Hogyan dolgozik egy privát bankár? Mi kell ahhoz, hogy a vagyonos magyarok másra bízzák a megtakarításaikat és a befektetési döntéseiket? Hőskorokról, zsinórmértékekről és a maratonról (amit meg kell nyerni) kérdeztem Jávorka Imrét, a HOLD Alapkezelő vagyonkezelési üzletágvezetőjét. A szolgáltatás már három budai használt lakás árának megfelelő összeg alatt is elérhető.
A teljes interjú a HOLDBLOG-on olvasható.
Magyarországon jelenleg kevesebb mint ötszáz privát bankár dolgozik. Ez a szám évek óta állandó. Innen nézve majdhogynem furcsa, hogy HOLD-nál tavaly közel duplázódott a privát bankárok száma. A magyarázat Jávorka Imre szerint az egyedi modellben és a növekedési kilátásokban rejlik: portfóliókezelési szolgáltatást nyújtanak, ami a vagyonkezelésnek az a formája, ahol a befektetési döntéseket nem az ügyfelek, nem a privát bankárok, hanem a piacokkal kelő és fekvő portfóliókezelő szakemberek hozzák meg – folyamatosan gondoskodva a szükséges kiigazításokról is. A privát bankárok, pláne az ügyfelek vállán nem jelentkeznek a döntések terhei. Tehát elég nagy a különbség a piacon jellemző befektetési tanácsadáson alapuló vagyonkezeléstól.
Ahhoz persze, hogy valaki a vagyonát, a befektetéseire vonatkozó döntéseket és azok végrehajtását rábízza egy szolgáltatóra, kiforrott elvárások kellenek. Ha ugyanakkor az indulásnál a privát bankár jól végzi a dolgát, korrekt és tisztességes tájékoztatást ad, ezek az elvárások pontosan kirajzolódnak, és nagyon is konkréttá válnak az elképzelések a kialakítandó stratégiára, amit a portfóliókezelési szerződésben rögzítenek.
(Vagyonkezelés, portfóliókezelés… a fogalmakról még több a HOLD Lexikonban.)
A HOLD 29 éve működik a piacon, és Jávorka Imre is nagyjából ennyi ideje kezdte (szépemlékű Globus-papírokkal) a szakmát. Tavaly öt junior csatlakozott a HOLD-hoz, a bővülést az tette szükségessé, hogy a hat senior privát bankár eljutott a teherbíró képessége határára és fel akarnak készülni a bővülő ügyfélkör kiszolgálására, még úgy is, hogy a portfóliókezelési szolgáltatás nem feltétlenül igényel napi-heti szintű kapcsolattartást.
A HOLD privát vagyonkezelésének égisze alatt egyébként jelenleg 636 családdal állnak kapcsolatban, 232 milliárd forint vagyont kezelve. Ez a jelentős számú ügyfél azt is jelenti, hogy privát bankáronként 80-100 ügyféllel állnak kapcsolatban. Szinte mindenkivel más azonban ennek jellege, az ügyfeleik komfortérzetének megfelelő megoldást keresik. Van, akikkel az együttműködés szinte baráti, van, akivel sokkal formálisabb és szakmai kérdésekre korlátozódik. Arra is van példa, hogy kifejezetten nehéz a portfóliókat illetően rendszeresen leülni és találkozni az ügyféllel.
Mivel ezekben az esetekben jellemzően 10-15 éves ügyfélkapcsolatokról lehet beszélni és az ügyfelek jól ismerik a HOLD-at jellemző megközelítést, szemléletmódot, a filozófiát, ami alapján a befektetéseket megközelítik és kezelik, ez sem okoz problémát. Persze a tájékoztatás rendszeres: az ügyfeleik a havi riportokból nyomon követheti befektetéseik alakulását.
Jávorka Imre az interjúban elmúlt közel három évtized nagy fordulópontjairól és a jövőbeli várakozásokról is mesélt nekem, például arról is, miért mondják mindig a HOLD-nál, hogy a maratont kell megnyerni (és lélektanilag túl kell lendülni a rövid távú ingadozásokon).
Még több sztori és bepillantás a privátbankári kulisszák mögé a HOLDBLOG-on elérhető teljes interjúban.
A szerző további cikkei itt érhetőek el.
A cikk a Telex és a Hold Alapkezelő közötti szponzorált tartalmi együttműködés része.