Régóta nem volt annyira egyedi halftime show, mint az idei Super Bowlon

2021. február 08. – 03:36

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Az elmúlt években a néző megszokhatta, hogy a Super Bowl félidejében a lakossági szórakoztatás nagyágyúi lépnek fel, vagy legalábbis olyan arcok, akiket valamennyire ismernek. Shakira és Jennifer Lopez, a Maroon 5 vagy Lady Gaga után a Covid-sújtotta NFL-szezont most nem egy abszolút szupersztár (legalábbis Európa keletebbik felén), hanem The Weeknd kanadai R&B énekes zárta a Super Bowl félidejében. Ahhoz képest, hogy az elmúlt években bőven akadtak kiábrándítóan üres és jellegtelen produkciók, idén végre tényleg egy fasza, már-már egyszerű koncertet kaptunk, és pontosan erre volt szükség.

The Weeknd egyértelműen a 2010-es évek egyik legnagyobb hatású popzenésze, aki az úgynevezett indie R&B vonalból képes volt megrekedni a mainstream tetején úgy, hogy igazán sosem adta el magát, mint mondjuk Adam Levine, amikor beült az amerikai X-Factor zsűriszékébe. Weeknd nagy áttörése 2015-2016 körül történt a Beauty Behind the Madness című második nagylemezének köszönhetően, ami elnyerte a legjobb urban contemporary albumnak járó díjat, illetve jelölték az év albumára is, majd ugyanezt megismételte később a Grammyn a Starboy c. lemezével is. Ahhoz képest, hogy The Weeknd már most ott van a legtöbb lemezt eladó zenészek között, és 2022-ben még Budapesten is fellép, valószínűleg a magyar nézők között jó sokan vannak, akik nem tudják hova tenni.

A kanadai énekes az elmúlt 4-5 évben gyakorlatilag elért mindent, amit a popzenében el lehet, legyen szó Grammy-díjakról, lemezeladásokról vagy Oscar-jelölésről. Azonban a Super Bowl félideje nagyon más tészta, itt sokkal nagyobb hangsúlyt kap a show, mint a zene, és inkább biztosra menve minden évben elhívnak valami nagy szupersztárt, minthogy egy fokkal kevésbé ismert arcokkal próbálkozzanak. The Weekndnek pont az az utolsó lépcsőfok hiányzik a karrierjéhez, hogy egy Super Bowllal tényleg azok is megismerjék, akik az indie R&B szóból egy kukkot sem értenek.

Az utóbbi években tényleg elment a halftime show egy olyan irányba, hogy az előadók minden hangsúlyt a produkcióra és a látványra tettek, maga a koncert rész igazából másodlagossá vált, hiszen amúgyis félplaybackről megy. A 2020-as Shakira és J.Lo páros sem azért maradt emlékezetes, mert elmaradt a Hips Don't Lie című szám, hanem az 50. születésnapját ünneplő Lopez teljesítménye miatt, aki úgy mozgott végig, mintha csak most érettségizett volna az iskolai pompomcsapat tagjaként. De emlékezhetünk a 2017-es Lady Gagára is, amikor az énekesnő szabályosan berepült a stadion tetejéről a pályára, miközben drónokból kirakták az amerikai zászlót. Ehhez képest The Weeknd egyáltalán nem bonyolította túl a dolgokat, és erőltetett showműsor és hamiskás éneklés helyett szimplán csak adott egy egész jó koncertet némi körítéssel. Utóbbiba tartozik a több tucat kötszerrel bekötözött táncos, akik az énekes elmúlt hetekben mutatott stílusára reflektáltak.

The Weeknd ugyanis az elmúlt hetekben azzal került be a hírekbe, hogy bekötözött fejjel járt, mint akit bántalmaztak, vagy éppen olyan fejet csináltak neki, mint akit beleejtettek egy hordó botoxba. Az énekes szerint ezzel a káros hollywoodi sztárideálra és a külsőségekkel kapcsolatos képmutatásra próbál rámutatni, és összesen 7 millió dollárt, több mint 2 milliárd forintot költött a félideji fellépésére. A Super Bowl ugyanis akkora reklámértékkel bír, hogy régóta hagyomány, hogy a sztárok nem kapnak egy kanyi gázsit sem a koncertért, hiszen a fellépéssel ők profitálnak igazán.

Fotó: POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

Éppen ezért volt annyira üdítő, hogy The Weeknd minimálisra vette a show-t, nem volt semmi fölösleges öncélúskodás, ki tudja honnan előrángatott sztárközreműködő és értelmetlen félmeztelenkedés sem, érezhetően nagyon ki volt találva a koncepció, és kizárólag arra koncentráltak. Az más kérdés, hogy sikerült valamit nagyon elrontani a hanggal, mert kifejezetten halk volt a koncert, de ettől függetlenül tényleg jó volt látni, hogy végre egy sötétebb, komplexebb, mélyebb produkciót lehetett látni, mint az elmúlt években, amikor a különböző celebek egotripjei értelmetlen magamutogatásba vagy már-már szoftpornóba fordultak. Nyilván elhangzott az összes fontosabb sláger (Starboy, Can't Feel My Face, The Hills), de nem volt felesleges félperces feldolgozásos átvezetés, nem volt Spongyabob-cameo meg más hasonló blődség, a koncertmentes Covid-korszakban The Weeknd szimplán csak megpróbált egy jó koncertet adni némi showelemmel. És ezt baromira lehetett értékelni. Meglepődnénk, ha a jövőben az NFL bátrabban nyúlna új előadókhoz, ha a halftime show-ról van szó, de legalább The Weeknd bebizonyította, hogy lehet tartalmas produkciót csinálni anélkül is, hogy a nép nem csak cirkuszt kap, hanem kenyeret is.

Ha igazak a pletykák, hogy The Weekndet azért nem jelölték az idei Grammyre, mert elfogadta a Super Bowl-felkérést, akkor valószínűleg ő döntött jól, mert ez a produkció sokkal jobban kellett ide, mint az évek óta baromi unalmas Grammy-gálára.