A Monarch című sorozat első epizódjának tizedik percében egy taxisofőr levezeti, hogy amikor Godzilla széttaposta San Francisco fél belvárosát (ez a 2014-es Godzilla-film, a sorozat előzménye), az úgy ahogy van, kamu volt, CGI-trükk, egy nagy összeesküvés, hogy a kormányok többet költhessenek fegyverkezésre.
Na, engem itt vett meg kilóra a sorozat. Nem is csak a poén miatt, hanem mert az mindig jó irány, ha egy scifi belenéz a tükörbe, és egy kicsit azzal foglalkozik, hogy a saját fiktív világa hogyan reagál a saját eseményeire. És hát, lássuk be, ha radioaktív tüzet hányó, 100 méteres szörnyek verekednek egy világváros kellős közepén, abszolút logikus, hogy erre egy csomó ember pont így reagáljon. (Engem speciel tökre érdekelt volna az is, hogy az MCU világában hogy reagálnak az egyházak arra, hogy a viking istenek annyira valódinak bizonyulnak, hogy New Yorkban randalíroznak, miközben az ő isteneik a fülük botját se mozdítják.)
A taxisofőr nagy leleplezésekor éppen Japánban járunk, a Warner-féle Monsterverse univerzumban, a Godzilla és a Kong: Koponya-sziget történései után, de még a King of Monsters, és a Godzilla vs. Kong előtt. A világ éppen túl van a G-nap sokkhatásán (ez Godzilla San Franciscó-i megjelenésének napja, egyben kikacsintás a rajongótáborra, akik G-napnak hívják minden új Godzilla-film premiernapját; Simicska Lajoshoz sajnos semmi köze). Már mindenki tudja, hogy léteznek bazi nagy, rusnya szörnyek, akik a magukénak gondolják a Föld bolygót, de létezik Godzilla is, aki megvéd minket (de azért persze tőle is félünk, kivéve a taxisofőrt).
A sorozatban viszont nem is ők a főszereplők, hanem a Monarch; az a rejtélyes szervezet, ami már eddig is fel-felbukkant a filmekben, és a szörnyeket kutatta, illetve próbálta a létezésüket eltitkolni az emberek elől. Ez rögtön ki is kerüli azt a csapdahelyzetet, hogy a féktelen godzilláskodás azért mégis csak a nagy mozivásznon mutat jól, nem kis képernyőn; illetve drágább is rendesen megcsinálni, mint hogy az egy sorozat költségvetésébe beleférjen. Igen, elég bizarrul hangzik, hogy egy godzillás sorozat nem a szörnyekre fókuszál, hát ilyen erővel szólhatna a Top Gun is a Northrop Grumman meg a Lockheed Martin repülőmérnökeiről, de a dolog itt meghökkentő módon működik. A Rotten Tomatoeson három epizód után 90% környékén áll a kritikusi és a nézői pontszáma is, ami egészen váratlan fejlemény egy Monsterverse-sorozattól. Még akkor is, ha a showrunner Chris Black a zseniális Severance egyik író-producereként már megmutatta, hogy érti a dolgát.
Arról már egy csomó filozófiai elemzés született, hogy Godzilla, meg a kaiju-filmek valójában grandiózus metaforák a japán néplélekről, ami évezredek óta kollektíve szorong a természet őserejétől (ez a tájfunok és földrengések hazájában persze érthető), plusz Hirosima óta az atomfegyverektől is. Na, a sorozat abszolút nem így áll hozzá a Godzilla-mitológiához. Ehelyett kapunk két idősíkot, amik között váltogat a sztori:
- az 1950-es években a Monarch még csak csodabogár tudósok csoportja, akiket mindenki bolondnak néz
- 2015-ban viszont egy kormányok felett álló, végtelen erőforrással bíró titkos szervezet
A néző meg szép lassan összerakja, hogy az egyik idősík szereplői a másikból kiknek az unokái, meg persze azt, hogy hogyan lesz a kicsi, szimpatikus, tudásra éhes startup-Monarchból egy háttérhatalmi elnyomó giga-Monarch. Az összekötő kapocs pedig egy katona, Lee Shaw, aki az 50-es években ott van az eredettörténet központjában, a jelenben meg már a Monarch foglyaként éldegél, mert megpróbált kiugrani az egészből. Óriási ötlet, hogy az öreg Shaw-t Kurt Russell alakítja (mondjuk nem néz ki 90 évesnek), míg a fiatalt a fia, Wyatt Russell.
Shaw mellé a jelenben egy féltestvér-pár, meg az egyikük exe csapódik nyomozni a Monarch után (meg feldolgozni azt, hogy ők valójában féltestvérek, illetve exek), a múltban meg az ő nagyszüleik, akik tudósok, és rájönnek, hogy a szörnyek léteznek, és muszáj lenne kutatni / titokban tartani őket. Innentől aztán a sorozat szépen adagolja a rejtélyeket, a meglepő fordulatokat, és úgy-ahogy a szörnyeket is, ha nem is mindig premier plánban és akció közben. De ne legyünk igazságtalanok, amúgy jól néz ki, látszik, hogy nem spóroltak a látványon meg a helyszíneken (az Apple+ mondjuk amúgy sem erről híres).
Három epizód után (hetente jön majd a többi, januárra kerekedik ki az első évad, és Chris Black elvileg már írja a másodikat) a nyomozás, az emberi drámák, a fokozatosan kibomló rejtélyek tök jól működnek, és még az sem tesz keresztbe a feszültségnek, hogy pár szereplőről tudjuk, hogy nem kell nagyon izgulni értük, hiszen élnek a másik idősíkban, vagy valamelyik, később játszódó filmben. Az első epizód végén konkrétan kinyírják az egyik karaktert, akit addig leendő főszereplőnek gondoltunk. A múltbeli sztoriszál egyelőre sokkal jobban működik, érdekesebbek a karakterek, a konfliktusok, a motivációk, és hát, kiderül például, hogy hogyan és miért volt valójában a Bikini-atollnál a hírhedt atombombateszt – ezzel azért nehéz versenyezni a jelenkori idősíkban családi drámákkal.
Annyira ügyesen csavarodik a történet, hogy igazából nem is hiányzik olyan nagyon, hogy jöjjön Godzilla és szaggassa szét újra a Golden Gate-hidat. Éppen elég, hogy hasonló kataklizmák nyomait látjuk, meg a lehetőségük van ott a levegőben, illetve néha kapunk villanásokat a szörnyekről. Távolról talán az X-Aktákra emlékeztet a hangulat, ahogy egyszerre megy a nyomozás a misztikus szörnyek, meg a fél világot beszövő összeesküvés után. Ha elfogadjuk, hogy ezek lehetnek izgalmasabbak, mint az, hogy Godzilla atomjaira bontja az infrastruktúrát, be fog jönni ez a sorozat.
Persze a rejtélyeket felvezetni, a karaktereket konfliktusokba bedobálni könnyebb, mint aztán ezeket feloldani, szóval innen még bőven el lehet rontani az egészet – emlékezhetünk még a Lostra, ami hat évadon át építette a misztikumot, hogy aztán kiderüljön, hogy az egész mögött nincs semmi, egy nagy büdös blöff volt az egész. Ha ezt megússzuk, nagyon jó kis sorozat lesz ez verekedős-városrombolós szörnypornó nélkül is. Aki meg exkluzíve ezt keresi a godzillás tematikában, annak ott a Godzilla Minus One, ami Japánban már hódít, Európába decemberben jön.
(A Monarch az Apple+ kínálatában elérhető, péntekenként jelennek meg az új epizódok.)