Azt tanítottam a lányomnak is, hogy amit a rádióban hallasz, az szar

2021. május 27. – 23:06

Másolás

Vágólapra másolva

A Telexen látható-hallható először az After Podcast legújabb adása, amelynek vendége Ganxsta Zolee volt. Az interjúban többek között szóba kerül a Sex Action korai időszaka, a Kartel és a magyar hiphopközösség közötti egykori feszültség, illetve az is, hogy miért hagyta ott a zenekart pár éve két alapító is. Az adás végén az is kiderül, hogy Ganxsta a pandémia alatt teljesen rákattant a delta bluesra.

Ganxsta Zolee (született Zana Zoltán) értelmiségi-művész családban nőtt fel, édesanyja és édesapja is színész volt, ő viszont hamar valami egészen más pályán találta magát. Karrierje elején rockdobosként vált ismertté a hírhedt Sex Action zenekarban, majd később a Ganxsta Zolee névre váltott, és megalapította a '90-es évek talán legsikeresebb magyar rapcsapatát, a Kartelt. A Kartel legalább annyira balhés formáció volt, mint a Sex Action, minden lemezükön ott szerepelt a káromkodásokra figyelmeztető szöveg, gyakran kellett cenzúrázni is a zenekar számait. A 2000-es évektől aztán Ganxsta közismert médiaszemélyiséggé vált, gyakori szereplője lett tévéműsoroknak, de többször szerepelt filmekben, tévésorozatokban, illetve voltak szinkronszínészmunkái is.

Csomó rajongót gyűjtünk, és te direkt szaladsz előlük a labirintusba, hogy beérnek-e

- így jellemezte Ganxstát egykori zenésztársa, Somlyay Miklós, amikor szóba került, hogy a dirty rockot játszó Sex Action egyik pillanatról a másikra Action névre váltott, és hardcore-t kezdett el játszani. Aztán újabb váltásként jött a Ganxsta Zolee és a Kartel, amire Ganxsta szerint óriási hatással volt a Az ítélet éjszakája című 1993-as film zenéje, amiben ismert rapcsapatokat eresztettek össze rockzenekarokkal, mint a Slayer és Ice-T vagy a Pearl Jam és a Cypress Hill.

„Mindig a periférikus műfajok tetszenek. A mainstreammel sosem vagyok kibékülve. Mindig azt tanítottam a lányomnak is, hogy amit a rádióban hallasz, az szar.”

Valószínűleg nem véletlen, hogy a 14 éves lányának az egyik kedvenc zenekara a Biohazard. A brooklyni hardcore zenekarról egyébként egy saját kis személyes anekdotája is van, amit elmesél a műsorban.

Az egér a Marson a konyhában dobol egy pöcörőn, baszd meg.

− foglalja össze röviden a véleményét a modern hiphopról vagy inkább trapről, amiben nem igazán tetszik neki, hogy nem szólnak rendesen a dobok. Szóba kerül, hogy ugyan Ganxsta kifejezetten kedveli az underground zenéket, de a Kartel a csúcsidőben abszolút mainstream, népszerű és sikeres zenekar volt Magyarországon. Ez azonban nem járt akkora anyagi haszonnal, mint azt sokan gondolnák.

„Nem szégyellem, olyan voltam, mint George Best, amikor megkérdezték tőle: te George, mi lett a hatalmas vagyonnal? Az egyik felét elkurváztam, eldrogoztam, elittam, meg sportkocsikra költöttem. És a másik fele? Azt elherdáltam.”

A Kartel népszerűsége úgy volt különösen érdekes, hogy a hazai hiphopszíntér nem igazán fogadta be a zenekart, és voltak kisebb-nagyobb balhéik is. Emlékezetes eset volt, amikor az Animal Cannibals rapduót küldték el az Ezittnemaz című számban melegebb éghajlatra. Ganxsta szerint ma már kifejezetten jó kapcsolatot ápolnak a színtérrel, sokan elismerik a munkájukat, és olyan jó a kapcsolatuk például az Animal Cannibalsszel, hogy egy alkalommal még a színpadra is felmentek Ganxstáékhoz, hogy előadják az ő fikázásukról szóló dalt a zenekarral.

Az adásban szóba kerül még:

  • Hogy az Action rajongói voltak azok, akik később átszoktak a Kartel-koncertekre is,
  • hogy mi volt a feszültség köztük és az úgynevezett magyar hiphop nemzet között,
  • hogy kamu volt-e a gengszter életvitel, vagy tényleg volt köze a '90-es évek alvilágához,
  • hogy miért szállt ki a zenekarból két alapító, Steve és OJ Sámson, hogyan jött vissza 20 év után Lory B, és miért váltotta le őt végül a közismert underground rapper, Siska Finuccsi,
  • hogy miért zavarja, ha valaki nem ütemre rappel, és hogyan befolyásolja a rapstílusát az, hogy rockdobosként kezdte,
  • a Döglégy for Prezident című szám keletkezésének története, amit Peru fővárosában írt az után, hogy végignézett egy utcai zavargást, amit tankokkal vert le a hadsereg,
  • hogy mi a közös az orosz és az amerikai rendőrségben, és milyenek a rendőrök Mexikóban,
  • hogy mit gondol a mai PC-világról, illetve a tradicionális nemi szerepekről,
  • hogy már dolgozik a következő Kartel-lemezen, de mellette kihoz egy delta blues-albumot is, miután a pandémia alatt elkezdett gitározni, és teljesen rákattant a déli blueszenére (és ez lesz az első alkalom, hogy énekelni fog),
  • hogy mindig a szülei ellen lázadt, aztán végül ő is színészkedésre adta a fejét (az más kérdés, hogy mindig terroristát, bűnözőt, fegyencet vagy drogdílert kell alakítania),
  • hogy még legalább 20 évig szeretné csinálni a zenélést, mert továbbra is imádja a koncertezést és a turnézást.

(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások elérhetők Youtube-on, Spotifyon és iTuneson is.)