2025. január 13. – 23:41
frissítve
Lola Young Messy című dala hónapokkal a megjelenése után, 2024 decemberében robbant be a TikTokon. Azóta a szám streamingadatai kilőttek, a brit slágerlistán pedig a Messy volt 2025 első listavezető dala. Kis túlzással mindenhol ez a szám, vagy a hozzá készült, tortás klip jön szembe mióta a dalhoz előbb Sofia Richie Grainge, majd Kylie Jenner is videót készített.
Lola Young egyáltalán nem egyslágeres előadó, évek óta nagy tehetségként emlegetik, nem számított korábban sem ismeretlennek, de karrierje ezzel a dallal robbant be igazán globálisan. Young amúgy sem a szokványos popsztár: népszerűségét őszinte, kendőzetlen szövegeinek és interjúinak köszönheti. Például arról is nyíltan beszél, hogy miközben manapság elvileg mindenki empatikus a mentális betegséggel küzdőkkel, őt mégis stigmatizálják szkizoaffektív zavara (a pszichotikus és a hangulatzavarokra jellemző tünetek együttese) miatt.
„Ez egy ADHD-himnusz, így tudnám legjobban megfogalmazni. Mintha azt mondanám, hogy nézd, kaotikus, túl sok vagyok, de ha azt választottad, hogy szeretsz, akkor miért nem fogadsz el? (…) A Messy azért is érdekes, mert egy barátról, vagy egy anyáról is szólhat. Szólhat bárkiről, nem csak párkapcsolati dalként lehet értelmezni” – nyilatkozta a dalról Young, aki szerint még mindig rengeteg a tabu a betegsége körül, mert azt sokan a skizofréniával veszik egy kalap alá. A Messy amolyan bevezető is Lola Young világába, ami a legjobban összefoglalja az előadó nyers, kendőzetlen világát, amiben a tökéletlenség néha szupererő.
Saját bevallása szerint korábban a színpadon és a közösségi oldalakon is őrülten viselkedett, amit az emberek nem értettek. Young szerint nem segít a helyzetén az sem, hogy a TikTokon, Instagramon sokan magyaráznak szakértőként a mentális betegségekről, mindenki akar valami okosat mondani, de amint a skizofréniáról kellene beszélni, nagy a csönd. „Ezt nehéz megemésztenem. De az pozitívum, hogy legalább beszélek a betegségemről, és ez csökkenti a stigmát. Nehéz mindezzel együtt élni, de gyógyszereket szedek – amiket szintén stigmatizálnak –, és ezek a gyógyszerek mentették meg az életem több alkalommal” – mondta saját helyzetéről Young.
Mini Adele-ként indult, aztán jött a hajvágás
Az énekesnő London déli részén, Beckenhamben nőtt fel. Jamaicai-kínai származású édesapja és angol édesanyja is felfigyelt Young zenei tehetségére, aki így már hatévesen zongorázni és énekelni tanult, tizenegy évesen pedig már dalokat írt. Később a híres Brit School művészeti iskolában tanult, ahonnan többek között Adele és Amy Winehouse is indult, ez a hely pedig átformálta a világlátását és zenei ízlését.
„Az egész légkör vibráló, elfogadó és kihívásokkal teli volt. Mászkáltál az iskolában, srácok jöttek veled szemben női ruhákban és magassarkúkban, az emberek szeme pedig meg sem rebbent. Ez ott nem számított kirívónak, miközben manapság még mindig rengeteg rasszizmus és homofóbia uralkodik a világban. Ez az iskola olyan emberek központja volt, akik az intézményben végre önmaguk lehettek” – jellemezte a Brit Schoolt Lola Young, aki hozzátette, hogy személyes okokból mégsem élte meg túl jól az itt töltött éveket. De a jelek szerint tényleg nincs rossz véleménnyel a Brit Schoolról, mert később egyik húga is itt tanult.
Lola Young a pályája elején még főleg zongorával kísért balladákat jelentetett meg, ezért az Intro, egyik első dala megjelenésekor még mini Adele-ként hivatkozott rá a Rolling Stone, és a kommentekben is a hasonlóságot emelték ki a két énekesnő között. Ekkoriban Young törékeny, összetört szívű énjét mutatta meg dalaiban, miközben porcelánbaba tekintettel nézett a kamerába, hol a meggyötört nő, hol pedig a szerető szerepében. Maguk a dalok ekkor még nem voltak elég megjegyezhetőek a sikerhez, de azért már ekkor is feltűntek a kommentekben azok a hangok, akik Young egyedi hangja miatt nagy jövőt jósoltak neki. A brit sajtó is kiemelten kezelte, a BBC 2022 elején az egyik legnagyobb reménységnek választotta, és ekkoriban a John Lewis mindig nagy dobásnak szánt karácsonyi reklámjában is ő énekelt. Úgy tűnt tehát, hogy minden adott a nagy áttöréshez.
Ez az áttörés azonban még az első igazi nagylemezzel sem jött el. A 2023-ban kiadott My Mind Wanders and Sometimes Leaves Completely már inkább Jorja Smith-t idézte, és a bluesosabb hangzás is jól állt a daloknak, de még ekkor is olyan hatást keltett a produkció, mintha az előadó még nem lenne teljesen tisztában a saját művészi víziójával. Végül a második lemezére, a 2024 júniusában kiadott This Wasn’t Meant For You Anywayre már jobban a saját képére formálta a dalai hangzását, magabiztosabb lett. Sokat számított az is, hogy ebben az időszakban Young észak-amerikai és európai turnéra ment, ami lendített az ismertségén.
Saját elmondása szerint a mullet frizurára váltás segített neki abban, hogy ezen az albumon már a nagyszájú, piercinges, apró tüllszoknyás énekesként jelenjen meg, aki flegma fejeket vágva üzenget exeinek és őszintén énekel a mentális betegségéről, miközben a középső ujját mutatja a világnak. „Igazi fordulópont volt számomra, amikor két éve levágtam a hajam. Problémáim voltak néhány emberrel a csapatomból, akikkel a stílusomon és a hajamon dolgoztam. Úgy voltam vele, basszák meg, egyszerűen csak levágatom a hajam. Belenyisszantottam, aztán maradt a végén ez a mullet frizura. Nyilvánvalóan a frizura egy metafora, de a drasztikus változtatás a külsődön azt is mutathatja, hogy na most lépnem kell. Nem lehetek az, akit mások akarnak, így elkezdtem magamban hinni” – mesélte a váltásról Young az Alternative Pressnek.
Lola Young előadói világából az új lemezre már eltűntek az R&B-előadókhoz társított elcsépelt motívumok, és a klipekben is jóval karcosabb, minimalistább környezetben láthatjuk az előadót. Ezekhez az őszintébb dalokhoz már jobban passzol, ha például mosógépek villódzó fényében énekel, vagy ha egy tortát tapos szét egy bíborvörös szobában.
A világhírt meghozó albumon Lola Young addigi dalaihoz képest sokkal izgalmasabban szólal meg, miközben a korábbi számaira is jellemző, sztorikra építő, személyes hangvétel megmaradt. „Nekem a legnagyobb kihívás egy dalnál mindig az, hogy a szöveg tökéletes legyen. Ebben perfekcionista vagyok. Gyakran fel is idegesítem a velem dolgozókat azzal, hogy sokáig csak ülök a szobámban, és addig nem állok le, amíg a szöveggel nem vagyok elégedett.
“Leszarom a dallamot, amíg a szöveg nem elég erős”
– mesélte Lola Young a korábban már említett Alternative Press-interjúban, ahol hozzátette, hogy sok szövegrészlet megtörtént esetet dolgoz fel, de teret ad a szimbolikus képeknek is, a lényeg az, hogy a dalszöveg a lehető legőszintébb legyen.
Young a legtöbbször Joni Mitchellt és Frank Oceant említi fontos előképként, a Wonderland Magazinnak pedig Phoebe Bridgers zenéjét emelte ki, ami szerinte furcsa, őszinte és nagyon direkt. „A régi zenémben túl metaforikus voltam. Most meg olyan vagyok, hogy ami a szívemen, az a számon, aztán majd összeillesztem valami menő dallammal.” Ebben a váltásban fontos szerepe volt annak is, hogy Young pályája kezdeti időszakához képest új producerekkel kezdett el dolgozni, akikkel aztán megtalálták az énjéhez jobban passzoló hangzást. A Messyt is tartalmazó lemez producere Solomonophonic, azaz Jared Solomon volt, aki korábban Remi Wolffal, a Brockhamptonnal vagy Carly Rae Jepsennel dolgozott, és aki Young szerint nagyon sokat hozzátett az album hangzásához.
Lola Young sikeréhez az is hozzátett, hogy közreműködött az amerikai rapper, Tyler, the Creator 2024-es, Chromakopia lemezének egyik dalában, a Like Himben. Már maga a felkérés is elég fura módon jutott el Younghoz, aki ekkor még a Messy berobbanása előtt állt, és épp Los Angelesben járt a turnéjával, ezért elsőre el sem hitte, hogy Tyler felvette vele a kapcsolatot. Young a Vogue-nak adott interjújában mesélte el, hogy először azt hitte, hogy a rapper valami mémről akar vele csetelni, aztán csak kiderült, hogy közös dalt szeretne felvenni a stúdiójában.
Young egyelőre a Messy sikere óta is hullámzóan viszonyul ahhoz, hogy egyre nagyobb a rajongótábora, egyre többen ismerik, és szintén a Vogue-nak beszélt arról, hogy számára nem is a TikTok-trend, hanem a slágerlistás siker számít igazán. „Néha nagyon elérzékenyülök ettől, néha meg csak azt reagálom, hogy ok, akkor mostantól ez az életem. Egész életemben erre vártam, de amikor ez megtörténik veled, az elég fura érzés” – mondta az interjúban, hozzátéve, hogy a siker feldolgozásában az is segít, hogy már van tapasztalata a zeneiparban, nem a semmiből érkezett a Messy, így a rajongói bázis növekedése is fokozatos volt.
Magához a dalszerzéshez sem áll az áttörése után másképp Young, aki szerint a jelent meghatározó popelőadók, Sabrina Carpenter, Charli xcx vagy Chappell Roan is önazonosságuk miatt jutottak a csúcsra, egyikük sem úgy vonul stúdióba, hogy virális slágert akar írni. „A lényeg, hogy a szívedből jöjjön a dal, vagy olyat adj ki, amiben hiszel, még ha az nem is olyan mély. Időbe telik, amíg előadóként eljutsz oda, hogy azt tudod mondani: Tudod mit, bízom abban, amit csinálok.”