2024. július 18. – 19:22
Ahogyan azt a Pénzcentrum beszámolója alapján néhány napja mi is megírtuk, több a narancs az olasz Fantában, mint a magyarban: amíg itthon csak 5 százalékos narancstartalommal gyártják az üdítőt, addig az olaszoknál ez 12 százalék. Az ügyben még Lázár János is állást foglalt, folytatva ezzel az egyre csak terebélyesedő konfliktust. Ahogyan Facebook-posztjában írta:
„Az nem járja, hogy a magyarok Fanta helyett csak hantát kapjanak a Coca-Cola vállalatcsoporttól!”
Az ügyön felbuzdulva beszereztünk egy olasz Fantát, mellé pedig egy magyart, valamint a konkurencia narancsos Mirindáját, és a biztonság kedvéért egy Márka narancsot is, hogy végleg választ kapjunk az égető kérdésre, hogy melyik a finomabb. A négy narancsitalt vakteszten vetettük össze a szerkesztőségben, hogy kiderüljön, jobb-e az olasz Fanta az itthon kapható üdítőknél, illetve hogy egyáltalán találunk-e érezhető különbséget az indulók között.
Íme az indulók narancs- és cukortartalma:
- olasz Fanta (450 ml): 12 százalék narancs (sűrítményből), 11,8 gramm cukor (száz milliliterenként);
- magyar Fanta (500 ml): 5 százalék narancs (sűrítményből), 10,8 gramm cukor (száz milliliterenként);
- Mirinda Narancs (500 ml): 0 százalék narancs, csak aroma, 0 gramm cukor (édesítőszerrel édesített);
- Márka Narancs (500 ml): minimum 1 százalék narancs (sűrítményből), 4 gramm cukor (száz milliliterenként).
Az rögtön az első kóstolásnál kiderült, hogy az italok színe nagyon árulkodó. Annak ellenére, hogy az olaszban több mint kétszer annyi a narancs, színre mégis hígabbnak tűnik, mint a magyar. Ezt rögtön ki lehet szúrni, hiszen a hazai italok rikító narancssárgák, az olasz viszont kollégánk, Peti szavaival élve „úgy néz ki, mintha a Dunából merték volna”.
A további hét vaktesztet szó szerint vakon végeztük, mivel az italok színe túl nagy segítségnek bizonyult. Ezek után nagy volt a szórás a tippek között, mindössze egyetlen versenyző tippelte meg helyesen mind a négy italt pusztán kóstolással, íz és illat alapján.
A két Fantát legtöbben eltalálták, sőt, sokan a köztük érezhető különbséget is kiszúrták, a hazai, jól ismert ital ízét majdnem mindannyian beazonosították. A többségnek nem volt nehéz kiszűrni a Mirindát és a Márka narancsot, ezeknek ugyanis alapvetően eltér az ízük a Fantáktól, ami nem csoda, hiszen mindkettőben sokkal kevesebb a narancs és a cukor is (sőt, a Mirindában ugye egyik sincs), mint a Coca-Cola által forgalmazott italokban.
Arról megoszlottak a vélemények, hogy a Mirinda vagy a Márka narancs a finomabb, a legtöbb tesztelőnek az is gondot okozott, hogy megtippelje, egyáltalán melyik-melyik. Habár nem a rangsorolás volt a teszt célja, szinte egyértelműen ez a két ital végzett a lista utolsó két helyén. Az is kiderült, hogy sokan szimplán csak előítéletesek a Mirindával és a Márkával szemben, mert ha valamelyik pohár tartalma nem ízlett nekik, egyből erre a kettőre gyanakodtak, de olyan is előfordult, hogy felcserélték az olasz Fantát a Mirindával.
A teszt összességében azzal a meglepő eredménnyel zárult, hogy
legtöbben nem tudták egyértelműen kijelenteni, hogy az olasz Fanta jobb lenne a magyarnál.
Ízre valóban narancsosabb, leginkább egy szénsavas narancslére hasonlít, a magyar Fantának ezzel szemben, jobb szó híján, egyszerűen Fanta-íze van. Az olasz verzió kesernyésebb, amihez a kollégák ízlelőbimbói nem voltak hozzászokva, az íze jóformán ismeretlennek hatott.
Mi tehát mindenki arra biztatunk, hogy ne csüggedjen, hogy az olaszoknak több narancs jut a Fantájába. Nem kell útra kelnünk a messzi Itáliába, hogy felpakoljunk Fantából, de még akkor sem feltétlenül szükséges betárazni belőle, ha egyébként is arra járunk. Nyugodtan levehetjük a hazai boltok polcairól is a jól megszokott narancsos Fantánkat, hiszen az jóval sárgább, jóval édesebb, és még ráadásul a miénk is.
Fantissimo
Lázár felháborodása ide vagy oda, nem biztos, hogy nekünk, magyaroknak szégyenkeznünk kell a Fantánk miatt, az olaszok ugyanis hagyományosan jók a műfajban. A náluk kapható Fanta vérnarancs például már 1955 óta létezik, az ital ekkor jelent meg először Nápolyban, és kizárólag szicíliai vérnarancsból készül. A Coca-Cola 2019-es beszámolója szerint több mint 4 milliárd eurót fektetnek be évente az EU mezőgazdasági szektorába, és összetevőinek 98 százalékát helyi forrásokból szerzik be.
Hasonló a helyzet a helyi citromos Fantával is, a Limonatát is szicíliai citromléből készítik, hozzáadott cukor nélkül. A limonádé a Limone di Siracusa IGP konzorcium által ellenőrzött citromléből áll. A Sicilia Verde magazin cikke szerint a cég az olasz narancs- és citromtermés több mint egyharmadát vásárolja fel.