2023. november 22. – 18:59
„Palotai Zsolt volt az első DJ az underground szcénában, aki olyan zenei stílusokkal foglalkozott, amelyekkel korábban Magyarországon senki más. Minden helyzetben feltalálta magát, minden aktuális helyzetre a zenén keresztül reagált, ráadásul nem is akárhogyan. Több generáció nőtt fel a bulijain, és kezdett el az elektronikus zenével foglalkozni a hatására. A szakma, a közeg rengeteget tanulhatott tőle. Jóval több volt mint DJ-kolléga: zenei mentor, igazi apafigura, példakép, akire mindenki felnézhetett” – jellemezte kérdésünkre a szívrohamban elhunyt Palotai Zsoltot a Dublicból ismert Tóth-Józan Gábor, aki számos alkalommal lépett fel a legendás DJ-vel.
A teljes magyar zenésztársadalmat megrázó hír óta számos visszaemlékező poszt próbálja meg leírni Palotai Zsolt munkásságát vagy hagyatékát, de ezekben a fenti mondatokban ott van minden fontos elem a legendás DJ-vel kapcsolatban. Palotai ugyanis több megszólalónk szerint is egyszerre több szerepkört töltött be, nem csak edukálta a közönségét vagy mentoráltjait, de olyan közönségre fókuszáló, folyamatos önfejlesztést igénylő felfogást honosított meg itthon, ami aztán példaként szolgálhatott a teljes underground közeg számára.
„Palotai nélkül biztosan másként és máshogy jelenik meg itthon a breakbeat és a drum and bass, de talán máshogy alakult volna általában az elektronikus zene is.
Praktikusan ez azt is jelenti, hogy gyakorlatilag az összes szervező az ő farzsebéből lépett elő ebben a műfajban, akik közül sokuknak egyengette az útját”
– ezt már a DJ-producer és újságíró, korábban a Corvintető sajtósaként is dolgozó Ágoston Dániel mondja Palotairól, aki szerint a hozzá közel állóknak tényleg apafigurát testesített meg a DJ. A Dublic másik tagja, Tóth-Józan Gergő szerint amikor Palotai felkarolta őket, és együtt zenélhettek a Future Music sorozat estjein, megtanította őket arra a felfogásra, hogyan tudnak DJ-ként egyszerre önmegvalósítani, edukálni és szórakoztatni is a zenén keresztül.
Jól jellemzi az eredetileg gyógypedagógusnak készülő Palotai Zsolt folyamatos zenei kíváncsiságát, hogy a Tilos az Á egyik meghatározó figurájaként a rendszerváltás környékén még nem elektronikus zenét játszott, eleinte nem is szerette a műfajt, az csak a kilencvenes évek első felében szippantotta be teljesen. Az undergroundra jellemző tudásvággyal, nyitottsággal érkezett az elektronikus zenékhez. Azért is lett egyre szélesebb körben ismert a neve, mert az egész zenei felfogása túlmutatott az akkor még élesebben egymással szemben álló alternatív és diszkós kultúra közötti ellentéten.
„Élő zenei könyvtárként működött az agya”
– mondja a DJ-ről Csabai Gábor „Papó”, a Palotai nevével egybefonódó Tilos Rádió korábbi ügyvezetője, aki szerint Palotai folyamatosan kutatta az új zenéket, utolérhetetlen volt a tudása ebben a témában. „Sokat elmond Zsoltról, hogy simán megvett egy drága lemezt csak azért, hogy annak a 63. percéből egy neki tetsző dobrészt kiszedhessen” – illusztrálja ezt a típusú zenei éhséget a Palotaival a Tilos Maratonok szervezőjeként megismerkedő Csabai. Palotait abszolút a zenei jelen idő érdekelte, ez a róla készült Extázis tíztől-hétig című dokumentumfilmből is világosan kiderült, ahol a saját felfogásáról így fogalmazott:
„Ez a zene információ. Megmutatja, hogy mi van most. A tegnapi újság kurvára nem izgat, mert az tegnapi. Viszont a 30 évvel ezelőtti újságot nagyon szívesen elolvasod az első betűtől az utolsóig, mert abból megtudod, hogy mi volt akkor.”
Az éjszaka biztos pontja
Több megszólalónk szerint is a kilencvenes évek vége és a 2000-es évek eleje volt a csúcsidőszak Palotai karrierjében, ekkoriban a Tilos Rádió stúdiójában is eseményszámba ment egy-egy fellépése, ahol néha többsornyian gyűltek össze Csabai szerint, hogy valamit ellessenek tőle. Bár népszerűsége az utóbbi időben már nem érte el ezt a szintet, mostanáig voltak olyan rajongói, akik élőben nézték meg a Tilos stúdiójában egy-egy szettjét.
Legtöbben a drum and bass és a breakbeat hazai úttörőjeként hivatkoznak Palotaira, aki szélesebb körben megismertette a hazai közönséget ezekkel a műfajokkal, és ebben óriási szerepe volt a hazai klubélet egyik legkitartóbb, legismertebb eseményének, az 1998-ban elindított Rewindnak. Palotai biztos pontnak számított az éjszakában, több legendás, a hazai zenei életet meghatározó hely, a nyári West-Balkán, a Trafó, a Merlin, a Corvintető vagy a Kultiplex sem volt elképzelhető a bulijai nélkül. Pontosabban ezek a helyek azért is lettek legendásak, mert Palotai állandó DJ-ként behozta a zenei meglepetésekre, újdonságokra vevő közönséget a bulijaira.
Azért is lett hamar fogalom Palotai bulijaiból, mert az egyik speciális képességeként azonnal lereagálta a közönsége reakcióit. Ennek persze alapnak kellene lenni a DJ-k között, de Palotai ebben külön szintet képviselt: a helyhez, napszakhoz, fellépőkhöz igazította eleve a szettjét, de ha a közönség nem reagálta le jól a koncepcióját, gyorsan korrigált.
„Elképesztően fontos volt számára a közönség. Biztos, hogy minden előadóval így van, de ő nem is titkolta az izgatottságot a fellépései előtt és alatt, mindig érdeklődött, hogy hányan vannak lent a tánctéren, ha nem látta őket jól.
Nem az a DJ volt, aki kétszer ugyanazt a szettet lenyomta rutinból. Minden egyes alkalomra külön készült, volt dramaturgiai íve a fellépéseinek. Simán tudott váltani, ha valami nem működött, óriási mestere volt az alkalmazkodásnak”
– meséli Csabai, aki hozzáteszi, szerencsésnek tartja magát, hogy közelről figyelhette szervezőként ezt a varázslatot.
Persze leegyszerűsítő lenne csak a kilencvenes és nullás évek meghatározó alakjaként hivatkozni Palotaira, mert ahogy arra Dublic Gergő is emlékeztet, a DJ végig igazi innovátornak számított a hazai közegben, frissességét a csúcskorszak után sem vesztette el: „2005-től többek közt a dubstep, a trap, a bass house műfajokat is ő tette közérthetővé és népszerűvé Magyarországon. Sok kiadóval is kapcsolatban állt, amik a megjelenések előtt akár hónapokkal korábban elküldték nekik a kiadatlan zenéket, ez is segítette abban, hogy mindenki előtt járjon egy lépéssel.” Egészen haláláig aktív volt, az utóbbi időben leginkább az A38 Sunday Sessions sorozatán lehetett elcsípni, de emlékezetes, hogy a Depeche Mode tagjait is lecsábította a szettje a rakpartra még a zenekar budapesti koncertje előtt.
Nem feküdt be senkinek
Bár Palotai igazi mentornak számított több hazai DJ számára is, kevés embert engedett magához közel, Csabai szerint külső szemlélő számára zárkózott, mogorva ember benyomását keltette. „Közel kellett hozzá kerülni ahhoz, hogy jobban értsd, mi is rejlik a szavai mögött. Volt egyfajta koreográfia közöttünk: amikor felhívott telefonon, és a köszönést egy hosszabb hallgatás követte, akkor tudtam, hogy valami gáz van.”
Ágoston Dániel szerint néha az is beszédes volt, ha Palotai csak szavak nélkül odafigyelt valakire. „Dr. Zoidberg meghívott zenélni a Tilosba, ahol én váltottam Palotait. Köszöntem, ő összepakolt, aztán leült mögöttem cigizni. Azt hiszem, hogy két órát zenéltem ott, Zsolt pedig még egy órát ott maradt. Miután elment, Zoidberg rám nézett, és azt mondta: ilyen se fordul elő sűrűn, hogy itt marad hajnalban a szettje után. Nem gondolom, hogy a zsenim tartotta volna ott, viszont azt biztosan tudom, hogy köszönés nélkül, ordító csendben távozott volna azonnal, ha rossznak ítéli azt, amit játszom.”
Palotait az utóbbi időben azonban már egyre inkább a keserűség jellemezte, erről ritka nyilatkozatai is árulkodtak, Csabai szerint szinte minden héten, mottószerűen előjött nála az a téma, hogy eltűnt több generáció a közönségéből. Dublic Gábor szerint a Rewind közönsége a 2010-es évek közepére alaposan megcsappant, a Palotait ismerők nagy része vagy külföldre költözött, vagy családot alapított, ez pedig komoly törést hozott Palotai életében is. Ezen a helyzeten az sem segített szerinte, hogy közben a közönség és a DJ-k közötti viszony is átalakult: „A világ annyira felgyorsult és megváltozott, hogy a bulizók ingerküszöbét ma már sokkal nehezebb és más módon lehet csak elérni. Korábban azért jártunk szórakozóhelyekre, hogy minden héten halljunk valami újat, valami olyat, amit odáig még soha életünkben, de a mai fiatalok inkább azért járnak, hogy újra és újra hallják azt, amit otthon már ezerszer meghallgattak a Spotifyon vagy egy mixben. Ez alapjaiban változtatja meg a DJ és a közönség nexusát.”
Azt sem szabad elfelejteni, hogy Palotai számára egzisztenciális fenyegetettséget is jelentett a közönsége eltűnése, hiszen minden szempontból főfoglalkozásként tekintett a DJ-zésre.
Míg a csúcsidőszakban egy hosszú hétvégén akár 8 különböző helyre is hívták játszani és kis túlzással helyről helyre futott, addig az utóbbi években már előfordult, hogy két hete üres naptárról panaszkodott Csabainak.
Az sem segített ezen a helyzeten Ágoston szerint, hogy Palotai a természetéből fakadóan nem feküdt be semmilyen érdekcsoportnak, és szándékosan nem tartotta magában a véleményét. „Palotainak igaza volt abban, hogy itthon szinte csak akkor léphetsz fel jelentősebb fesztiválokon és klubokban, ha megfelelően poharazol együtt az illetékesekkel, vagy meghívod őket a saját bulijaidba. És igaza volt abban is, hogy eltűnt az edukálható, érdeklődő közönség, de én inkább azt látom, hogy ez a techno és általában az elektronikus zene iszonyatos népszerűsége miatt megjelent, fogalmatlan tömeg miatt van így, nem pedig a kivándorlás miatt.”
Fontos eleme még Palotai szemléletének, hogy magára zenei médiumként és nem alkotóként tekintett, nem volt a pályájának olyan szakasza, amikor saját zenék készítése felé fordult volna. Fellépéseinek lényege épp a sokszínűség volt, ezért is mondta az Rtl.hu-nak adott interjújában, hogy számára értelmezhetetlen egy 40 perces DJ-szett, mert abban alig tud valamit megmutatni. Ez a fajta folyamatos megújulásra és nyitottságra ösztönző szemlélet, ami talán a legfontosabb hagyatéka Palotai Zsoltnak. Dublic Gábor szerint már az is sokat elmond Palotai jelentőségéről, hogy a környező országokban, ahol nem volt hozzá hasonló irányadó figura, egyáltalán nincs ilyen színes basszuszenei színtér: „Közel harminc év elteltével nemzetközi headlinerek is úgy nyilatkoznak, hogy Budapest az európai basszuszene fővárosa. Ennek egyértelműen DJ Palotai fektette le az alapjait.”