A tiktokos gnómvarázsló, aki felszínre hozta a katakombák zenéjét

2024. augusztus 6. – 11:44

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

„A dungeon synth egy fantasy-ambient stílus, ami a kilencvenes évek black metáljában és a hetvenes-nyolcvanas évek elektronikus zenéjében gyökeredzik. Egy kis közösség, ami az eszképizmust és a képzelet erejét ünnepli” – olvasható a Dungeon Synth nevű Reddit közösség leírásában. Ezt a minibbnél is minibb műfajt azonban nemrég milliók ismerhették meg egy crawley_possesed nevű Tiktokkernek hála.

Gnómvarázsló, kék szemeddel

A videói alapján orosz származású, de Lengyelországban élő Crawley 2023 őszén kezdett videózni, tartalmai alapján pedig érthetővé válik a magyarul „kúszót” jelentő felhasználóneve is. A srác többnyire plázákban videózik, eleinte gyorséttermek pultjai mögé lógott be táncikálni, de sokszor esett el és terült szét a plázák különböző pontjain is. Aztán jöttek a kúszós tartalmak, amikor odament egy üzlethez, a hátára feküdt, aztán lábbal betolta magát a boltba.

Ez a TikTok lengyel felhasználói között hamar felkapott tartalommá vált, nemsokára rajongókkal közösen kezdett négykézláb mászkálni különböző üzletekben. Kár is lenne túlságosan elemezni ezeket a tartalmakat, hiszen a semmiről sem szóló videók működnek, alig van olyan, amin ne lenne legalább egymillió megtekintés. A Tiktokon 5,5 millió követővel rendelkező videóshoz ráadásul elég hamar kezdtek százas nagyságrendben csatlakozni a lengyel fiatalok.

Crawly tehát lassan egy éve gyártja az ilyen és ehhez hasonló videókat, globális netes hírnévre viszont csak idén nyáron tett szert, amikor egy új formátumot kezdett el: június végén megszületett a Wizard Gnome, azaz a Gnómvarázsló. A gnómos videók Crawley eddigi tartalmai pepitában, ahol a srác guggolva, egy zöld pléddel leterítve, álszakállal, varázslósapkában és egy rózsaszínű lepkehálóval jön-megy plázákban, és próbál bemenni üzletek kasszái és éttermek pultjai mögé.

A zöld lepedőbe tekert guggolva mászkáló varázsló kalandjai aztán hamar bepörögtek. Ahogy lenni szokott, a videók Tiktokról hamar átszivárogtak a többi közösségi médiás oldalra, Youtube-on pedig megjelentek a válogatásvideók is. Crawleynak egyre nő a tábora, a gnómos videóknak már saját univerzumuknak van, ahol a gnómok a lovagok (alufóliába tekert emberek) ellen küzdenek, nemrég pedig IShowSpeeddel is találkozott a streamer európai körútjának lengyel állomásán, sőt, Oliver Tree koncertjén a színpadra is felment.

Crawley sikeréhez annak is köze lehet, hogy egy évek óta létező trendet lovagol meg. A középkori és fantasy ihletésű mémek rendkívül népszerűek az utóbbi időben, elég csak az Oxford Szótár által is az év szavává választott goblinmódra, vagy a kristálygömbjét vizsgáló varázslóra gondolni. A mém egyik legérdekesebb eleme azonban a videók eredeti zenéje, amit Crawly ugyan Tiktokon már másra cserélt, a Youtube-os videókon viszont még hallható. Ez a német Blod Besvimelse nevű formáció Misanthrop című dala felgyorsítva.

Rejtett kincsek

A kilencvenes évek végén létező projektről szinte alig érhető el információ az interneten, ami viszont igen, az alapján nem egy sikerprojekt rajzolódik ki a szemünk előtt. A sokak által a dungeon synth egyik klasszikusának és legfontosabb korai előadójának tartott Blod Besvimelse egy Sandra Bettinger nevű német nő szólóprojektje volt, de férje, Andreas Bettinger is aktív résztvevője volt a formációnak, sőt sokan úgy vélik, javarészt ő volt felelős a dalokért. A projekt első, 1999-es anyaga (aminek nyitódala a Misanthrop) egyből egy közös lemez Andreas egy másik projektjével.

Ez az anyag a mai napig remekül összefoglalja, hogy mi az a dungeon synth: egy végtelenül lo-fi (a Misanthrop sávja egy ponton például meg is szakad), minimalista ambient stílus, ami egyszerre sötét és depresszív, de mégis van benne valami filmszerű, fantasy beütés. A műfaj kialakulásában nagy szerepet játszottak a korai black metál zenekarok megoldásai, akik sokszor használtak szintetizátor betéteket két dal közt, vagy írtak komplett dalokat akusztikus hangszerelésben. Nem elhanyagolható az sem, hogy ennek a műfajnak a képviselői is vonzódtak a középkori esztétikához, mint a Bathory, a Tormentor, a Mayhem és persze Burzum.

A Blod Besvimelse sorsa azonban meglehetősen szomorú. Andreas, aki egy korai zenekarában például Black Son of Darkness (A Sötétség Fekete Fia) néven is futott, közismerten drogfüggő, ráadásul szélsőjobboldali eszmékhez is köze lehet. Egyik első zenekara például a Jew Atomizer (ez kb. zsidó atomizálót jelent) nevet viselte, Andreas azonban egy későbbi interjúban tagadta, hogy náci lenne. Az viszont egész biztos, hogy többször megjárta a börtönt, több, mint száz rendőrségi ügye van, aminek a többsége kábítószerrel való visszaélés, és valószínűleg most is épp börtönben van. Az pedig szintén biztos, hogy Sandra 2013-ban rejtélyes körülmények között elhunyt, halála hátterében a legtöbb rajongója kábítószer túladagolást sejt.

Elvitathatatlan azonban, hogy a Blod Besvimelse, és kortársai, valamint Andreas más projektjei egy teljes műfajt alapoztak meg, ami azóta is virágzik, a maga igencsak underground módján. Azóta már létezik egyiptomi tematikájú, dínós, vikinges, sőt gnómos dungeon synth is.

Goblinok vs. lovagok, underground vs. mainstream

Az, hogy a Tiktok a nulláról tud befuttatni akár több évtizedes dalokat és előadókat egy-egy új trenddel, nem újkeletű jelenség. Azonban a Blod Besvilmese annyira obskúrus, hogy az eredeti kiadvány kazettája a Discogs szerint mindössze 83 embernek van meg, így az is rejtély, hogy Crawley egyáltalán, hogyan bukkanhatott rá.

Annál is inkább, mert a műfaj kimondottan titkos, rajongói pedig kifejezetten azon vannak, hogy az is maradjon, mert a dungeon synth közösség rendkívül zárt. Egy kiadó például nemes egyszerűséggel azt írja a Bandcamp oldalának leírásában, hogy „nem fogom kiadni, de még csak meghallgatni sem a zenédet. Minden jelentkezést ignorálok.” Mindezek ellenére persze a Misanthropnak már remixei is megjelentek, amiket Crawley is használ, azt pedig, hogy az eredetit miért cserélte le az összes videóján, nem tudni.

Az egész jelenség könnyebben megérthetővé válik azonban, ha újra elolvassuk a cikk eleji idézetet: „egy kis közösség, ami az eszképizmust és a képzelet erejét ünnepli.”

A tolkieni tájak és furcsa lényekkel benépesített fantasy sztorik háttérzenéjéül szolgáló dungeon synth ugyanúgy a valóságból való kiszakadást és a hétköznapoktól való elvágyódást testesítik meg, mint a mémek és Crawley videói.

Semmi sem 2024-ebb annál, hogy egy félnáci black metál zenész és halott feleségének 1999-es otthon felvett középkori kastélyzenéje legyen egy TikTokon, Gnómvarázsló-jelmezben, H&M-ekben rohangáló prankvideós soundtrackje. De ha átgondoljuk mi is történt az elmúlt években a nagyvilágban, könnyen rájöhetünk, mi lehet, ami mindezt mégis összeköti.

A mai fiatalok egészen más miatt depressziósak, mint az Andreas házaspár volt annak idején, de a céljuk nagy valószínűséggel ugyanaz. Ők is ki akarnak szakadni a hétköznapokból, és ennek a kiszakadásnak az eszközét már nyilvánvalóan a TikTok és egyéb social media felületek szolgáltatják. Annál is inkább, mert Crawley egyre komolyabban kezdi venni a Gnómvarázsló-sztorit, néhány napja például egy furcsa kutyalény aranycsontját szerezte vissza egy fekete kukazsákba öltözött gonosztól, aki azonban bosszút állt rajta, és társaival elkapták őt. Hogy milyen csavarokat tartogat még a Gnómvarázsló sztorija, és, hogy azoknak a videóknak mi lesz majd a soundtrackje, az a jövő zenéje.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!