Jelentős felárat fizet, aki most vesz használt autót

2021. szeptember 9. – 05:13

frissítve

Karácsony Tamás
portfóliókezelő, HOLD Alapkezelő

Másolás

Vágólapra másolva

Elképesztő, ami az elmúlt másfél évben az autópiacon történt. Ömlik a pénz, egyre többen vásárolnának, a kínálat viszont akadozik. Van olyan modell, amely kétszer olyan drága most, mint egy éve. Bár a nagykereskedőknél mérsékelt árcsökkenés már érzékelhető, a piac gyors visszarendeződésében bízni egyelőre nem érdemes.

Különösen felértékelődött a saját autó a koronavírus-járvány ideje alatt. Nem is emlékszünk már azokra az időkre amikor a címlapok még a közösségi autós közlekedéssel (car-sharing) voltak tele. Most mindenki inkább magán járművet szeretne, hogy el tudjon szigetelődni a többi embertől a Covid hullámok felfutása idején, vagy csak mert a home-office előretörésével az agglomerációba, vagy vidékre költözött.

Fokozódó érdeklődés, akadozó kínálat

Amikor azonban mindenki egyszerre és ugyanazt szeretné, akkor hiány alakul ki, a hiányból pedig áremelkedés lesz. Különösen igaz ez akkor, ha nemcsak a kereslet nő a fokozott érdeklődés miatt, hanem a kínálati oldalon is problémák merülnek fel.

A koronavírus berobbanásakor nem csupán az autógyárak, hanem a beszállítóik is leálltak. A mikrochip szektor volt az egyik ilyen, ahol még jelenleg is problémát okoz az autóipar igényeinek kielégítése, így hétről hétre számolnak be ideiglenes leállásokról a járműgyártók a jelentkező chiphiány miatt. Az eset azért is különösen érdekes, mert a pandémia miatt először az autógyártók mondták le a rendeléseket, mivel akkora volt a pánik a vírus miatt, hogy autót sem vettek az emberek. Mindenki védekező üzemmódba kapcsolt, a WC papír és a tartós élelmiszerek fogytak inkább.

A használt autók ára átlagosan 10-20 százalékot esett ekkor még.

Majd néhány hónap múlva, amikor a világ magához tért az első sokkból, már nem lehetett a termelést a korábbi szintre emelni, a microchip gyártók ugyanis átálltak a számukra sokkal jövedelmezőbb piacok, mint például az okostelefonok, videójáték konzolok, szórakoztató elektronikai cikkek kiszolgálására, amelyeknek szintén nagymértékben megnőtt a kereslete a sok otthon ragadt ember miatt.

Ömlik a pénz a piacra

Mivel a gyártás akadozott, hiány lett az új autókból, így azok ára emelkedett. A kiszoruló vevők kereslete pedig a használtpiacon jelent meg. De mivel kevesebben vettek új autót, kevesebb autó került a használtpiacra is. Nagyot esett az új autók keresletében jelentős szerepet játszó vállalatok aktivitása is: a koronavírus-válság sok társaságot megviselt, ezért a céges flottákat sem cserélik olyan gyorsan.

A kínálat tehát szűkült, a kereslet viszont közvetett állami segítséget is kapott, ugyanis a koronavírus miatt kieső bevételeket az államok támogatásokkal, munkabér-kiegészítésekkel pótolták sok országban világszerte. Mivel utazni, szórakozni nem lehetett, és a tömegközlekedést egyre többen kerülték, ennek a pénznek a számottevő hányada is az autópiacon kötött ki.

A használtautó-piac hatalmas kereslete így találkozott tehát egy akadozó kínálattal. A jelenlegi árak a vírus előtti szinteknek a 140 százaléka is lehet sok modellnél. Azok pedig, akik a kezdeti sokk idején jó érzékkel vásároltak (amikor még estek az árak), akár duplájáért is el tudnák adni most az akkor vett autót.

Attól viszont, hogy több pénz ömlik az autópiacra, rövid távon még nem lesz több autó. Így most, aki ebben a környezetben venni akar, jelentős felárat fizet.

Az a különleges, de hosszú távon nem belátható helyzet állt elő, hogy a napi használatban lévő autó értéke nem csökken, hanem emelkedik.

A nagykereskedelmi árak már mérséklődnek

Hosszú távon viszont a gyártási nehézségek megszűnnek, a gyártói kapacitások kiépülnek, a kereslet normalizálódik, és ebből adódóan az áraknak is mérséklődniük kell. A világ egyik legnagyobb autó kereskedelemmel foglalkozó vállalata (a Manheim) szerint, a kereslet már a normalizálódás jeleit mutatja, és elkezdett csökkenni azokra a szintekre, ahol 2019-ben volt.

Az alábbi ábrán látszik, hogy a nagykereskedelmi használt autó eladási árakból számolt Manheim index alapján az utolsó két nyári hónapban már estek a nagykereskedelmi árak. A készletek elkezdtek visszaépülni, kis késéssel pedig a magánszemélyek számára elérhető használtautó-piaci áraknak is követniük kell a trendeket.

De még mielőtt gyors áresést vizionálnánk, meg kell említeni, hogy a kereslet egy nagyon magas szintről kezdett el csökkenni, de még mindig erős. Továbbra is jelen van egy jelentős kielégítetlen vásárlói érdeklődés, ami eddig a rekordmagas árak miatt kiszorult a piacról. Az ár csökkenése esetén ezek a vevők belépnek, és megtámasztják majd az árat. Emellett az autógyártók problémái mind a mai napig nem oldódtak meg maradéktalanul, és kell még idő számukra, hogy el tudják árasztani új autókkal a szalonokat. Mindezek eredményeként inkább

egy lassú és fokozatos csökkenés várható a használt autók piacán, így aki teheti, jobban jár, ha türelmesen kivárja ezt a válságos időszakot.

Mindezzel együtt még hosszabb távon sem valószínűsíthető, hogy lehetőség lesz a koronavírus megjelenése előtti régi árakon vásárolni.

Disclaimer: A cikk nem befektetési tanács. A megállapítások egyedi esetekre nem vonatkoznak. Minden időszakban lehetnek olyan autók, amelyek jó vételt jelenthetnek, vagy olyan élethelyzetek, amelyekben racionális döntés a vásárlás. A megállapítások elsősorban azok számára lehetnek megfontolandók, akik komoly áldozatvállalás nélkül el tudják halasztani a gépjármű-beruházást.

A HOLDBLOG-on további összeállításokat az alábbi linken olvashat.

A szerző cikkeit ezen a linken éri el.

A cikk a Telex és a Hold Alapkezelő közötti szponzorált tartalmi együttműködés része.

Kedvenceink
Holdblog
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!