Előző hétvégén pörgettem a Twittert és megláttam. Egy csodálatos, malacformájú, igazából elég kényelmesnek kinéző kanapé, amit valaki 250 dollárt árul New Yorkban a következő szöveggel:
Pár éve szereztem ezt a disznóalakú kanapét. Pavia Burroughs tervezte, és nagyon krézi/menő kiegészítője minden lakásnak, főleg ha szereted a malacokat, vagy csak szereted az állatokat. Nagyon kényelmes is!
250 dollárért árulom, bár a barátommal 11e-t fizettünk érte, és tökéletes állapotban van. Valakinek viszont azonnal el kell jönnie érte, mert a mostani barátom utálja, és nem hajlandó kompromisszumra.
Bárcsak valaki Budapesten írná ki, hogy egy ránézésre bársonyos anyagból készült disznókanapét kell azonnal elvinni tőle 250 dollárért, azaz kb. 75 ezer forintért, mert ha így lett volna, ezt a mondatot már egy disznókanapéról gépelném. A hirdetéssel csak egy bibi volt, a kedden felkerült szöveg és kép nem volt igazi, még ha különböző blogok át is vették. Pontosabban nem úgy, és ahogy szeretné az ember.
A kunkori farokkal és patákkal is ellátott kanapé ugyanis már legalább öt éve előkerül a Craigslisten, különböző szövegekkel, elérhetőségekkel, sőt, különböző helyszínekkel is, az Egyesült Államok különböző pontjain.
MI AZ A CRAIGSLIST?
Az Egyesült Államokból indult, lecsupaszított, egyszerűen és egyértelműen kezelhető felület apróhirdetésekre, ahol kevés megkötés és kategória létezik, ezért gyakoriak a bizarr, érthetetlen dolgokat áruló, vagy egyszerűen csak gyanakodásra okot adó hirdetések – miközben rengetegen szereztek innen lakótársat, ingyen kanapét, vagy akár szexpartnert is, mielőtt az amerikai hatóságok rászálltak az oldal társkereső szekciójára a szigorodó, prostituáltakat korlátozó törvények miatt. Magyarországon is működik, de sok tartalom nincs rajta.
Az egyáltalán nem fura, hogy valaki egy ilyen bizarr tárgyat ajánl az oldalon. 2018-ban Abigail Rowe először az ingyen elvihető dolgokat soroló szekcióban találta meg a kanapét, ahol egy férfi csak annyit kért cserébe, hogy írják meg neki a jelenkezők, hogy mit jelent nekik a disznókanapé. Rowe megírta, de a férfi nem válaszolt. A nő aztán a Google képkeresőjével megtalálta, hogy éveken keresztül más-más államokban bukkant már fel ez a kanapé. Sikerült elérnie a férfit, aki a hirdetést feladta, de ő azt állította, hogy semmi köze hozzá, és egy olyan nő hozta létre, aki megsértődött rá egy társkereső oldalon, és bosszúból az ő telefonszámát adta meg. A New York Times megtalálta Rowe-t, és látta az üzenetváltásokat. Az újság azt is felgöngyölítette, hogy legalább öt éve jelenik meg folyamatosan ez a kanapé az apróhirdetések között az interneten. Azt nem lehet tudni, hogy volt-e olyan eset, amikor valakit megkárosítottak miatta. Több hirdetést április elsején adtak fel.
Később derült csak ki, de a kanapé Pavia Burroughs, egy 31 éves philadelphiai textiművész munkája, és neve is van: a disznókanapé becses neve a Hillhock, ami a hillock (dombocska) és ham hock (csülök) szavakból tevődik össze. Hillhock kézzel varrt bársonyból és selyemből készült, a belseje pedig habszivacs. Burroughs a kanapét egy garnitúra részeként tervezte meg, ez a garnitúra volt a diplomamunkája 2011-ben, és többek között egy földszínű szőnyegből és egy gyökereket verő kis asztalból állt. A művészt egy gyerekkorban olvasott képeskönyve, a Masquerade ihlette, egész pontosan ez a kép belőle, amin egy olyan úr látható, aki egy könnyező sertésen hegedül.
Burroughs elmondta a New York Timesnek, hogy már 2011 környékén is elkezdték Hillhock képeit különböző bútorblogok megosztani, szóval már a megszületésekor virális tartalom lett belőle. Eladnia nem, sikerült, először 950 dollárért árulta, végül 500 dollárért vette meg egy szoftvercég tulajdonosa, Martin Roesch, a cége ugyanis egy Snort (kb. Röffentés) nevű programot készített, aminek a lényege az volt, hogy kiszagolta a károkozókat a internetes adatcsomagokból, és nem mellesleg egy disznó volt a logója. Amikor a Cisco felvásárolta ezt a céget, Hillhock is költözött vele egy másik irodába, majd amikor Roesch otthagyta a céget, a csodás kanapé maradt ott.
Vagyis bocsánat, nem kanapé, hanem inkább fotel: Burroughs tisztázta annyi év után, hogy hiába hivatkozott annyi poszt, apróhirdetés, sőt, ez a cikk is Hillhockra úgy, mint egy kanapé, valójában inkább egyszemélyes.
A kedden posztolt, újra az internetet bejáró hirdetést egy Marisol Martinez nevű mókamester adta fel, akinek az a heppje, hogy a Craigslistre hülyeségeket írogat. Az előző évtized elején Martinez még azzal marhult, hogy olyan hirdetést pakolt fel, amiben olyan embert keres, aki Manhattan és Brooklyn között furikázza őt csónakkal, ingyen, és előre nem bejelentett időpontban. A nő aztán tolta tovább a marhulást, egyszer felrakott egy olyan hirdetést, amiben csigának adja ki magát, aki kinőtte az előző csigaházát. A pár bekezdéssel korábban emlegetett Rowe viszont már követte a disznós tartalmakat, és ezért neki is szemet szúrt a hirdetés, ahogy kiszúrta a művész is. Martinez nem akart semmi rosszat, és állítása szerint semmiképpen sem akart pénzt kicsalni emberekből, egyszerűen csak azt szerette volna, ha egy kicsit vidámabb lenne mindenki 2020-ban.