Jazzbois: Nem irreális cél, hogy a világ bármelyik városában 300 ember eljöjjön a koncertünkre

2024. március 14. – 17:27

Jazzbois: Nem irreális cél, hogy a világ bármelyik városában 300 ember eljöjjön a koncertünkre
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A jazzt hiphoppal vegyítő Jazzbois az elmúlt években az ország egyik legexportképesebb produkciójává nőtte ki magát. Az After stúdiójába egy európai miniturné és a rangos, austini SXSW fesztiválos szereplés között érkeztek. Sági Viktor, Molnár Bencze és Czirják Tamás zenekarának története a Zeneakadémián indult, majd a Covid alatt bepörgő Jazzbois Goes Blunt című lemez hozta meg számukra a nemzetközi elismerést. A Telex After adásában arról meséltek, hogy tekint rájuk az idősebb jazz-generáció, és hogy kivel csinálnának leginkább közös anyagot.

A Jazzbois hallgatóinak mindössze három százaléka magyar, a közönség a mostani európai turné állomásain is főleg helyiekből állt, de volt olyan rajongó is, aki repült a zenekar koncertjéért.

„Ez a turné egy újabb megmérettetés volt a számunkra, mert headliner bulikat csináltunk, 200-300 fős férőhelyekkel. Kicsit rizikós vállalkozás volt, de szerencsére több buli is telt házas lett, úgyhogy Londonba már nyugodt szívvel mentünk. Párizsban triplakoncertet adtunk egy kis jazzklubban, ahol elég sokan voltak. Még sosem láttam olyan beengedési módszert, mint ott: ingyen van a koncert, de ha valaki kijön, beülhetsz a helyére. Volt olyan ember, aki este 6 órától 11-ig állt a sorban, hogy felszabaduljon egy hely. Az összes nagyobb városban, ahol voltunk, nagyon jófejek voltak velünk, a közönség nagyjából 5 százaléka volt magyar.”

A Jazzbois tagjai arról is beszéltek az adásban, hogy a zenekarnak jól jött a Covid, az első lemezük (Jazzbois Goes Blunt) ekkoriban került fel a Steezyasfuck Youtube-csatornájára, ami pár hét alatt félmilliós hallgatottságot generált. Ekkor kezdték el ők is komolyan venni a Jazzboist. „Nem gondoltam volna, hogy ez a lemez ekkorát megy” – mondta a műsorban Sági Viktor.

„A Covid idején az emberek unatkoztak, emiatt többen kerestek rá arra, hogy milyen zenék vannak. Végre volt egy kis idő körbetekinteni. Azt éreztem az embereken, hogy kíváncsiabbak. Az egész fúziós jazz világ felé is volt egy nyitás ekkor” – tette hozzá Sági Viktor.

A Jazzbois története még a 2010-es évekre nyúlik vissza, Czirják Tamás és Molnár Bencze ekkor a Zeneakadémiára járt, együtt is laktak, a konyhájukból nőtte ki magát a produkció.

„Nagyon sokat gyakoroltunk, főleg bepop jazzt játszottunk együtt. Az egész hülyülésnek indult igazából. Létrehoztunk egy Facebook-oldalt, ahova videókat, beateket töltöttünk fel. Aztán az sokat hatott ránk, hogy Bence bekerült az Amoebába, aztán Viktort is láttuk a Monday Sessiönökön. Bence gitározott, a konyhánkban zenéltünk, itt született meg az ötlet, hogy legyen Jazzbois” – mesélte az adásban Czirják Tamás.

Sági Viktor szerint maga a zenei műfaj is ebben az időben lett elfogadottabb, ekkoriban kezdett el virágozni a jazz és hiphop fúziója, Chris Dave vagy Robert Glasper zenéje például. „Azért ez előtte még eléggé babacipőben járt.”

A Jazzbois volt már egy színpadon Beton.Hofival, a Jolly Presszóban forgatott videó már kultikusnak mondható, van közös daluk a 6363-mal és Perrinnel, mégsem várható egy lemeznyi dal közreműködőkkel. Ezt Sági Viktor így indokolta: „Most várható majd egy közös EP az ausztrál Kid Abstrakttal. De nem lenne olyan személyes az egész, ha mindig keresnénk mondjuk egy rappert, akivel zenélünk, mert az már nem rólunk szólna. Ha megszeretik a hallgatók az adott dalt vagy lemezt, nem reptethetjük mindig a közreműködőt Amerikába. Amíg mi hárman zenélünk, mindig vissza tudjuk adni a zenénket, hiszen mi találtuk ki, mi játszottuk fel. Nyilván ha bejelentkezne hozzánk Westside Gunn egy featért, azt beadnánk. De csak azért, hogy legyen egy feat, nem biztos, hogy be kell vállalni.”

Sági szerint a Jazzboisnak elsősorban külföldön van keresnivalója. „Nekünk nem az MVM Dome a cél, hanem az, hogy a világ bármelyik városában 300-400 ember eljöjjön a koncertünkre. Ha minden városba ezren eljönnek a bulinkra, ami nem egy teljesen irreális dolog, az összeadódva sokkal többre jön ki, mint egy MVM Dome. Ráadásul a külföldiek sokkal több pénzt fizetnek egy koncertért.”

Az adásban szóba kerül még:

  • Milyennek látják a hazai jazz színteret?
  • Miért lehet különleges nemzetközi szinten a zenéjük?
  • Hogy mikor érezték azt, hogy a Jazzbois egzisztenciális biztonságot is nyújt?
  • Hogyan vélekednek a hazai hiphop előadóiról?
  • Milyen volt a Kaláka együttessel dolgozni és egy színpadon állni?
  • Milyen turnéállomások várhatóak még?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Ehhez a cikkhez fizetett együttműködés keretében az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást használtuk.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!