A Fenevad miatt senki sem fog panaszt tenni a versenyhivatalnál

2022. augusztus 11. – 04:53

A Fenevad miatt senki sem fog panaszt tenni a versenyhivatalnál
Iyana Halley és Sharlto Copley a Fenevad című filmben – Fotó: Lauren Mulligan / Universal Pictures

Másolás

Vágólapra másolva

Senki sem fog a versenyhivatalhoz fordulni amiatt, mert nem azt kapta a Fenevadtól, amire számított. Egy CGI oroszlán vegzálja Afrikában Idris Elbát és családját – ennyit ígér és ennyit ad. Ez egy olyan film amiben egy halálosan sérült fickó azt hebegi a saját nyelvén a segítségére sietőknek, hogy „Ördög!”. Ez az a film, amiben mindig akkor téblábol el valaki, amikor nem kellene.

És ez a film az, amiben tudjuk, hogy minden jóra fog fordulni. Hát persze, hogy augusztusban mutatják be, amikor már azzal egy normális mozis bevételt össze lehet hozni olyan emberek pénztárcájából, akik a kánikula helyett a klímát választják. A Fenevad kilencven perces, sokat nem lehet tanulni belőle, de hát istenem, egy CGI oroszlán vegzálja Idris Elbát benne.

Pontosabban őt és családját, de nem azért, mert a természet már csak olyan, hogy az állatok állatiasan viselkednek, hanem azért, mert ennek a bizonyos oroszlánnak van motivációja: az elején orvvadászok kilövik szinte az egész falkát, az állat pedig négylábó Schwarzeneggerként bosszút áll nemcsak rajtuk, hanem minden egyes emberen is azzal, hogy széjjeltépi őket. Mivel a film nem erős korhatáros, a széttépés általában képen kívül történik. Pechükre éppen akkor érkezik meg Dél-Afrikába, egykori feleségének otthonában Dr. Nate Samuels (Idris Elba) a két lányával, a fotós tini Meredith-tel (Iyana Halley), és az izgága Norah-val (Leah Jeffries). A Fenevad nem bíz semmit a véletlenre, a Samuels családban a szülők nemcsak elváltak, az édesanya ráadásul rákban meg is halt nem olyan régen, az apuka pedig nem különösebben tette oda magát azokban a nehéz időkben – valószínűleg ezért is vannak folyamatosan olyan víziói, hogy afrikai hölgyek veszik körül és suttognak körülötte.

Szerencsére a dél-afrikai szavannán tökéletes megoldása egy család összekovácsolásának az, ha egy vérszomjas vadállat támad rájuk. A Fenevad pedig kihasznál minden lehetőséget arra, hogy a főszereplő orra alá dörgölje, mennyire rossz apa volt, miközben megpróbálja bebizonyítani, hogy tud jobb is lenni, miközben az oroszlánok Charles Bronsonja akarja éppen felfalni. Az egész nem különösebben mélyenszántó, a családi traumák csak felszíni sebek, a lényegek azok a jelenetek, amikor a semmiből megérkezik a vadállat, és rettegni kell.

A különböző klímában és vízhalmazállapotban történő túlélés izlandi kismestere, Baltasar Kormákur pedig szintén akkor van elemében, amikor támad az oroszlán. Kormákur készített már filmet hegymászásról (Everest), hajótörésről (Sodrásban), hideg vízről (Dermesztő mélység), miután elhagyta szülőföldjét, most pedig a veszélyes Afrikáról is sikerült, de legalább valami koncepció mentén.

Idris Elba – Fotó: Lauren Mulligan / Universal Pictures
Idris Elba – Fotó: Lauren Mulligan / Universal Pictures

A Fenevad legtöbb jelenete ugyanis egy darab hosszú beállítás (rövidebb snittekből digitálisan összeragasztva), amitől van egy másfajta, hasonló nagyállatos filmtől eltérő ritmusa. Kormákur először teljesen ártalmatlan jelenetekben is ezt a hosszú követést használja: amikor a család utazik, vagy megérkezik a szállásra, vagy akkor, amikor a Sharlto Copley alakította vadőr elmagyarázza nekik, hogyan is működik a falka, és ezért birkózik a CGI-állatokkal. Meglepően nem rosszul néz ki ez, a látszólagos vágásnélküliség miatt pedig a szereplők tereket járnak be, próbálnak valahogy létezni bennük, ami ha nem is realizmust, de valamit adnak. A filmet tényleg Dél-Afrikában forgatták, és ha a cselekmény nem is köt le, van abban valami érdekes, hogy vadregényes tájakon bóklásznak a szereplőink, és a vadregényes tájak tényleg léteznek.

Legalább a tájak igen, ha az oroszlánok, meg a kameramozgások nem teljesen. És észreveszem, hogy többet írtam a technikáról, mint bármi másról, ami a Fenevadban másfél óra alatt történik, de ha ebbe nem kapaszkodom, nem nagyon van másba. A története pontosan olyan, ahogy egy elszabadult vadállatos filmben, és ha nem vennénk a lapot, az egyik szereplő viszonylag hamar megmutatja a Jurassic Park-pólóját is. A főhősünk gyerekei mindig stratégiai pillanatokban nem hallgatnak apjuk tanácsára, és tűnnek el a biztos helyekről, a rádiók pont akkor nem működnek, amikor kellene nekik, egy egész vidéken nincsen se internet, se mobilhálózat, és így tovább.

Idris Elba jó színész, és még jobb jelenség a vásznon, de ő sem tud csodát faragni egy ilyen bűnbánó karakterből. Mivel Dél-Afrikában forgatott amerikai film, valószínűleg csak akkor adnak vízumot a stábnak, ha beleteszik a filmükbe a helyi, District 9-ban feltűnt Sharlto Copley-t, mint az egyetlen karaktert, aki igazán életveszélybe kerülhet, hiszen vele nem bomlik meg a családi dinamika. A két lány pedig teszi a dolgát, de a Fenevad jelentős részében a feladatuk kimerül abban, hogy izgatottan beszélnek egy adóvevőbe.

De hát ez a feladatuk: az apa védelmez, a lányok bajban vannak, a természet meg teszi a dolgát körülöttük. A Fenevad nem forradalmasít semmit, egy év múlva pedig nagy valószínűséggel senki sem fog emlékezni rá, de pont az a közepes iparosmunka, amivel két fagyizás között el lehet ütni az időt.

A Fenevad augusztus 11-től látható a mozikban.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!