2025. január 7. – 22:02
„Egy fergeteges koncert filmzenei zenekarral, kórussal és sztárvendégekkel. A Saruman színész sötét hangja, Sir Christopher Lee vezet be J.R.R. Tolkien zenei világába: Mordor fenyegető hangjaitól és a Fekete Lovasok harsány támadásaitól a tündék gyönyörű lírai dallamáig” – ez a valószínűleg fordítóprogrammal megírt fura szöveg olvasható az Eventim jegyértékesítő felületén, a The Lord of the Rings – In Concert című eseménynél. A Gyűrűk Ura- és A hobbit-filmek zenéit turnéztató koncertet Budapesten január 14-én rendezik az Erkel Színházban. De csak elvileg, mert a koncert körül rengeteg az ellentmondás és a bizonytalanság. A szervezők nem állnak szerződésben a filmek eredeti zeneszerzőjével, a cégükről elég bizonytalan információk érhetők csak el, az általuk szervezett koncertek látogatói pedig a Redditen és saját Facebook-csoportban panaszkodnak a csapnivaló élményre.
Egy lehúzás mind fölött
Az eredeti A Gyűrűk Ura-trilógia zenéjéért Howard Shore zeneszerző és karmester felelt, A Gyűrű Szövetségének zenéjéért Oscar- és Grammy-díjat nyert. A király visszatér zenéjéért aztán nyert még két Oscart és Golden Globe-ot, de ő szerezte később mindhárom A hobbit-film zenéjét, valamint A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi című sorozat főcímdalát is. Shore saját oldalán jelent meg egy közlemény még 2023 áprilisában arról, hogy a The Lord of the Rings in Concert címmel futó koncertek a Star Entertainment cég szervezésében semmilyen kapcsolatban nem állnak a zeneszerzővel, sőt Shore perben áll a céggel a zenék jogai miatt.
„Az ezeken a koncerteken elhangzó zenéket engedély nélküli, bootleg feldolgozásokból állították össze, azok nem felelnek meg a Howard Shore által elvárt színvonalnak” – írta akkor a zeneszerző stábja. A bejegyzés egy különösen rosszul elsülő, portsmouth-i koncert után került ki az oldalra, amiről a felháborodott közönség a Redditen panaszkodott. Az egyik kommentelő 29 pontban számolt be a problémáikról, többek között a negyvenperces késésről, vagy éppen arról, hogy a színpadon sokkal több szék volt, mint ahány zenész, jelezve, hogy a zenekar nem teljes létszámban lépett színpadra. „A háttérben egy rosszul megvágott stockvideó ment, aminek olyan volt a szövegezése, mintha tíz perccel a műsor előtt készítették volna PowerPointban” – írta az egyik néző.
A koncerten vendégként ott volt Sala Baker is, aki a három A Gyűrűk Ura-filmben Sauront alakította, valamint kisebb mellékszerepeket játszott. A kommentelő azt írta, hogy a karmesternek többször kellett feltűnően köhögnie, hogy Baker a színpadra jöjjön, majd annyiszor belebakizott a monológjába, hogy a nézők arra gyanakodtak, a színész azt is csak rögtönözte. A koncerten fellépett két énekes is az eredeti produkcióból, de ők nemes egyszerűséggel lesétáltak a színpadról az előadás felénél, mert a keverés annyira rossz volt, hogy alig lehetett őket hallani. Az egyes darabok között sokszor hosszú, kellemetlen csend volt a színpadon, de az is előfordult, hogy a zenészek koncert közben kaptak új kottákat.
A Reddit-thread kommentjei között feltűnt a zenekar két tagja is, akik elnézést kértek a résztvevőktől, és arról írtak, hogy őket is rosszul tájékoztatták. „A legtöbbünket, beleértve a háttérstábot és a karmestert is, a koncert előtti éjszaka, éjfél körül kérték fel a koncertre” – írta egyikük. A zenekar egy része beugrós zenészekből állt, akikkel mindössze fél órát tudtak próbálni a koncert előtt, sokan a kottából olvasva játszottak a koncerten is. Az esetről beszámolt a Guardian is, a lap akkor arra jutott, hogy a zenekar 13 ukrán tagja nem kapott vízumot az Egyesült Királyságba, így ők napokkal a koncert előtt Párizsban ragadtak. Valószínűleg az ő helyükre kellett beugró zenészeket szerezni, az viszont még így sem volt egyértelmű egészen az utolsó pillanatig, még maguknak az országba jutott zenészeknek sem, hogy a koncertet megtartják-e.
Rohantól Navalnijon át a Pink Floydig
A turnét és koncerteket szervező Star Entertainment egy berlini székhelyű cég, oldaluk alapján forgalmaznak filmeket (főleg dokumentum- és történelmi játékfilmeket), a zene fül alatt pedig A Gyűrűk Ura-koncertek mellett van Harry Potter-, Avatar- és Az oroszlánkirály-tematikájú koncertjük is. Emellett feldolgozzák zeneszerzők és zenészek repertoárját is, van három Pink Floyd- és két Hans Zimmer-estjük is.
A cég vezérigazgatója Jaka Bizilj, a Cinema for Peace Foundation alapítója, ami humanitárius és környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozó filmes projekteket támogat. Ez az alapítvány menekítette például Berlinbe Alekszej Navalnijt még 2022-ben, miután az aktivistát megmérgezték Oroszországban. Ezen kívül viszont Biziljről nem sok információ érhető el, viszont a Star Entertainment oldalán a Cinema for Peace Foundation eseményei is megjelennek, valamint filmes produkcióik között szerepel például The Voices of Srebrenica című film is, amelynek Bizilj a rendezője. A Star Entertainment ezek alapján tehát leginkább Bizilj saját ügyleteinek gyűjtőhelye lehet. A cég legfrissebb, 2022-es pénzügyi beszámolója szerint abban az évben főleg hitelből működtek, és 8 főt foglalkoztattak, de a cég LinkedIn-profilja alapján már 50 főt alkalmaznak.
A Star Entertainment egyből öt koncerttel érkezik Budapestre, lesz Harry Potter-, Pink Floyd- és Hans Zimmer-estjük is A Gyűrűk ura-koncertjük mellett. A koncertekről kizárólag az Eventim és az Opera oldalán lehet értesülni, a szervező vagy a produkció tulajdonosának személye nem derül ki, a plakátok alapján viszont teljesen egyértelmű, hogy a Star Entertainment koncertjeiről van szó.
A lóláb szinte minden koncertnél kilóg, a Hans Zimmer zenéit bemutató koncert leírásában például az áll, hogy „Hans Zimmer maga nem lesz jelen, a zenéje varázslatos hangulata maradéktalanul átélhető lesz”. A Pink Floyd-koncerteken természetesen Roger Waters, David Gilmour és Nick Mason nem vesz részt (habár a plakát szerint eredeti zenészek a Pink Floyd korábbi turnéiról igen), A Gyűrűk Ura-koncerten pedig az elhunyt Christopher Lee köszönti a nézőket egy videón, de természetesen sem Howard Shore, sem Ed Sheeran, sem semelyik másik zeneszerző nem lesz jelen (sőt, engedélyt sem adtak a koncertekre), annak ellenére, hogy a plakáton is szerepelnek, a zenekar pedig a szerzeményeikkel turnézik.
A hazai közönséget is átverik
A budapesti koncerteknél az is furcsa, hogy az Erkel Színház nemrég kikerült az Opera fenntartása alól, aztán kiderült, hogy Szente Vajk és Cseke Péter vezeti majd az épületben új zene- és táncszínházat. Ebben a helyzetben viszont jelenleg nem egyértelmű, hogy pontosan ki a szervezője a Star Entertainment koncertjeinek, habár a bejelentés még az Opera vezetése alatt történt meg. A koncertek miatt kerestük az Eventimet, magát a Star Entertainmentet is, de kérdéseinkre egyelőre nem kaptunk választ.
Az Opera viszont azt írta a Telex kérdéseire, hogy nem ők a koncert szervezői, „csupán terembérlet formájában biztosítanak annak helyszínt”. Ahogy írják, „a szerződés megkötésekor a szervező nyilatkozik arról, hogy rendelkezik a rendezvény megtartásához szükséges jogokkal”. Az Opera szerint „a koncert meghirdetését megelőzően nem volt információjuk arról, hogy a program esetében jogsértés gyanúja merült volna fel”.
A koncert meghirdetése után azonban kaptak jelzést Howard Shore aggályairól, emiatt felvették a kapcsolatot a szervezőkkel, akik válaszukban megerősítették, hogy rendelkeznek az előadás megtartásához szükséges jogokkal. Az Opera válaszában azt is hozzátette, hogy „intézményük a jogtulajdonos és a szervező közt felmerülő jogvita eldöntésében nem illetékes”. Levelüket azzal zárták, hogy amíg a szervező mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, a koncert megtartásának kérdésében is ő az illetékes.
A Gyűrűk Ura-koncertre jelenleg is zajlik a jegyértékesítés, már csak néhány szabad ülőhely maradt az Erkel Színház nézőterén, ezeket 23–27 ezer forintért lehet megvásárolni. A cég koncertjein részt vevők, vagy éppen az általuk megkárosítottak már Facebook-csoportot is létrehoztak az ügynek, ahova a világ minden tájáról töltik fel történeteiket a csalódott A Gyűrűk Ura-rajongók. Innen derülhet ki az is, hogy a Star Entertainmenthez köthető legalább egy másik cég is, a Star Entertainment USA, ami értelemszerűen az amerikai koncertszervezésért felel. Van azonban egy portugál címre bejegyzett, Lancelot Productions nevű cég is, aminek mindössze egy ilyen oldala van, és a Lancelot Productions LinkedIn-profiljából is csak annyi derül ki, hogy a Star Entertainmenttel közösen dolgoznak, és éppen aktívan keresnek munkaerőt marketinges, menedzsment, social media, sőt privát nővér pozícióra is.
Az, hogy mi is zajlik a Star Entertainment háza táján, és hogyan is működik A Gyűrűk Ura- vagy egyéb franchise-koncertek szervezése és lebonyolítása, finoman szólva is bonyolult. A koncertek többsége egyébként megvalósul, habár az említett Facebook-csoportban írnak elhalasztott koncertekről, sőt egy magyar csoportban arra is emlékeztetnek páran, hogy 2016-ban már elmaradt egy sportarénás A Gyűrűk Ura-koncert „szervezési okok miatt”. Volt aki a fogyasztóvédelemhez fordult, mert csak azután vette észre a koncertről szóló híreket, miután megvette rá a jegyet.
Névtelenséget kérő forrásunk írt az Eventimnek, amely először elutasította a jegyár visszatérítését, mondván, a szervezők birtokában vannak a szükséges engedélyeknek. Miután a panaszos viszontválaszában a Ptk.-ra és egy nagy csokor összegyűjtött linkre hivatkozott, az Eventim a békéltető testület bevonását javasolta. Ő azóta egy Facebook-csoportot is létrehozott azoknak, akik hasonlóan jártak, jelenleg kb. húsz emberrel tartja a kapcsolatot.
A koncertek egyébként teljesen ugyanazzal a címmel futnak, mint Shore turnéi, annak ellenére, hogy a jogokat a szervezők nem vásárolták meg a zeneszerzőtől. A cél tehát egyértelműen a megtévesztés. Hasonló a helyzet a cég Harry Potter-koncertjével is, ezt a produkciót a norvég bíróság ki is tiltotta az országból. Ebben az esetben a Warner Bros. élt jogi követelésekkel a Star Entertainment felé, miután a cégnek a Harry Potter-filmek zenéjére sem volt engedélye. A cégnek az ítéletig a Norvégiában megtartott összes koncert profitját, azaz 30 millió forint körüli összeget vissza kellett fizetnie büntetésként.
Január 14-én tehát egy „bootleg” A Gyűrűk Ura-koncertet lehet megtekinteni az Erkel Színházban, ami egyébként akár még jó is lehet, hiszen elvétve azért találni a cég koncertjeiről szóló posztok alatt pozitív kommenteket is. De a korábbi tapasztalatok alapján valószínűbb, hogy a Howard Shore által írt és vezényelt zeneművek rosszul, vagy legalábbis nem a megírt módon eljátszott, drága lehúzásra pályázó verzióit lehet majd meghallgatni, az eredeti alkotók engedélye nélkül.
Frissítés: cikkünk megjelenésének másnapján az Eventim is válaszolt kérdéseinkre. Válaszában a cég ügyvezetője, Kovácska Gyula Zoltán azt írja, „a Star Entertainment, mint szervező és társaságunk, mint jegyértékesítő között a jegyek értékesítésére vonatkozó megállapodás van érvényben, amely nélkül társaságunk nem kezdi meg a jegyek értékesítését.” Kovácska arra is felhívta a figyelmünket, hogy a koncert valóban a Star Entertainment, egészen pontosan a Star Entertainment by Lancelot Productions nevű, Madeira-szigeteki című cég szervezésében történik.
Kovácska szerint az „a rendezvény marketingje nem volt megtévesztő, a műsor a Star Entertainment által meghirdetett produkció turné állomása”, továbbá „olyan állítás nem szerepelt sehol, hogy a produkció a »hivatalos« Gyűrűk Ura zenék jogtulajdonosa által szervezett előadás.” Az Eventimnek „nincs tudomása olyan lezárult jogi eljárásról, mely ezzel kapcsolatos és elmarasztalná a szervezőt, vagy továbbmenve, akár eltiltaná őt produkció színpadra állításától.” Kovácska azt is hozzátette, hogy egyetlen Fogyasztóvédelmi eljárásról tudnak, ebben „a társaság felelősségét, illetve a fogyasztóvédelmi tárgyú rendelkezés megsértését nem állapította meg, sőt vizsgálat sem indult az ügyben, az eljárást a hatóság saját hatáskörben megszüntette.”