Nem is olyan szuper a Marvel szuperhősös filmjein dolgozni

2022. július 27. – 15:57

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Marvel Studios egymás után ontja magából a filmeket, de ez a szédületes tempó kemény próbatételt jelent a vizuális effekteket legyártó alvállalkozóknak, akik sok mindent le is nyelnek a szinte kizsákmányolóként viselkedő megrendelőnek. Egy vizuáliseffekt-alkotó (VFX-artist) besokallt és ki is tálalt a Vulture-nek a munkakörülményekről.

„Amikor az egyik filmen dolgoztam, majdnem hat hónapig mindennap túlóráztam. Heti hét napot dolgoztam, átlagosan 64 órát egy héten. A Marvel tényleg nagyon keményen megdolgoztat. Voltak olyan munkatársaim, akik leültek mellém, összeomlottak, és sírva fakadtak. Voltak, akik szorongásos rohamot kaptak telefonhívás közben” – számolt be egy megcsömörlő munkatárs, aki szerint az egész iparágban rossz híre van a Marvelnek.

A rengeteg munkaórával azért élnek együtt a legtöbben, mert a Marvelnek dolgozni azért mégis csak menő, és ha valaki összerúgja velük a port, könnyen lemaradhat a következő jól fizető projektekről is.

A jól fizető persze relatív, mert nagy a verseny a VFX-stúdiók között, amelyek rendre egymás alá ígérik az áraikat. A Marvel viszonylag olcsón dolgoztat, míg a beszállítók minimális létszámmal kihajtják magukat, hogy elvégezzék a munkát. A kitálaló szakember azt mondta, más filmeknél általában tízfős csapata, míg egy Marvel-filmnél összesen ketten vannak.

A Marvel sok változtatást is kér a munka során, ami szintén megterheli a VFX-művészeket. „Lehet, hogy egy-két hónappal a film megjelenése előtt a Marvel az egész harmadik felvonást megváltoztatja velünk. Nagyon szoros a határidő. Ez nem túl jó helyzet. Az egyik vizuális effektekkel foglalkozó cég nem tudta időben befejezni a Marvel által kért felvételt és újraforgatást, így az én stúdiómra bízták a munkát. Azóta az a cég gyakorlatilag feketelistára került a Marvelnél.”

Az is probléma, hogy rengeteg filmet készít a Marvel, és a határidőkön nem hajlandó változtatni, miközben újraforgatásokat és nagyobb változtatásokat kér. A megszólított szakember azt mondta, hogy más megrendelőknél is előfordulnak ilyenek, de egyikük sem rendelkezik olyan megfélemlítő erővel, mint a Marvel.

„Emlékszem, amikor az egyik másik VFX-ház bemutatójára mentem egy korai Marvel moziuniverzum-filmnél, és az emberek arról beszéltek, hogy »pixeleket basznak«. Ezt a kifejezést akkor használjuk az iparágban, amikor az ügyfél minden egyes apró pixelre rábólint. Még akkor is, ha a nézőnek sosem kerül a szeme elé. Az ügyfél mondhatja, hogy »Nem pont ezt akarom«, de te tovább dolgozol rajta. De fogalmuk sincs, hogy mit akarnak. Ezért mondják: »Megpróbálnád ezt? Megpróbálnád ezt?« Azt akarják majd, hogy változtass meg egy egész beállítást, egy egész környezetet, elég későn a filmben.”

A munkát sokszor az is megnehezíti, hogy a rendezők még korábban sosem dolgoztak vizuális effektekkel, nem tudják vizualizálni azt, ami még nincs ott egy forgatási helyszínen. A VFX-stúdiók ezért küldenek az éppen aktuális munkafázisokról képeket a rendezőnek, de azok sokszor elégedetlenek a minőségével, de a jobb minőség előállítása megint csak viszi az időt.

Az utómunkákban az operatőrök sem mindig vesznek részt, így az effektek készítői találják ki a végső felvételeket. „Jó példa erre a Fekete Párduc végén látható csatajelenet. A fizika teljesen félrecsúszott. A szereplők hirtelen ugrálni kezdenek, és olyan őrült mozdulatokat tesznek, mintha akciófigurák lennének az űrben. A kamera hirtelen olyan mozdulatokat végez, amelyek a film többi részében nem tett. Az egész egy kicsit rajzfilmszerűnek tűnik. Ez megtöri a film vizuális nyelvezetét.”

A nyilatkozó filmes azt mondta, egyrészt a Marvelnek szorosabban kéne fognia a rendezőket, hogy pontos elképzelésekkel érkezzenek, másrészt a vizuális effektek gyártóinak afféle szakszervezetbe kéne tömörülniük, hogy csak a hatásokat átgondolva szerződjenek le a cégek a Marvellel.