Rendesen fel volt adva a lecke az alkotópáros, Steve Martin és John Hoffman (Keresem…, Grace és Frankie) számára, hogy a második évad megugorja a magasra helyezett lécet, ami sikerült is, meg nem is. A tipikusan egyévados sztorit a cliffhangerrel végződő finálé segítette át a következő etapba, és a történeten is csavartak annyit, hogy a folytatás ne érződjön teljesen ismétlésnek. A podcast készítői ezúttal a kedvenc műsoruk alanyaivá válnak, hiszen az Arconia igazgatótanácsának elnökét Mabel lakásában ölik meg. Miközben a sztárműsorvezető Cinda Canning (Tina Fey) saját podcastet indít Bunny haláláról, Mabelék is elkezdik a műsoruk második évadát rögzíteni, de megnehezíti a dolgukat, hogy valaki rájuk akarja kenni a gyilkosságot, ugyanis rendre terhelő bizonyítékok tűnnek fel a lakásukban.
A trió immár összeszokott csapatként vág bele a nyomozásba, amitől ugyan elveszik az első évad összekovácsolós időszakának feszültsége és humoros helyzetei, de úgy süt a színészekről, mennyire élvezik egymás társaságát, hogy öröm őket nézni. És nemcsak a hármas működik jól, hanem az egész szereplőgárda is. Az évad vendégszereplői közül a Mabel fejét elcsavaró galériavezetőt alakító Cara Delevingne és a saját maga karikatúraverzióját játszó Amy Schumer nem igazán találják meg a helyüket a sorozatban, ellenben Shirley MacLaine cameója csodás, és a lakókat alakító karakterszínészek még mindig hibátlanok. Az első évad legemlékezetesebb különálló epizódja (amelyben a siket Theo nézőpontjába helyezték a nézők) nyomán ebben az évadban is az egyik legjobb rész egy mellékszereplőről szól. A Jayne Houdyshell által megformált Bunny utolsó napját bemutató részben megismerhetjük az utálatos tanácselnök mögötti embert, aki az egész életét adta a szeretett épületnek, és sokkal többet törődött a lakókkal, mint ahogy azt ők érzékelték.
Mivel kevesebb mint egy év alatt hozták össze a folytatást, nem meglepő, hogy a Gyilkos a házban új évada kevésbé kompakt és kissé csapongó. A főhősök letudták a legfontosabb karakterfejlődést az előző évadban, így lényegében egy helyben toporognak, és bár az írók tovább bontják Charles és Oliver apasággal kapcsolatos komplexusait, valamint Mabel traumáit is, ezek leegyszerűsítve és kifejtetlenül maradnak, néhány szálat pedig elvágnak vagy túl gyorsan kerekítenek le. A generációs humor viszont továbbra is remekül működik, és most már a GenZ is becsatlakozott: az évad egyik legviccesebb jelenetében Mabel bepánikol, amikor eltölt egy percet Charles TikTok-nyelven beszélő tinédzser exmostohalányával.
A karakterfejlődés mellett a gyilkosság körüli rejtélyt is vastagabb és sokfelé húzó ecsettel rajzolták meg az új évadban, ami miatt kevésbé lebilincselő, és bár az írók erre önreflexíven reagálnak a sorozatban (a podcast rajongói kritizálják az új évadot, Oliver megjegyzést tesz a folytatások kihívásaira), ettől még nem mentik fel magukat. A végső nagy leleplezés viszont még úgy is ütősre sikeredett, hogy vannak benne elég hihetetlen fordulatok. Az újdonság varázsa ugyan elmúlt, de az újralátás öröme megmentette a széria tökéletlenségeivel együtt is szeretetre méltó második évadát.
A Gyilkos a házban Magyarországon a Disney+ kínálatában látható.