2024. december 11. – 20:46
Kijózanító élményben volt részem idén, amikor a 72-es trolin utazva egy alig 10 éves kisfiú bármiféle kontextus nélkül azt kiabálta okostelefonnal a kezében, hogy „Skibidi”. Aztán a TikTokon szembejött egy mesterséges intelligenciával manipulált videó, amelyben Gyurcsány Ferenc és Kövér László egymással vitatkoznak a parlamentben, a házelnök pedig így inti rendre az Orbán Viktort becsmérlő volt miniszterelnököt:
„Képviselő úr, figyeljen egy pillanatra rám. Maga itt ebben a szent skibidi-házban nem engedhet meg magának ilyen hangnemet, amikor a rizzmesterünkről beszél. Mínusz ezer aura pont jár ezért.”
Ekkor világossá vált, hogy a 2023 eleje óta terjedő Skibidi Toilet-mém itthon is elkezdett agysejteket rombolni, és az online térhódítást látva csak idő kérdése volt, hogy mikor szivárog át az offline térbe a jelenség, és mikor szerveznek valamilyen eseményt a témában. A trendet meglovagolva a Baross utcában található Meme Múzeum Skibidi Toilet-maratont hirdetett december 7-re, amin egyhuzamban vetítették le a YouTube-on terjedő websorozat mind a 77 részét a legelvetemültebb nézőknek. A múzeum egyebek mellett arról híres, hogy itt található a hírhedt Tompa utcai pad, ami 2023 nyarán ideológiai csatározások szimbólumává vált, és ezzel hetekig lázban tartotta a magyar közéletet.
„A Skibidi Toilet megkerülhetetlen kulturális mérföldkő az internet világában. Biztos láttál már belőle pár másodperces videót, de nagyon kevesen vannak, akik a teljes sorozatot látták volna. Ezen az estén arra vetemedünk, hogy elejétől a végéig megnézzük egyben a teljes sztorit. Jelenleg 70+ epizód van a sorozatból, ami már kitesz egy egész estés filmet” – szerepelt a 2022 óta működő Meme Múzeum manifesztója a Facebook-eseményben.
What the skibidi?
A Skibidi Toilet alapvetően egy online websorozat, amelyben emberi fejjel rendelkező vécék háborúznak olyan emberekkel, akiknek valamilyen elektronikai kütyü (tévé, hangszóró, kamera) van a fejük helyén. A két csoport harca az epizódok előrehaladtával egyre durvul, később megjelennek parazita vécék, különféle robotszerű lények, és a kamera-, hangszóró- és tévéfejek különféle erősebb mutációi is. Egyértelműen látszik, hogy mostanra egész komplex univerzum épült a sorozat köré.
Az első ilyen videó hamar népszerű mémmé vált az úgynevezett alfa generáció, vagyis a 2010 után születettek körében, és szakértők szerint ez volt az első saját online népművészeti jelensége ennek a generációnak. Az egészért egy Grúziában élő férfi, Alekszej Geraszimov a felelős, aki a 44,6 millió feliratkozóval büszkélkedő DaFuq!?Boom! nevű csatornájára tölti fel a Skibidi Toilet epizódjait. Az első rész 2023. február 7-én került fel, de a TikTokon és a YouTube Shortson pörgött be igazán a sorozat. Geraszimov csatornájára a korábbi havi 3 millió helyett havi 60 millió megtekintés érkezett, 2023 májusában pedig már 3 milliárd megtekintést generált 1 hónap alatt.
Geraszimov 2017-ben bukkant fel, akkor főleg GTA San Andreas-videókat gyártott, aztán a Half Life videójátékból kiindulva készített paródiákat. Ezeket tekinthetjük a Skibidi Toilet elődjeinek, főleg azért, mert a vécés websorozatban több karakter is feltűnik a Half Life második részéből, például a G-Man, aki G-Toilet néven a vécés sorozat egyik főgonosza. Az alkotónak volt egy Multiverse of Beatbox nevű sorozata is, amiben a Skibidi-őrület előtt két évvel már szerepelt egy vécéből kinyúló fejű karakter, Male 07, ebből is látszik, hogy az ötlet már korábban megszületett, csak egy jó aláfestő zene kellett hozzá.
Jól mutatja, hogy mennyire rétegzett mém a Skibidi Toilet, hogy az alatta szóló zene is egy remix remixelt verziója. A skibidi-himnusz sokszoros újrahasznosítás és újraalkotás eredménye, Timbaland Give It To Me című slágerének a felgyorsított remixe van összeollózva a bolgár énekes, Biser King Dom Dom Yes Yes című dalával. Biser King dalában szerepel a „skibidi” szócska, amit korábban mások, köztük a Little Big orosz rave zenekar és Scatman John is megénekelt már, a legtöbben ez utóbbit ismerhetik. A trend berobbanásához elengedhetetlen volt a TikTok ereje: Yasin Cengiz török netcelebritás erre a dalra ringatta a hasát a videóiban, amik annyira népszerűek lettek, hogy a Skibidi Toilet alkotóját is megihlették, a többi pedig már történelem.
A „skibidi” szónak valójában nincs semmi értelme, csak egy improvizált halandzsa. Hivatalos nevén scat, ami egy, a dzsesszben gyakran használt improvizációs énektechnika megnevezése (scatting), ezt olyan legendák is gyakran használták a dalaikban, mint Ella Fitzgerald és Louis Armstrong.
A Skibidi-jelenség annyiban nem új keletű, hogy ehhez hasonló animációk már a YouTube hajnalán is léteztek. A Skibidi-történelem fontos sarokpontja volt a Garry’s Mod nevű program, ami a Valve-játékokhoz készült Source játékmotor módosított változata volt, és lehetőséget adott a Skibidi Toiletben is látott Half-Life 2 modellek szabad felhasználására és alakítására. A karakterek mozgatásával pedig már fapados animációs filmeket is lehetett készíteni, ami sok kezdő youtuber előtt nyitotta meg az utat.
A netes sorozatok közül az egyik legnépszerűbb a The Gmod Idiot Box volt, ezek lényegben a Robotcsirke stílusában megalkotott szkeccsvideók voltak, a humorforrást pedig a véletlenszerűségük és kiszámíthatatlanságuk adta. A Skibidi Toilet már nem a Garry’s Modban, hanem az azóta megjelent Source Filmmaker animációs programban készült, ami komplexebb filmek készítésére is alkalmas, maga a Valve is ezt használta a játékaihoz készült előzetesekhez.
Maratoni agyhalál
Mint Heller Z. Péter, a Meme Múzeum alapítója, egyben a 100 ezres követőbázisú S. Oszkár, egyetemista néven elhíresült mémprofilok adminja a köszöntőjében elmondta, ezzel az őrült eseménnyel avatták fel a múzeum alagsorában található – elég hideg – előadótermet. Amikor Heller Z. elindította az első részt, és felcsendült a Skibidi Toilet jól ismert dallama, a tömeg röhögésben tört ki, de ezután mindenki néma csendben meredt a kivetítőre.
„Én úgyis kimegyek, mert agyvérzést kapok. Én már ide öreg vagyok” – suttogta az első sorban ülő Mónika, aki 9 éves Skibidi Toilet-rajongó fiát, Noelt kísérte el az eseményre. Mónika már a tizedik percben fogta a fejét, és egy időre ki is ment a vetítésről, míg a kisfia valósággal rátapadt a képernyőre, és a rádiófejek táncmozdulatait is utánozta, amikor azok ropni kezdték a sorozatban. Amikor az anyukája visszaült mellé, a fiú percenként mutatott a képernyőre, és lelkesen magyarázta, hogy mi történik, és kit láthatunk épp.
Az esemény legidősebb nézője egy 59 éves férfi volt, aki a huszonéves fia unszolására jött el a maratonra. „Ő függött rá ezekre a videókra, és ő csábított el ide” – meséli István, aki szerint „furcsa érzés” Skibidi Toilet-videókat nézni több mint 2 órán keresztül. „Egy kicsit sok, de érdekes. Próbálom megfejteni, mi az értelme, de gyaníthatóan nem azt kell nézni, mivel nem a történet és a mondanivaló a lényeg, hanem a figyelemfelkeltés. Megpróbálom feldolgozni” – tette hozzá.
Volt, akinél a szombat esti Skibidi Toilet-maraton feszültségoldó eszköz volt, többen felüdülve, ép agysejtekkel hagyták el a Meme Múzeumot. „Nekem minden munkahelyi stresszt kiradírozott ez a két óra. Megtisztulva léptem ki innen – mesélte Ákos, aki hozzátette, hogy néha azért elunta magát, és többször át kellett esnie a holtponton. – Amikor már visszafelé beszéltek a karakterek, és nem lehetett csihi-puhival megmagyarázni a történéseket, azt már kihagyhatta volna az író. Ott kicsit túltolta” – magyarázta a Telexnek a fiatal férfi.
Volt, aki nem bírta szusszal: az első sorban hárman babzsákokban aludtak, az utolsó etapban pedig több sóhajt és elhaló ásítást is hallottam a tömegből. „Azért kajáltam, hogy teljen az idő” – mondta az egyik lány a maraton végén. A 22 éves Máté egyedül vállalkozott a maraton végignézésére, neki ez volt az első élménye a sorozattal. „Ohio skibidi sigma rizz” – összegezte a véleményét az alfa generáció szlengjeit felidézve, majd hozzátette, hogy szerinte kellene egy audiokommentár a sorozathoz, mert a sok torzított hang zavaró és érthetetlen.
„Eszméletlen ingerhullám, ez a sorozat egy Minecraft parkour, Subway Surfers, és Family Guy-videó egyben” – mondta.
Ezt már a Z generáció is alig érti
Jázmin 15 éves, az ő ötlete volt, hogy elhozza a barátait, a 11 éves Kornélt és a 14 éves Lucát. Ők sem a sorozat rajongói, egyszerűen viccesnek találták az eseményt, de később megbánták, hogy eljöttek: amikor a mögöttük ülő emberek elkezdték egymásnak magyarázni, hogy mi történik, akkor jöttek rá, hogy semmit sem értenek az egészből. A trió „szörnyű agyrohasztásnak” gondolja a sorozatot, Kornél szerint a vécék miatt lehet ennyire népszerű a sorozat.
„Én azt sem tudom, hol vagyok” – válaszolta a 40 éves Mónika, amikor a Skibidi Toiletről próbáltam kérdezni őt. Hamar átvette a szót fia, a 9 éves Noel, aki pontosan fel tudta idézni, hogy 2023 augusztusában látta először a Skibidi Toilet kilencedik részét egy alig egyperces YouTube Shorts-videóban. A Skibidi-videók ilyen vertikális formátumban kezdtek el először terjedni, majd a történet előrehaladtával egyre hosszabb epizódokban folytatódott a sorozat.
„Azt mondtam elsőre, hogy ez hülyeség, majd ugyanebben az évben később láttam, hogy milyen híres lett ez a dolog. Eldöntöttem, hogy megnézem. Kicsit megijesztettek a jumpscare-ek, de kezdtem megszokni, néztem és néztem, mostanra pedig pár nevet meg is tanultam” – mesélte Noel, aki az anyukája szerint eddig 52-szer nézte végig a sorozatot.
A 9 éves Noel valódi megszállottjává vált a franchise-nak, fejből felidézte például, hogy milyen tragédiák és milyen nagy visszatérések történtek a harmincnyolcadik és a hatvanötödik epizódokban. A fiút állítása szerint a sorozat drámaisága fogja meg, és a jó oldalt képviselő tévé-, rádió- és hangszórófejeknek drukkol, a kedvenc karaktere pedig a tévéfejű nindzsa, aki vécépumpákkal harcol. „Vannak olyan jelenetek, amik egész tragikusak. Amikor vesztésre állnak, csalódott vagyok. Az epic jeleneteknél pedig nagyon fel vagyok hájpolva, hogy mi fog történni.”
Jó kérdés, hogy mit gondol az alfa generáció fanatikus rajongásáról az idősebb korosztály. „Te mit érzel, miközben nézed?” – tettem fel a kérdést Noel anyukájának. „Fájdalmat – érkezett az őszinte válasz. – Egy éve ezt hallgatom, megvettük az összes figurát, csináltattam neki pulóvert, bögrét, levadásztam az ilyen termékeket a netről. Ebből élünk.”
A tengerentúlon hódító Skibidi-járvány hatásait már Magyarországon is érezni lehet. Az Egyesült Államokban az alfa generáció tagjai (vagyis a 2010 és 2025 között született gyerekek) annyira rá vannak csavarodva a Skibidi Toiletre, hogy a szüleik körében valóságos pánik alakult ki. A betegségnek neve is lett, ez a Skibidi Toilet-szindróma, és már olyan weboldalakat is találni, ahol elkeseredett anyák oszthatják meg a tapasztalataikat, és tippeket olvashatnak arról, hogy hogyan óvhatják meg a gyerekeiket a virális websorozattól, és annak káros hatásaitól.
Amikor arról faggatom, hogy tart-e a Skibidi Toilet-szindrómától, Mónika higgadtan reagál. Bár eleinte megrémisztették a sorozat néhol valóban brutális jelenetei, mégsem félti a fiát. „Ha ő ezt szereti, akkor támogatom benne. Nézze csak, azért vagyok itt vele. Az elején kemény volt látni, hogy egymás agyába vágják a kést, de haladni kell a korral.” Az anyuka bevallja, hogy használ TikTokot, a kisfia viszont még nincs fent a platformon, de ebben sem szeretné korlátozni. „Én szülőként nem tiltom a telefont. Hadd csinálja, ilyen világban élünk, miért akadályozzam benne?”
Noel bár tudja, hogy sok időbe telik összerakni egy-egy ilyen részt, sajnálja, hogy sokat kell várni az újabb epizódokra, és a készítő helyében pár új figurát is bevezetne a sorozatba. Az alfa generációs fiú mintha maga is tisztában lenne azzal, hogy mi az a brainrot, és milyen veszélyekről lehet olvasni a sajtóban, ezért önreflexíven megállapítja, hogy a Skibidi Toilet „még nem ment rá az agyára”. Végül az alfa generáció védelmében így összegezte a mondandóját:
„Az, hogy alfa vagyok, még nem jelenti azt, hogy teljesen ki van száradva az agyam.”
Veszélyben az alfa generáció?
A Skibidi-maratont hősiesen végigülő Z generációs nézők már nincsenek ilyen jó véleménnyel a témáról, Ármin, Lilla, Tomi és Noel is egyetért abban, hogy igenis nagy veszélynek vannak kitéve a skibidi-függő fiatalok. „A brainrot ilyen fiatalon kártékony. Még mi is érezzük” – mondja egyikük, utalva arra, hogy már a Z generáció is felismerte, mennyire roncsolja a koncentrálóképességeiket a sok virtuális inger. „Ilyen fiatal korban a közösségi média is káros tud lenni” – tette hozzá Lilla.
A csökkent koncentrációt az esemény alatt is érezni lehetett: a második sorban ülő külföldi gyerekek szinte végig telefonoztak a vetítés közben. Miközben a képernyőn pörgött a Skibidi Toilet, ők lövöldözős játékokkal játszottak vagy Candy Crush-oztak a telefonjukon. Mintha azokat a mémesült videókat láttuk volna megelevenedni a valóságban, amikben osztott képernyőn egyszerre megy a Subway Surf, a Family Guy egyik jelenete és egy random fagyis videó.
Ármin, Lilla, Noel és Tomi (akik 17, 18 és 19 évesek) a TikTokról értesültek az eseményről, és poénból jöttek el a maratonra. Állításuk szerint otthon már elkezdték ledarálni a sorozatot, de 10 rész után feladták a harcot. Mint mondják, elfáradtak a végére, de a záróepizód legalább érzelmes volt, míg az első felvonás alatt sokszor unatkoztak, és meg kellett beszélniük a szünetben, hogy mi történt, mert a sok robbanás között nehéz kibogozni a valódi sztorit. „Annyi impulzus ér, hogy muszáj nézned a képernyőt. Ha egy másodpercre is lankadt a figyelmed, akkor már nem értettél semmit a sztoriból” – mondta egyikük.
Szerintük nagy előny, hogy ők tudnak más popkulturális tartalmakhoz viszonyítani, míg a kisebb nézőknek lehet, hogy ez a sorozat tölti be azt a funkciót, amit nekik egykor a Transformers vagy más blockbusterek. „Mi kötjük olyan dolgokhoz, amiket már láttunk kicsiként. Arra jutottunk, hogy a Star Wars és a Transformers is hasonló, a kisebbek nem tudom, hogy tudnak-e viszonyítani” – mondta Lilla.
Könnyen lehet, hogy a fiatal nézőközönségnek a Half Life-os utalások már semmit sem jelentenek. Egészen bizarr elképzelni, hogy a jövőben felnőhet egy olyan generáció, amelynek tagjai G-Man misztikus karakterére már úgy asszociálnak, hogy ő az egyik leggonoszabb vécé a sorozatból.
A tizenéves csapat tőlem tudta meg, hogy a Transformers-filmeket rendező Michael Bay komolyan filmet akar csinálni a Skibidi Toiletből. Végignézve az összes részt magam is belátom, hogy a sorozat tényleg olyan, mint egy kemény blockbuster, amiben állandóan történik valami akció, és ez akár még a mozivásznon is működhetne. „Támogatom. Még jó is lehet, ha ezt megcsinálják profibban, úgy, hogy a beszéd is érthető benne. Én fizetnék neki ezért” – üzente Ármin Michael Baynek.
Értelmetlen történet, vagy komplex szabadságharc?
Heller Z. Péter elmondása szerint a Meme Múzeum egyik törzsvendége inspirálta, hogy megrendezzék a Skibidi-maratont, amin több visszajáró vendég is részt vett. A szervező eleinte úgy számolt, hogy 4-5 emberrel nézik végig a teljes sorozatot, de az utolsó napokban annyian vettek jegyet, hogy végül megtelt a frissen felavatott előadótér, és 32 fő ülte végig a két órát.
Bár a Skibidi Toilet fárasztó, néhol idegesítő, és követhetetlen, egy biztos: tökéletesen megtestesíti a korszellemet, és kiszolgálja az alfa generáció igényeit. „Szirmai Gergely foglalta össze a jelenséget egy videójában, amivel én is egyet tudok érteni: van a TikTok-generáció, aminek a figyelme másodpercekben mérhető, folyamatosan kell valami akció és történés, ami lefoglalja a koncentrációjukat, és a Skibidi Toilet pont erről szól. Csak és kizárólag akció van benne: robbanást követett robbanás, és közben volt még egy robbanás – mesélte Heller Z., aki velünk együtt csodálkozva fogadta, hogy a 32 ember szinte néma csöndben nézte végig az epizódokat. – Őszinte leszek, nekem kicsit megfájdult a fejem a végére, és érzem, hogy mentálisan lefárasztott” – összegezte élményeit a szervező, akire állítása szerint a Való Világ volt hasonló hatással korábban.
Szerinte a Skibidi Toilet nem károsabb, mint más mémek az elmúlt 15 évből, egyszerűen csak átalakult a formula. „Az én szüleim sem értették a csillámfaszlámát, és ha lenne gyerekem ebben a korban, én sem érteném a skibidit. Ebből a szempontból nincs különbség, nem tartom se jobbnak, se rosszabbnak, mint minden mém, arról szól, arra tapint rá, amire kell, és ami mainstream. A figyelem lekötése ebben a korban nagyon fontos, mint termék, ezt pedig teljesen kiszolgálja.”
Bár a helyszínen nagyjából mindenki egyetértett abban, hogy a Skibidi Toiletnek az égvilágon semmi értelme, Heller Z. Péter ironizálva egy alternatív, magyar olvasatot is behozott a képbe. „5 és fél év egyetem után, amiben nagyon sok filozófiaóra volt, bele tudom magyarázni, hogy ez igazából a szabadságharcról, és az elnyomás elleni küzdelemről szólt. Mondhatni ‘56-ról, hiszen vannak a szabadságharcosok, akik küzdenek egy elnyomó, és a mi szemszögünkből értelmetlen diktatúra ellen.
Ilyen értelemben a Skibidi Toilet a mai Magyarországról szól. Ezt órákig tudnám fejtegetni, de ugyanúgy egy órát tudok érvelni arról, hogy ez nem szól semmiről, csak robbanásokról.”
A szervező szerint mind a 30 hősies nézőnek jár az elismerés, mert a világon maximum pár ezer ember nézhette meg az elejétől a végéig a több mint 70 részes sorozatot. A vetítés után a vendégek egy névre szóló oklevéllel távozhattak, amin a következő felirat állt: „Elismerésül, hogy végignézte egyhuzamban a több, mint 2 órás, teljes Skibidi Toilet lőrét és ezzel tanúbizonyságot adott kitartásáról és elvetemültségéről. Eme oklevél feljogosítja továbbá, hogy minden Skibidi Toilet témában szakértőként hivatkozzon Önmagára.”
Heller Z. Péter elmondta, hogy egyelőre nehéz meghatározni, hogy a több milliárd megtekintést generáló Skibidi Toilet mekkora népszerűségnek örvend Magyarországon, és az sem világos, hogy a lakossági mémfogyasztóknak vagy a „hardcore shitposztolóknak” szól valójában. Szerinte a maraton egy „underground esemény” volt, ami tökéletesen passzol a múzeum küldetéséhez, ugyanis ők is a trash és shitposzt-kultúrára építenek. Mint mondta, szeretnének fenntartani egyfajta furcsa kettősséget a múzeum programjaiban: hamarosan csőbombakészítő workshopot fognak tartani, mellette pedig az internetes zaklatásról szóló panelbeszélgetéseket is szerveznek majd, amelyeken pszichológusok beszélnek majd a megküzdési stratégiákról.
Egyszer mindenkinek ajánlott
A Skibidi Toiletet végignézni kétségtelenül megterhelő, de egyszer mindenkinek ajánlott. Ha más miatt nem is, legalább azért, mert jól lehet látni a sorozat színvonalának az exponenciális fejlődését, ami az utolsó részeknél tűnik fel igazán. Az első epizódok pár másodperces agyrohasztásaiból szépen lassan valamiféle narratíva alakult ki, a vertikális kép pedig egy ponton átváltott fekvőre, a részek hosszai pedig folyamatosan nőttek, ami a vége felé akár a 25 percet is elérheti.
Az animáció és a produkció minősége is óriási minőségbeli javuláson ment keresztül ez idő alatt, leginkább egy furcsa mecha anime, a G. I. Joe és a Transformers hibridjének tűnik a sorozat. A TikTokról származó idegesítő zene egyre ritkábban csendül fel a sorozat vége felé, a vécék pedig annyi átalakuláson mennek keresztül, hogy a sok rakéta, hajtómű és páncél mellett szinte már felismerhetetlen az eredeti alakjuk.
Nagy kérdés volt, hogy ekkora dózis után elkaphatjuk-e a méltán rettegett Skibidi Toilet-szindrómát. Bár nem produkáltunk súlyos tüneteket, és a 2 óra után nem akartunk még több skibidi-videót nézni, a sorozat ikonikus dallamát órákkal később sem tudtuk kiverni a fejünkből.