2021. január 4. – 15:12
frissítve
A Telexen látható-hallható először az After Sajó Dáviddal című zenei podcast. Az első adás vendége Marsalkó Dávid, a Halott Pénz zenekar frontembere. A közel másfél órás műsorban szóba kerültek a kezdetek, a sikerekkel járó nehézségek, és az is, hogy a Covid-járvány milyen hatással van egy olyan zenekarra, ami az egyik legkeresettebb produkció ma Magyarországon, és 30 embernek nyújt állandó megélhetést.
„Az elmúlt 8-10 év után jó volt kicsit levegőt venni. Ilyen szempontból annyira nem bánom, hogy nem voltak nyáron nagyon koncertek. Jó egy kicsit megállni, és értékelni a dolgokat. Az, hogy a családommal lehettem a nyáron, vagy fizikailag nem voltam annyira ki szeptemberben, mint az elmúlt 8-10 évben, hogy infúziókra jártam kórházakba.”
– meséli Marsalkó a 2020-as Covid-járvánnyal és annak következményeivel kapcsolatban, és hozzáteszi, hogy az évek óta tartó folyamatos turnézás és koncertezés miatt vitaminkúrákra volt szüksége, annyira kikészítette az állandó utazás és éjszakázás. „Voltak olyan időszakok, hogy 14 nap alatt volt 15 koncertünk. A hangod kikészül az éjszakázásban, eszed a szar kaját a benzinkutatokon, nem tudsz rendesen aludni a buszban, ilyenek. Nem panaszkodni akarok, mert én imádom ezt is, de azért ez nagyon kivesz az emberből, és ha huzamosabb ideig csinálod akkor egyszerűen kikészülsz. Vagyis az egészségünknek nem volt rossz ez az év”.
Az adásban szóba kerül az is, hogy annak ellenére, hogy a korosztálya egyik legismertebb hazai előadója, feltűnően kerüli a szereplést és a bulvársajtót.
„Nem akarok műsorokban lenni, nem érdekel a bulvár, nem is vagyok az az alkat. Nem azért nem vállalok el csomó mindent, mert azt én lenézem, hanem csak egyszerűen a személyiségemhez ezek nem passzolnak”
– mondja, és később kitér arra is, hogy miért kerüli teljes mértékben a celebmédiát. „Eleinte inkább szakmai interjúk voltak, aztán olyan 2014 körül, amikor felfutottak a Helló, lányok! vagy a Feneked a gyengém című számok, akkor kezdtek másmilyen sajtómegkeresések jönni. Akkor volt több olyan eset, hogy minden illúzióm, minden elképzelésem ezzel a műfajjal kapcsolatban teljesen szertefoszlott. Amikor
rendszeresen azzal hívtak fel, hogy figyelj, ezt ajánljuk, és ez lesz a sztori. Rengetegszer volt olyan, hogy megkerestek, hogy van például nekem egy se veled, se nélküled kapcsolatom valami modellel, és akkor az lesz, hogy biztosítunk ennyi meg annyi megjelenést. Nem mondom, hogy ilyen sztorik vannak csak, de engem iszonyatosan megrémisztett, hogy van, aki ilyenekbe belemegy, és azt mondja, hogy az ismertség oltárán feláldoz egy csomó mindent.
A közel másfél órás adásban ezen kívül szóba kerül még, hogy
- Popzenei trendekkel kapcsolatban már nem is 10, hanem 5 vagy akár 2 éves távokban lehet már csak gondolkodni. Marsalkó szerint ma már a legnagyobb világsztároknak is kétévente meg kell újulniuk, ez viszont egyre jobban veszi el a levegőt az előadóktól, mert nagyon nehéz úgy megújulni ilyen rövid időközönként, hogy közben hiteles maradj, legyen a zene is jó, olyat csinálj, ami azoknak is tetszik, akik régóta szeretnek, és közben hozz valami baromi új dolgot.
- Hogyan és miért kezdett el Marsalkó otthon bakelitlemezeket gyűjteni és hallgatni? Hogyan viszonyul ez a mai modern digitális zenehallgatáshoz? És milyen bakelitlemezeket vásárolt legutoljára?
- Szerinte fontos kitérni arra, hogy a Covid-járvány kifejezetten rosszul érintette a zeneipart, és ez szerinte különösen igaz a zeneipari háttéremberekre, mert „akik a színpadon állnak, azok sacc per kábé a zeneipar 10%-át jelentik vagy annyit sem”. Marsalkó azt mondja, egy sikeres zenész valahogy még át tudja vészelni a kieső másfél évet, de egy road, egy technikus vagy egy színpadépítő nem.
- Ha nincs Covid-járvány, akkor 2021 tavaszára valószínűleg nem készül el az új Halott Pénz-nagylemez. Milyen érzések határozzák meg majd az új lemezt? Milyen élmények inspirálták az új számokat?
- Fontos lenne, hogy a járvány miatt ne szivárogjanak el a zeneipari háttéremberek, hogy megmaradhasson az a munka- és szakmai színvonal, amihez a közönség hozzászokott például a Halott Pénz-koncerteken. Marsalkó kitér arra is részletesen, hogy miért félő, hogy sok zeneipari dolgozó a járvány után sem tér vissza a szakmájához.
- Szóba kerülnek a kezdeti évek és a korai, kifejezetten hiphopos Halott Pénz-számok, amelyeknek egy része sokáig nem is volt elérhető a neten.
- Miért nem vágyik a reflektorfényre és miért kerüli a közszereplést? Marsalkó úgy fogalmaz, hogy ezek a szereplések olyanok sokszor, mintha a fogát húznák.
- Hogyan viszonyul a sztársághoz? Mennyire zavarja, ha úton-útfélen szelfikkel és autogramokkal nyaggatják? Mik voltak a legmeredekebb kérések a rajongóitól?
- Hogyan viszonyul a mai popzenei trendekhez? Mennyire kell ezeket figyelni és követni egy itthon top előadónak számító zenésznek?
- Miért nem nyilvánul meg közéleti témákban? Mit gondol az itthon zajló politikai folyamatokról? Mik azok az emberi és társadalmi értékek, amik mellett kiáll vagy tud velük azonosulni? Miért zavarja annyira az internetes kommentelés?
A teljes adást itt lehet megnézni:
(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások a jövőben elérhetőek lesznek Youtube-on, Spotifyon és iTunes-on.)