Meghalt Bányai István grafikus, a The New Yorker illusztrátora
2023. február 18. – 23:16
Meghalt Bányai István grafikus, illusztrátor, írja feleségére hivatkozva a The New Yorker. A művész még 2022. december 15-én halt meg tüdőrákban egy New York-i kórházban.
Bányai 1949-ben született Budapesten, az Iparművészeti Főiskola elvégzése után a MOKÉP-nak készített filmplakátokat, a Móra Ferenc Könyvkiadónak illusztrációkat, a Hungaroton számára pedig lemezborítókat, emellett animációs filmekkel is foglalkozott.
„Paranoiás emberekként nőttünk fel” – mondta a New Yorkernek Bányai felesége. „Tisztelegnünk kellett az orosz zászló előtt. El kellett énekelnünk az orosz himnuszt. Minden kultúrával kapcsolatos dolog burzsoának számított volt, és tiltott volt”. A viszonylag zárt szocialista rendszer szigora ellenére Bányai külföldön dolgozó barátain és kollégáin keresztül megismerte a nyugati popkultúrát és művészeti irányzatokat.
„Még az építészet felé kacsingató korszakában egyszer tervezett egy két emelet magas házat lépcsőház nélkül” – idézte fel Bányai Kati. „Ekkor döbbent rá, talán nem biztos, hogy az építészet neki való.”
Bányai a Hamm című, 5000 rajzból álló művében egy folyamatosan növekvő ember mindent felfal maga körül, az éttermi ételektől kezdve az épületeken, városokon át a bolygókig, míg végül felrobban, aminek következtében visszakerül az étterembe, tojásként.
A táguló univerzumok és a kettősség gondolata sok éven át szerepet játszott Banyai művészetében, amire a ZOOM címe műve is jó példa, amelyben egy képről, amely egy tanyaudvar felülnézetének tűnik, kiderül, hogy egy játékfarm díszlete, amivel egy gyerek játszik. A játékfarmról kiderül, hogy egy katalógus borítója, és a katalógust tartó fiúról kiderül, hogy egy tengerjáró hajón van.
Bányai 1980-ban költözött külföldre, 1981 óta Los Angeles-ben élt, a Times, a Newsweek és az Atlantic Monthly számára készített illusztrációkat, valamint az MCA, a CBS és a Capitol Recordsnak lemezborítókat. Havonta rajzsorozatot készített a Playboy tanácsadó rovatának, a Playboy Advisornak, 1998 óta a The New Yorkernek is készített címlapi illusztrációkat.
Bányai soha nem beszélt nagyképűen a pályafutásáról. Miután a New Yorkerben már hetente jelentek meg az illusztrációi, „az összes ember vécéje mellett kötöttem ki” – mondta egy interjúban, elismerve, hogy „bizonyos értelemben ez tényleg láthatóvá tett engem”.