A globális chiphiány lassan másfél éve sújtja az autógyártást. Az okokat már sokan, sokszor elemezték. Egy aprónak látszó, de fontos tényezőről azonban eddig nem esett szó. Ez a bizalom. Jelen esetben ennek hiánya. Márpedig, ha ezen a területen nem lesz változás, az elhúzódó ellátási problémákat jelenthet nem csak az autópiacon.
A gazdasági híreket követők már jól ismerik a chiphiány mögötti fő okokat. A Covid-járvány kitörésekor az autógyártók visszamondták a megrendeléseiket, a szórakoztató elektronikai eszközöket gyártó vállalatok pedig növelték az általuk felszívott chipek mennyiségét. Így, amikor 2020 szeptemberére minden várakozás ellenére visszatért a normális autókereslet, a gyártók nem tudták visszaszerezni a korábban visszamondott rendeléseiket.
Azóta eltelt bő másfél év, de a probléma továbbra is jelentős: elemzői számítások szerint
az amerikai GDP akár 1 százalékkal is elmaradhat a potenciális szintjétől csupán azért, mert az autógyártók egy darabáron filléres alkatrész hiánya miatt nem tudnak annyit termelni, amennyit tudnának, és amire lenne is kereslet.
Ösztönző tehát van. Miért nem tudták a piaci szereplők ezt az „átmeneti” problémát megoldani? Hogyan történhet meg ez egy olyan ipari szegmensben, ahol a megrendeléstől az áru átvételéig mindössze 3-6 hónap telik el?
A kérdésekre a válasz a gazdaság egy nagyon fontos, de annál nehezebben számszerűsíthető aspektusában keresendő. Ez a bizalom. Ha a gazdaság szereplői azt látják, hogy valamiből hiány van, felhalmoznak. Ha kitör a pánik, ennek mértéke irracionális mértéket ölt.
Arról, hogy
- az autógyártók hogyan próbáltak úrrá lenni a helyzeten az elmúlt másfél évben, illetve
- reálisak-e azok a forgatókönyvek, amelyek alapján az idén még jó eséllyel számolni kell ezzel a jelenséggel, de azt követően normalizálódhat a piac,
a témáról a HOLDBLOG-on megjelent, innen elérhető bejegyzésemben részletesen írtam.
Az elemzésben kitértem arra a – szerintem még érdekesebb – kérdésre is, hogy mire lehet számítani közép- és hosszú távon. Sőt, – mivel a befektetők számára kiemelten fontos momentum – azt is vizsgáltam, hogy egy a koronavírus-járványhoz hasonló vészhelyzetben azok a megoldások, amelyekkel az autógyártók, ha kompromisszumokkal is, de folytatták a termelés, működőképesek lehetnek-e ismét.
A szerző további cikkei itt érhetők el.
A cikk a Telex és a Hold Alapkezelő közötti szponzorált tartalmi együttműködés része.