Túlnőtte magát a koronavírus-járvány alatti keresletfelfutás idején az Amazon. Az online kiskereskedelmi óriás most meg akar válni legalább 10 millió négyzetméternyi raktárfelületétől. De ez közel sem tűnik egyszerűnek.
A járványidőszak csúcsán az e-kereskedelem az aranykorát élte, ami a szegmens királyát, az Amazont elképesztő magasságokba emelte. Amióta viszont az élet visszatérni látszik a rendes kerékvágásába, csökken az internetes vásárlás vonzereje.
Ez nagyon nem jó hír Jeff Bezoséknak – írom a HOLDBLOG-on.
Hatalmas, kihasználatlan infrastruktúra
Az Amazon 2022 első hónapjaiban hét év után először termelt veszteséget (3,8 milliárd dolláros mínuszt) egy negyedévben, és az elemzők a kereslet további csökkenésére számítanak. A rossz teljesítményhez egyebek mellett az is hozzájárult, hogy lelassult a vállalat kereskedelmi ágazata. A cég árbevétele az első negyedévben elérte a 116,4 milliárd dollárt, ez 7 százalékos növekedést jelent, húsz éve (!) a leggyengébbet, miközben tavaly ilyenkor még rekordszinten, 44 százalékon állt a mutató.
Egy ilyen nagy ütemvesztés hatására utánaszámoltak a cégnél, hogy nem fér bele a költségvetésbe, ha a jelenlegi kereslet mellett ilyen sok kihasználatlan infrastruktúrájuk áll parlagon
– és jelent 2022 első hat hónapjában 10 milliárd dollár pluszköltséget.
Mi lesz a felesleges terekkel?
A Wall Street Journal információi szerint 10 millió négyzetméter (lehet olvasni 30 millióról is) kihasználatlan raktárfelülettől akar megszabadulni az Amazon.
A többletkapacitás állítólag a New Yorkban, New Jersey-ben, Dél-Kaliforniában és Atlantában található raktárakat érinti, a 10 millió négyzetméter megegyezik a legnagyobb 12 Amazon-raktár összterületével.
Óriási harc folyik Amerikában az iparterületekért
A Prologis februárban kiadott jelentése szerint az ipari ingatlanok üresedési rátája az USA-ban 4 százalékon áll, ami minden idők legalacsonyabb értéke. Közben a bérleti díjak átlagosan 17,6 százalékkal nőttek tavaly. Elvileg könnyű helyzetben van az Amazon, a megvalósítás azonban ezer kérdést vet fel:
- Milyen megoldásokkal lehet a költségeket optimalizálni?
- Hogyan lehet a bérlet futamidejét okosan megterveznie az óriásnak, ha ugyanis a kereskedelmi forgalom ismét felfut, infrastruktúrára újra szüksége lesz az Amazonnak?
- Milyen eredmények várhatóak?
Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is válaszolok a témában a HOLDBLOG-on megjelent blogbejegyzésemben.
Más területeken is gyülekeznek a felhők
Nem a raktártöbblet az Amazon egyetlen problémája. Az e-kereskedelem volumenének csökkenése mellett drasztikusan megnőttek a logisztikai és bérköltségek, illetve a beszerzési kiadások is. Áprilisban a vállalat inflációs és üzemanyagfelárat kezdett beszedni a kereskedőktől, illetve háborút folytat a dolgozók szakszervezeti törekvései ellen – erről nemrég írtam a HOLDBLOG-on.
Bárhogyan kommunikál arról a felső vezetés, hogy a járványidőszak alatt túlnőtt munkavállalói létszám ellenére nem terveznek tömeges elbocsátásokat (a „természetes” fluktuáció ezt megoldja helyettük), jelzésértékű, hogy májusban megszüntették a koronavírus miatt járó, fizetett szabadságot, a járvány globális enyhülésére hivatkozva.
A szerző további cikkeit ezen a linken olvashatja.
A cikk a Telex és a Hold Alapkezelő közötti szponzorált tartalmi együttműködés része.