Ilyen egy veszélyes áruval teli Dachser-raktár működése belülről

Nem nehéz odatalálni: elég követni a jellegzetes kék-sárga teherautókat, és máris megérkezünk a Dachser pilisvörösvári raktárkomplexumához. A színes épület, a csereszekrények és a nyergesvontatók látványa nemcsak árutól roskadozó polcokat ígér, hanem bepillantást is a szerződéses logisztika és a vegyiáru-tárolás összetett, titokzatos, mégis lenyűgöző világába.
Munkavédelmi cipő, láthatósági mellény, teljes figyelem – a hatalmas polcrendszerek között sétálva gyorsan kiderül, milyen precízen szervezett szisztéma tartja mozgásban ezt az óriási létesítményt. Azt is megérthetjük, hogy a veszélyes áruk nem valami távoli, ipari szegmenshez tartoznak: sokkal közelebb vannak a mindennapjainkhoz, mint gondolnánk.

„A vegyipar rendkívül sokrétű terület: ide tartoznak többek között a festékek, ragasztók, szintetikus anyagok, szigetelőanyagok, vegyi nyersanyagok, olajfélék, építőipari adalékok, tisztítószerek, műgyanták, növényvédőszerek és műtrágyák is” – mondja el látogatásunk során Fazekas Roland, a Dachser veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadója. – „Ezek mind az úgynevezett ADR – egy 1957-ben Genfben született, a veszélyes anyagok közúti szállítását szabályozó nemzetközi megállapodás – hatálya alá tartoznak. A hétköznapi használat során ártalmatlannak tűnnek, de nagy mennyiségben tárolva és szállítva már komoly szakértelmet és fegyelmet igényelnek”.
Dachser Chem Logistics Magyarországon
Magyarországon a Dachser két telephelyen biztosít veszélyesáru-raktározási szolgáltatásokat: a hazai vegyipar központjaihoz közeli Pilisvörösváron és Tiszaújvárosban. A vegyipari termékek teljes ellátási láncát menedzselik a nyersanyagok beszerzésétől az átmeneti tároláson és csomagoláson át egészen a végső elosztásig. Az eredmény biztonságosabb, átláthatóbb és fenntarthatóbb logisztikai folyamat, amely a vegyipari szereplők számára tényleges versenyelőnyt jelenthet a piacon.
Ezen termékek biztonságáról való gondoskodás nemcsak a gyártók és hatóságok, hanem a logisztikai szolgáltatók felelőssége is. „A vegyipar egyedi követelményeket támaszt – és a Dachser Chem Logistics szakértői ezeket mélyrehatóan ismerik. Tapasztalt, több országban működő csapatainkkal, számos iparági szereplővel szorosan együttműködve biztosítjuk a vegyipari termékek zökkenőmentes kezelését. A Dachser Hungary ezen a területen kiemelkedő szakmai felkészültséggel üzemel: itthon több mint 200, a veszélyes áruk szállításához szükséges tudással (ADR 1.3 fejezete szerinti képzéssel) rendelkező munkatársat foglalkoztat, valamint egy ADR-ügyintéző és egy veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó felügyeli a hazai és nemzetközi szabályozásoknak való maradéktalan megfelelést” – teszi hozzá Fazekas Roland.

Tűzgátló ajtók, speciális tűzoltóberendezések, kármentő felszerelések és egyéni védőeszközök sora rajzolódik ki előttünk, ahogy egyre mélyebbre kerülünk a raklapok között. A vegyszerek illata, a neonzöld mellény suhogása és a folyamatosan, lassan haladó takarítógép alapzaja azokat is megbabonázza, akik még sosem gondoltak bele, hogy a tavaszi növénytáp, az ecsettel felkent vékonylazúr vagy a takarítószer bizony az ilyen szigorú rendszernek köszönhetően kerül a háztartásokba.
Naprakész tudás a biztonságért
Több mint 400 telephely és világszintű hálózat a struktúra alapja. A 2024-es adatok jól mutatják a vállalat méretét és szakosodását: világszerte évente 3,8 millió közúti szállítmányt, ezen belül több mint 1,1 millió veszélyesáru-küldeményt kezelnek, amelynek során a biztonság nem pusztán szabály.
„Minden telephelyen azonos biztonsági standardok és koordinált folyamatirányítás érvényesül. Ez garantálja, hogy a veszélyes anyagok kezelése ugyanazon minőségi elvek mentén történjen, legyen szó Németországról, Magyarországról vagy a hálózat bármely más országáról” – magyarázza Fazekas Roland.
Biztonság vízen és levegőben is
A vállalat Air & Sea Logistics üzletága is kezel veszélyes árukat, ami más típusú speciális tudást és tapasztalatot igényel. A küldemény biztonságában itt olyan szempontok is szerepet játszhatnak, mint a légnyomás, a hőmérséklet, a páratartalom, az időjárás viszontagságai vagy a tenger hullámzása. A Dachser Air & Sea Logistics regionális üzletága ezért is rendelkezik az ADR-ben, az IMDG Code-ban (tengeri veszélyes áru szállítási szabályzat), a IATA DGR-ban (légi veszélyes áru szállítási előírások) és a veszélyes áruk kezelésében jártas szakemberekkel.

Minden csarnok ajtaja úgy készült, hogy vészhelyzet esetén meggátolja a lángok továbbterjedését. A rendkívül összetett rendszerhez nemcsak füstérzékelők tartoznak, hanem a legmodernebb gázkoncentrációt mérő műszerek is, amelyek, ha kell, azonnal életbe léptetik a biztonsági protokollokat.
Az itthoni telephelyeken összesen 11 500 négyzetméter veszélyesáru-raktár működik. A pilisvörösvári SQAS és Seveso III (2012/18/EU) irányelv szerint, a tiszaújvárosi pedig Seveso III (2012/18/EU) irányelv szerint minősített, valamint minden sofőr és jármű megfelel a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó követelményeknek.

Hogy ez létrejöhessen, a Dachser kiterjedt nemzetközi oktatási programot működtet, amely folyamatosan naprakészen tartja a munkatársak biztonsági és jogi ismereteit, valamint előírja a rendszeres auditokat és minőségellenőrzéseket a raktárakban és a folyamatokban egyaránt.
Nemcsak követik, hanem aktívan formálják is a vegyipar biztonsági kultúráját, szakmai szervezetekkel és hatóságokkal együttműködve dolgoznak azon, hogy az iparági standardok folyamatosan fejlődjenek.
Innováció és digitalizáció
A logisztika jövőjét ma már nemcsak a járművek és raktárak, hanem az információ és algoritmusok is alakítják. A cég vállalatirányítási rendszere valós idejű adatkapcsolatot tart fenn az adott szállítmányhoz kapcsolódó valamennyi résztvevővel, a szállítást végző teherautókat is beleértve, így az információáramlás gyors, biztonságos és pontos.
Az áruszállítás valamennyi területén létfontosságú a digitális biztonság: a Dachser speciális nyomon követési és adatvédelmi rendszerei megfelelnek a legszigorúbb iparági előírásoknak. Természetesen a tárolásra és szállításra külön protokollokat alkalmaznak, de bizonyos anyagokat (önreaktív, fertőző, robbanásveszélyes) kizárnak a gyűjtőforgalomból.
Kombinált megoldások
A modern logisztika ma már jóval többet jelent, mint szállítást és raktározást. A globális ellátási láncokban egyre nagyobb szerepet kap az integrált szolgáltatás – vagyis az, amikor egy partner a szállítást, a tárolást, a készletgazdálkodást és a hozzáadott értékű műveleteket is egységes rendszerben kezeli.
„A Dachser Contract Logistics üzletága pontosan erre épít: a nemzetközi hálózatot kombinálja fejlett raktármegoldásokkal és testre szabott ügyféltámogatással. Az összehangolt működés lehetővé teszi, hogy a vállalatok pontosan a saját ellátási láncuk igényeire szabott megoldásokat kapjanak” – mondja Halmschláger Gergely, a Dachser Contract Logistics pilisvörösvári vezetője.

„A cég nemcsak raktárteret biztosít, hanem olyan kiegészítő szolgáltatásokat is, amelyek az ügyfelek értékláncának részei, mint a címkézés, csomagolás, komissiózás, minőség-ellenőrzés, termékelőkészítés vagy épp visszárukezelés – felesleges átfutások és köztes partnerek nélkül.”
A Dachser globális hálózata több mint 190 raktárból és 3,8 millió raklaphelyből áll, így a vállalat mára a nemzetközi logisztika egyik legátfogóbb raktározási infrastruktúráját működteti, minden részletet kézben tartva. A folyamatok összehangolt működése nemcsak gyorsabb és átláthatóbb anyagáramlást eredményez, hanem valós idejű információkhoz is hozzáférést ad – a készletektől a megrendelések státuszáig. A technológia, a tapasztalat és az odafigyelés együtt alakítják ki azt a stabilitást, ami nélkül a modern ipar és mindennapjaink is sérülékenyebbek lennének.
Hátunk mögött targonca érkezik: a halk, elektromos, villás emelők is a központi IT-rendszerre kapcsolva üzemelnek. Egy gyors szkennelés a polc előtt, és már emelkedik is a raklap. Érdekesség, hogy nemcsak azt kapja meg a vezető, hogy mit és honnan kell kiemelnie, de a betárolásnál azt is központilag határozzák meg, hogy mi hova kerüljön, kizárva ezzel az emberi hibák okozta balesetek lehetőségét.

Hogy ne legyen fennakadás, a vállalat saját, folyamatosan frissülő IT-rendszert fejleszt. Különösen izgalmas, hogy a mesterséges intelligencia és az automatizált adatelemzés segítségével képesek előre jelezni a tároláskor és szállításkor felmerülő kockázatokat, így a döntések nemcsak gyorsabbak, hanem megalapozottabbak is.
„A valós idejű adatok, a nyomon követés és az intelligens rendszerek olyan átláthatóságot és biztonságot szavatolnak, amely néhány éve még elképzelhetetlen volt” – mondja Fazekas Roland.
A pilisvörösvári raktár falai között világossá válik, hogy a logisztika nemcsak a raklapokról és járművekről, hanem az emberi fegyelemről és felelősségről is szól. Hogy a biztonság soha ne legyen kérdés, csak magától értetődő tény.
A cikk megjelenését a Dachser Hungary Kft. támogatta.