Le kellett állítani egy színházi előadást Londonban, miután több férfi néző rosszul lett az abortuszjelenet közben
2024. július 31. – 15:34
Artaud kegyetlen színháza él és virul, különösen a londoni Almeida színházban, ahol hétfőn az Évek című dráma premier előtti előadását le kellett állítani, miután több férfi néző is rosszul lett a nyílt színi abortuszjelenet láttán – írja a Guardian.
Az Annie Ernaux Nobel-díjas francia írónő regénye alapján készült előadást Eline Arbo rendezte. Az Évek egy nő szemszögéből mutatja be a II. világháború utáni francia történelmet és a társadalmi változásokat – a reproduktív jogok terén elért előrelépésektől a munkahelyi szexizmusig.
A regényből 2022-ben készült színpadi adaptáció, amit Amszterdamban mutattak be, ahol nagy sikert aratott. A londoni előadásban a főszereplőt öt különböző színésznő alakítja, akik különböző életkorokban veszik át a főhősnő szerepét.
A premiert csütörtökön tartják, de a bemutató előtti nyílt főpróbán már hétfő este közönség előtt játszották el az előadást.
Amit aztán tíz percre meg kellett szakítani, a kétórás előadás nagyjából felénél ugyanis van egy „szemléletes abortuszjelenet”, ami több – a hírek szerint – férfi nézőnél kiverte a biztosítékot.
A Guardian szerint egy férfi már a jelenet közben elájult, a körülötte ülőknek kellett segítséget hívniuk. A férfit kivitték a színházteremből, ahol több néző is csatlakozott hozzá arra panaszkodva, hogy rosszul lettek. Az előadást rövid időre le is állították, ez alatt az egyik – a nézőtéren maradt – férfi néző be is kiabálta, hogy a jelenet a felháborító volt, és kifogásolta, hogy a színház nem figyelmeztette előre a nézőket.
Erre szokatlan módon a színpadon tartózkodó színészek szóltak vissza, és közölték vele, hogy dehogynem, szóltak.
Ami így is volt, az Almeida honlapján, a darab műsorfüzetében és a jegyvásárlás után a nézőknek kiküldött emailekben is olvasható volt a figyelmeztetés, miszerint „az Évek szexuális tartalmat, az abortusz explicit ábrázolását, egy kényszerített szexuális kapcsolatot és vért jelenít meg”. Ez a felhívás ráadásul a színház falára kitett plakátokon is szerepel, tehát legkésőbb a színházterembe lépés előtt az óvatlan nézők is találkozhattak vele.
A színház az eset után közleményében azt írta, hogy az Évek hétfői előadása tíz percre félbeszakadt, hogy a színházi személyzet gondoskodni tudjon egy segítségre szoruló nézőről. A megszakítás alatt három másik nézőt is elláttak, a színház szerint mindannyian gyorsan magukhoz tértek, és az előadás folytatódhatott.
Nem ez az első londoni színházi előadás az elmúlt évekből, ami fizikai rosszullétet vált ki a nézőkből. 2016-ban az in-yer-face, azaz a „bele-a-pofádba” színházi irányzat egyik legismertebb képviselője, Sarah Kane Megtisztultak című drámájának nemzeti színházbeli előadása alatt öt ember ájult el a kínzást, nemi és fizikai erőszakot ábrázoló grafikus jelenetek láttán, negyvenen pedig inkább kisétáltak a színházteremből. A West Enden futó, öngyilkosságot, önkárosítást és gyermekbántalmazást megjelenítő, Hanya Yanagihara regénye alapján készült Egy kis élet című előadásról is kisétáltak a nézők.