Meghalt Owen Roizman Oscar-életműdíjas operatőr

2023. január 9. – 18:20

Meghalt Owen Roizman Oscar-életműdíjas operatőr
Owen Roizman 2011-ben – Fotó: Kirk McKoy / Los Angeles Times / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Nyolcvanhat évesen meghalt Owen Roizman Oscar-életműdíjas amerikai operatőr, aki olyan klasszikusokat fényképezett, mint a Hálózat (Network), Az ördögűző vagy az Aranyoskám, írja az MTI.

Ötször nevezték Oscar-díjra, először az 1971-es Francia kapcsolat című filmben végzett munkájáért. A legjobb operatőri munkáért járó szobrocskát több évtizedes pályafutása alatt ugyan nem nyerte el, 2017-ben azonban a díj alapítója, az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia életműdíjjal jutalmazta Roizman pályafutását.

Owen Roizman kamerák között nőtt föl: édesapja a Fox Movietone News csatorna operatőre volt, nagybátyja pedig filmszerkesztő. Egyetemi évei alatt fényképezőgép-kölcsönző üzletben dolgozott, a diploma megszerzése után pedig Farkas Ákos (1898–1971) magyar származású operatőr asszisztenseként, és több reklámfilm elkészítésén dolgozott.

Roizman több nagynevű rendezővel is sokáig dolgozott együtt, köztük William Friedkinnel, akivel olyan, Oscar-díjra jelölt filmeket készítettek, mint a Francia kapcsolat vagy az 1973-as Az ördögűző. Előbbi mindössze a második film volt, amelyen Roizman valaha dolgozott, és az első, mely elérte a mozivásznakat, majd az Oscar-díjra jelöltek sorát is bővítette.

Az ördögűző is méltán jutott be az Oscar-jelöltek közé. A rendező kívánsága az volt, hogy a hálószoba-jeleneteknél lehessen látni a főszereplő leheletét. A kevés fénnyel dolgozó stáb így minden reggel fagypont alatti hőmérsékletre hűtötte a stúdió termét, ám a beállításokkor és felvételkor le kellett állítani a légkondicionálókat, mert azok „eszeveszett hangosak voltak”. „Mondanom sem kell, nagyon sok időbe telt, mire elkészültünk a jelenettel” – nyilatkozta Roizman 2011-ben az Ojai független filmfesztivál díjátadóján.

Egy interjúban elmondta, hogy egyetlen egyszer sem bánta meg, hogy elutasított egy felkérést – még akkor sem, mikor Steven Spielberg A cápa című film készítése előtt álltak.

„Talán három órán keresztül beszéltünk telefonon, és nagyon szimpatikus volt, de semmi másra nem tudtam gondolni a film cselekménye hallatán, mint hogy mennyit kéne csónakban lenni. Tengeribeteg vagyok, így ez nem volt túl hívogató számomra, és tényleg csak emiatt utasítottam el a felkérést”

– mesélte Roizman.

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem jelenítünk meg reklámokat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!