Sokkal őszintébb a házasság az állandó fegyverropogástól

2024. február 8. – 23:39

Sokkal őszintébb a házasság az állandó fegyverropogástól
Donald Glover és Maya Erskine a Mr. és Mrs. Smith sorozatban – Fotó: David Lee / Prime Video

Másolás

Vágólapra másolva

Közel húsz év alatt elég sokat változott a szórakoztatóipar, 2005-ben a Mr. és Mrs. Smith filmként hosszú felvezetése volt annak, hogy Angelina Jolie és Brad Pitt mikor esik végre egymásnak Jennifer Aniston kárára. 2024-ben a Mr. és Mrs. Smith az Amazon sorozataként inkább már a Jelenetek egy házasságból komolyságát idézi.

Ha néhány ponton nem tisztelegne elegánsan az eredeti film előtt a sorozat, akkor eszünkbe se jutna, hogy a két produkciónak bármi köze van egymáshoz. Az alapötlet persze ugyanaz, ezúttal is két titkosügynököt követünk, akiknek a küldetéseik mellett egy álházasságot is fenn kellene tartaniuk. A sorozat azonban a kezdetektől követi John (Donald Glover) és Jane (Maya Erskine) közös útját, attól a pillanattól, ahogy először megpillantják egymást, az első konfliktusokon keresztül egészen a házasságuk mély válságáig.

Amikor kiderült, hogy a Mr. és Mrs. Smith mögött az Atlanta fő alkotói állnak (Donald Glover mellett testvére, Stephen Glover és Francesca Sloane íróként és producerként, Hiro Murai két epizód rendezőjeként), azért számítani lehetett rá, hogy ezt a stábot nem az eredeti film lövöldözős szofterotikája érdekli ebben a történetben. De még így is meglepő az a fegyelmezettség, amivel minden egyes epizódban végigvisznek egy-egy kapcsolati konfliktust az első veszekedésektől a gyerekvállalás kérdéséig.

Ebben a történetben a küldetések csak háttérként szolgálnak, az akciódús bevetéseket csak ürügyként használják az alkotók arra, hogy közelebbről megismerjük a John és Jane közötti dinamikát, vagy azt, hogyan változik a szerepük, saját önképük ebben a kapcsolatban.

A sorozat humorát is ez a kettősség adja, ahogy a fegyverropogásban, életveszélyes helyzetek alatt/közben ez a két ember felfedi a sebezhetőségét a másik előtt.

Nagyobb a tétje a másik előtt bénán eltitkolt fingás bevallásának, mint egy emberrablásnak.

A szürreális helyzetekben lubickoló Atlanta után tényleg gyerekjáték ennek az alkotói csapatnak, hogy egy lassabban felvezetett, párterápiás vagy dupla randis beszélgetéssel induló részt is az abszurd (és általában véres) végkifejletig tereljenek.

Eleve a mai fiatal felnőttek problémáira, környezetére rezonáló háttérsztorit kaptak a sorozatban a Smithek. John és Jane teljesen személytelen folyamatban kerül be a titokzatos programba, végig egy gépen keresztül kommunikálnak megbízójukkal, a titokzatos céggel. Hamar megtudjuk róluk, hogy kaptak ugyan katonai kiképzést, de valamilyen okból a karrierjük félbeszakadt. Emellett anyagilag sem állnak túl jól, és ahhoz, hogy végre saját egzisztenciát teremthessenek, elfogadják, hogy minden kapcsolatukat meg kell szakítaniuk előző életükkel.

Elég cinikus és rideg alapszituáció, és a Mr. és Mrs. Smith első részét nézve úgy is tűnhet, hogy ez a sorozat teljesen érzelemmentesen mutatja majd be ezt a kilátástalan alaphelyzetet. De ez a felvezetés csak megágyaz annak, ahogy a pár két tagjáról fokozatosan kiderül, bármennyire is taszítanák maguktól az érzelmeket veszélyes munkájuk miatt, valójában pont az érzelmi biztonságra vágynak.

Gloverék Mr. és Mrs. Smithe azonban ott billen ki az egyensúlyából, amikor elengedi a két fő karakter mélyebb bemutatását, akikről azért hamar kiderül, nem az akciófilmek tökéletes gyilkológépei. Pedig az első epizódokban még remek a dinamika az embereket magától kegyetlenül eltaszító, látszólag empátiára képtelen Jane és a naivabb, belül családra és meleg otthonra vágyó John között. Ahhoz képest mennyire érdekesek önmagukban mindketten, a nyolc rész alatt hullámzó színvonalon foglalkoznak a forgatókönyvek azzal, hogy a két főszerelő motivációit, vívódásait, múltját megismerjük.

A készítők a sorozat előrehaladtával egyre inkább arra fókuszálnak, hogy a féltékenység, a megcsalás vagy a családalapítás kérdéskörében állítsanak valami fontosat, ahelyett, hogy bíznának a karaktereikben. A Mr. és a Mrs. Smith emiatt néha nehezen találja a saját hangnemét. Amikor fokozhatná még az abszurditást, mintha visszaerőltetné magára a komolyságot, amikor meg indokoltan lehetne komolyabb, feleslegesen csapja el egy laposabb poénnal az adott jelenetet.

Ettől még ez a sorozat tele van emlékezetes részekkel, és jól működik az a koncepció is, ahogy a készítők különálló, saját hangulatú epizódokban gondolkodtak. Ezt az epizodikus felépítést erősíti, hogy Mr. és Mrs. Smith egyes részei hol a Dolomitokban, egy síparadicsomban, hol a Comói-tónál, hol egy erdő mélyén játszódnak. A két főszereplő kapcsolatának aktuális állapotai között is sokszor nagyobbakat ugrik a sorozat. A kezdeti szerelmes időszakból hamar eljutunk például a kapcsolat első repedéseihez, így minden egyes rész így inkább a korábban említett Ingmar Bergman-eposzhoz hasonlóan pillanatfelvételek sorozata a két szereplő közös életéből.

Fotó: David Lee / Amazon MGM Studios
Fotó: David Lee / Amazon MGM Studios

A Mr. és Mrs. Smith akkor a legjobb, ha bízik a saját koncepciójában, és tényleg csak sima háttérként használja azt, hogy a főszereplők munkájának alapeleme a folyamatos veszély. A Comói-tónál játszódó rész, amikor Johnnak és Jane-nek egy borzasztóan szétesett, idős férfit (Ron Perlman) kellene kimenekítenie az üldözők gyűrűjéből, az első próbatétele annak, hogyan működnének együtt szülőként. Miközben a gyerekvállalás, a közös élet kérdésének feszültsége mozog a két szereplő között, egészen szórakoztató, hogy az orosz vagy ki tudja milyen (ez tényleg teljesen mellékes a történet szempontjából) maffia nagy erőkkel vadászik rájuk.

A másik kiemelkedő epizód a párterápiás rész, amely amolyan szelídebb kistestvére az Atlantának (abban a sorozatban is volt hasonló, terápiás foglalkozásokra építő epizód). Ez a rész nemcsak a karikatúraszerű terapeuta (Sarah Paulson) miatt szórakoztató, hanem azért is, mert egy feszült, nehezen beinduló beszélgetéstől jut el flashbackek sorozatán keresztül a két főszereplő közötti legmélyebb konfliktus feltárásáig.

Ezt a típusú, minden részt különálló filmként kezelő koncepciót erősíti az is, hogy minden epizódban feltűnik egy-egy ismert színész a fontosabb mellékszerepekben. A már korábban említett színészeken kívül például John Turturro kiábrándult ingatlancézárként, Wagner Moura szórakozott bérgyilkosként, Paul Dano kotnyeleskedő szomszédként tűnik fel egy-egy epizódban, kicsit sem leplezve, hogy saját korábbi szerepeikre is reagálnak ezekkel az alakításokkal.

A készítők arra is ügyeltek, hogy ez a történet folytatható legyen, és van egy nyitva hagyott szál, amiről simán el tudom képzelni, hogy van benne annyi alapanyag, hogy még egy évad készülhessen a sorozatból.

Ha lesz folytatás, akkor viszont a készítőknek döntenie kell, pontosan mi is a Mr. és Mrs. Smith, mert működhet ez a sorozat a Poker Face-hez hasonló, nem túlságosan komolyan vett stílusgyakorlatként, amiben minden éppen ráérő híres színész bohóckodhat kicsit; de lehet ebből mélyebb dráma is, mint amilyen a kiváló, a kémkedés és család viszonyát boncolgató Foglalkozásuk: amerikai (The Americans) volt. Ez az alkotócsapat mindkét műfajban képes lenne a magas színvonalra.

A Mr. és Mrs. Smith mind a nyolc része elérhető az Amazon Prime Video felületén.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!