Krúbi a kimaxolt rockzenéről, Mike Patton hatásáról és arról, milyen szörnyű állapotokkal találkozott a kórházban
2021. augusztus 12. – 16:16
frissítve
A Telexen látható először az After podcast legújabb adása, amelynek Krúbi volt a vendége. A fiatal rapper nagyon rövid idő alatt lett ígéretes feltörekvőből az ország egyik legfelkapottabb előadója, akit hol azért találnak meg, mert egy vicces belekötős számot írt a legismertebb zenekritikus youtubernek, hol Majka és egy sor celeb fakadt ki miatta, mert díjat nyert a Fonogram-gálán. Az előadó nemcsak a pandémiás időszak, hanem egészségügyi problémák miatt sem koncertezett mostanában, pedig a 2020-as Ösztönlény című albuma után több másik mellékprojektet is megjelentetett az elmúlt időszakban.
Az adásban Krúbi beszélt arról, hogy mekkora hatással volt rá Mike Patton és az olyan zenészek munkássága, akik igyekeznek mindig valami újjal próbálkozni. Ezért is érezte úgy, hogy a 2020-as lemezén lévő számokkal sokkal kísérletezőbb lesz akár úgy, hogy egy számon belül két egymástól eltérő dalt kombinál.
Az egész Krúbi-dologban nagyon sok minden, amit csinálok, valamit parodizál valahogy. Sokszor önmagamat mint rappert, de azt nem gondolom, hogy ez egy alteregó vagy egy kitalált valami, hanem abszolút én vagyok. Csak ami én vagyok, abba belekerül egy csomó humor, egy csomó paródia, csomó viccesen túltolt dolog, hiszen a való életben is viccesen túltolnék hülyeségeket, ha beszélgetünk, és olyan viszonyban vagyunk.
– ezt azzal kapcsolatban mondja, hogy a számai sokszor kifejezetten provokatívak, bekóstolnak egyes személyeket vagy jelenségeket, és gyakran túlmennek a politikai korrektség határán. „Mondok polgárpukkasztó, szélsőséges dolgokat, csak szerintem ezeket nem szoktuk meg a mainstream zenei kontextusban” – teszi hozzá. Később kitér arra is, hogy sokszor van valódi tartalom a trágárkodásai mögött, de azt is észrevette, hogy sokan olyan szövegek mögé is valami rejtett üzenetet látnak, ahol tényleg csak valami idiótaságról beszél, amit szimplán viccesnek tart. Ilyennek tartja például a Nehézláb-érzés című számát, ami az egyik legnépszerűbb dala eddig. A YouTube-on már közel 9 milliószor indították el.
Sokszor láttam már ezt a számot úgy megosztva, hogy „nézzetek a sorok mögé!”. Pedig egyáltalán nincs mit mögé látni.
Az adás későbbi részében szóba kerül, hogy hatalmas inspirációt jelentett neki a 2000-es évek progrockja és metalcore-ja, és szerinte a rajongói és hallgatói között nagyon sokan vannak, akik ezeket a hatásokat egyszerűen nem érzékelik.
A 2000-es években egyszerűen megszűnt menőnek lenni, hogy fehér férfiak ordibálnak magas hangokat arról, hogy rossz nekik. Pedig szerintem mi erre születtünk.
Ezért is tartja izgalmasnak belevinni a zenéjébe ezeket a hatásokat, mert ez teljesen idegennek számít, és a közönségnek is új.
Szóba kerülnek az elmúlt évek kisebb-nagyobb figyelmet kapó balhéi is, de saját bevallása szerint sosem érte semmilyen backstage-ben atrocitás, bár Majkával még nem találkozott személyesen, így nem tudja, hogy kedveli-e a két évvel ezelőtti kifakadása után. Szó volt arról is, hogy a Dillinger Escape Plan vagy a Meshuggah annyira elvitte a lehető legszélsőségesebb irányokig a klasszikus rockzenét, hogy a 2000-es évektől igazából már nem nagyon lehetett újat mutatni a műfajban. Ezért is lett annyira népszerű az újhullámos hiphop vagy a trap, aminek a hangszerelése egyre gyakrabban tűnik fel hangszeres zenekaroknál.
A Dillinger Escape Plan vagy a Meshuggah minden tekintetben elvitte a műfajt a legextrémebbig. Agresszióban, érzelmi töltetben, torzításban, ritmikailag olyan komplex, amilyen csak lehet, és érted, a Meshuggah-nak van egy 47 perces száma, ami egybefüggő album is. Ott így valahogy ez kimaxolódott a 2000-es évek végén.
A trapről egyébként még azt gondolja, hogy jelenleg egy rettentően egyszerű műfaj, de most fog majd eljutni abba a fázisba, ahová annak idején a rockzene, és elkezd szerteágazni különböző irányokba, és a rengeteg nagyon hasonló zene miatt egyre többen kényszerülnek majd egészen új ötletekre és megoldásokra a műfajon belül.
Az új Krúbi-nagylemezre viszont még egy ideig biztos várni kell. A 2022-es választásokig biztos nem fog megjelenni, de valószínűtlennek tartja, hogy ne lenne majd rá hatása az akkor közhangulatnak, ahogy ez történt a 2014-es első nagylemezénél is.
Azt nem érzem annyira, hogy posztolgassak meg hosszú véleményeket írjak, de nyilván a dalaimban előkerülnek ezek a dolgok ilyen vagy olyan formában
– beszél arról, hogy a magyarországi közhangulat továbbra is inspirálja, de nem tervezi azt, hogy a zenéjén kívül külön is foglalkozzon vele. Azt viszont még hozzáteszi, hogy a 2020-as szívizomgyulladása miatt egy hétre intenzív osztályra került, ahol szörnyű állapotokkal találkozott, és szembesült azzal, mit jelent a korrupció. „A korrupcióból leginkább a fényűzés oldalát látjuk. Jachtozás, villák, X6-os BMW a polginál satöbbi. De nyilván ott van a probléma, ahonnan ez a pénz hiányzik, és ezzel élőben szembesülni eléggé megrázó volt. Eleve azokat a sorsokat látni, azokat az idős embereket az intenzíven, akikkel elképesztő módon bánnak alulfizetett, frusztrált, nem oda való nővérkék és orvosok. Emberi mivoltukban vannak ott megalázva. A korrupt politikus, amikor minden ilyen alkalommal egy korrupt ügybe belemegy, akkor úgy dönt, hogy ezek az emberek a szenvedésükkel fognak fizetni a felszínes luxuséletemért. Ez az a rész, ami leginkább feldühített az elmúlt időszakban.”
Az adásban szóba kerül még:
- Mennyire veszik komolyan a szövegeit? Hogyan éli meg a hirtelen jött ismertségét? Mennyire éli meg csak szerepként Krúbit?
- Miért lett annyira más az Ösztönlény című albuma, mint az első? Miért vállalt be egy sokkal nehezebben befogadható nagylemezt?
- Foglalkozik-e a vele kapcsolatos kritikákkal, negatív véleményekkel vagy a gyűlölködőkkel?
- Mesél egy kicsit a mellékprojektjéről, amiről külön videót is készíttetett Anthony Fantano, a népszerű zenei youtuber.
- Hogyan jelennek meg a zenei poénjai az Ösztönlény lemezen?
- Szóba kerül egy történet, amikor egy benzinkúton teljesen véletlenül összefutott az AK26-tal és Beck Zolival a 30Y-ból, amiből egy egészen szürreális beszélgetés jött össze.
- Hogy mi várható a következő koncertjén, és mikor jöhet majd a következő nagylemez.
(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások elérhetők YouTube-on, Spotifyon és iTuneson is.)