Szűcs Krisztián: Inkább a dalokat ismerték az emberek, mint a Heaven Street Sevent

2022. május 26. – 11:52

Másolás

Vágólapra másolva

Szűcs Krisztián magyar alternatív könnyűzenei színtér egyik emblematikus figurája a '90-es évek óta. A Heaven Street Seven frontembereként számos óriási slágert tudhat maga mögött, de közreműködött annak idején a Neóban, Yonderboinál, illetve mostanában a Budapest Bárban lehet gyakran látni. Nemrég azonban megjelent az első szólólemeze Vízválasztó címmel. Szűcs Krisztián volt az After Podcast vendége, amelynek új adása először a Telexen látható.

Ahhoz képest, hogy már hét éve feloszlott a Heaven Street Seven (HS7), Szűcs egészen mostanáig várt arra, hogy elkészítse a legelső szólólemezét. Saját bevallása szerint ez a hanganyag már 10 éve készült valójában, és már a legutolsó HS7-album dalai is félig-meddig szóló attitűddel készültek.

A Vízválasztó hangzásában és struktúrájában visszarepít egészen a HS7 kezdeteihez, a dalok tele vannak britpopos és a '80-as évek manchesteri könnyűzenei színterét idéző elemekkel, de magyar nyelvű dalszöveggel. Szóba is kerül az adásban, hogy milyen hatással volt az akkori fiatalságra és Szűcs korosztályára, amikor a rendszerváltás után Magyarországon is bevezették az MTV-t, és elkezdett dőlni a tévéből a nyugati popzene.

„Amikor életemben először meghallottam a Blurtől a Girls & Boyst és az Oasistől a Live Forevert egymás után '94-ben, akkor csak így néztem, hogy Jézus isten, mi történik itt? Újra él a Beatles, vagy mi van? Akkor ez egy új dolog volt”

Ezután szóba kerül, hogy ugyan már évtizedek óta mindig felbukkannak magyar fiatalok, akik valamilyen angolszász gitárzenei trend meghonosításával próbálkoznak, azonban mára egyértelművé vált, hogy erre egész egyszerűen nem vevő akkora számban a hazai közönség.

„Nekünk is meg volt ez a korszakunk ‘95-től ’98-'99-ig, amikor szerettük volna itthon megvalósítani a britpopot. Ez azért egy kicsit ilyen illúziókeltés magad felé, hogy mi akkor egy olyan zenekar vagyunk, mintha manchesteri srácok lennénk. Ez egy darabig tök jó és pár száz embernek még tetszik is, hogy amit csinálunk az hasonlít erre meg arra. A végén eljutsz oda, hogy olyat csinálsz, amit el kell magyarázni, hogy ez miért jó és miért érdekes. Ennél a pontnál jött nekünk az első magyar nyelvű lemezünk”

Ahhoz képest, hogy pályája során a Heaven Street Seven egy sor ma már szinte örökzöldnek számító slágert írt (Dél-Amerika, Sajnálom, Mozdulj, Csízbörger, Hol van az a krézi srác?), a zenekar mindig is kicsit kilógott a „magyar alter” nagyjai közül. Főleg úgy, hogy Szűcs nem is szereti, ha alternatívként definiálják a HS7-t, mert szerinte mindig is popzenét játszottak.

„Nálunk mindig fordítva volt, mint a többi zenekarnál. Általában mindig az szokott lenni, hogy az emberek tudják, mi az a Tankcsapda, mi az a 30Y, mi az a Quimby, de azt nem biztos, hogy tudják, hogy pontosan milyen dalokról van szó. Nálunk meg ez pont fordítva volt, mert az emberek ismerték a dalokat, de nem tudták, hogy ez melyik zenekar”

Az is érdekes, hogy Szűcs szerint miért alakulhatott ki ez az egykori zenekarával kapcsolatban. „Minden ikonikus zenekarnak van egy ráégett szerepe, hogy én vagyok a kemény csávó, én vagyok a művész, én vagyok a lakótelepi gyerek, aki megmondja, hogy mi a bánat van, vagy én vagyok az a nagyon-nagyon szomorú. Nekünk ilyen nem volt szerintem, és lehet, hogy ez az én hibám. Viszont nekem valahol ez volt a célom is, mert én direkt nem szerettem volna egy szerepet felvenni vagy nagyon azonosulni valamivel. Ebben a szisztémában én mi vagyok vagy ki vagyok?”

Az adásban többek között szóba kerül még, hogy Szűcs mennyire nem érezte soha magát sztárnak, és mennyire nem tudta átélni a rocksztársággal járó helyzeteket.

„Bennem nem az van, hogy én vagyok a valaki, hanem csak szeretem csinálni ezt a zenélgetést. Pedig a popzene 50%-ban erről is szól, erről a felvett szerepről, a sajátos karakterről. Ez az 50% nekem nem annyira megy.”

A közel egyórás interjúban az alábbi kérdések és témák hangoznak még el:

  • Milyen volt a Heaven Street Seven egészen korai időszaka egy esztergomi női vécében?
  • Miért tartott ilyen sokáig az első szólólemez megjelenése?
  • Mi a története a fotónak, ami a szólólemez borítóján látható?
  • Milyen a kapcsolata a dalszövegírással, hogyan készülnek általában a dalai?
  • Ha ma írná a Csízbörger című számot, mit változtatna meg benne?
  • Hogyan ihlette az egyik új számát, hogy lebetonozták a kedvenc esztergomi kocsmáját?
  • Miért nem szereti annyira a nagy fesztiválokat, és mit jelent az, hogy gnúzni?
  • Miért oszlott fel a Heaven Street Seven? Miért érzett tanácstalanságot a korosztályában, amikor megtörtént a rapzenés generációváltás a magyar könnyűzenében?
  • Miért nem szereti az alternatív besorolást, és mi baja volt az egykori alteres közeg bizonyos személytípusaival?
  • Miért nem sikerült a nagy nyugati áttörés sem a Heaven Street Sevennel, se a Neóval, és mi történt Yonderboijal?

Itt pedig meghallgatható a Szűcs: Vízválasztó című nagylemez:

(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások elérhetők YouTube-on, Spotifyon és iTuneson is.)

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!