2023. május 3. – 05:06
Spoileres kibeszélő az Utódlás utolsó évadának hatodik részéről. Csak az olvasson tovább, akiket nem érdekelnek a részletek!
Mindig megszenvedek azzal, hogy milyen képet rakjak az aktuális Utódlás-részről szóló cikkhez, főleg azért, mert a sorozat nagy része abból áll, hogy mérsékelten elegáns emberek beszélgetnek egymással szürke tárgyalókban, az HBO pedig általában egy, azaz egy darab hivatalos fotót ad ki egy epizódhoz. Most például azt, amin Sarah Snook látható, mérsékelten elegánsan, egy szürke tárgyalóban ücsörögve.
De a képválasztás nem véletlen, az Utódlás negyedik évadának hatodik része egy időre az előtérbe tolta Siobhan, azaz Shiv Royt, a gyászát, a kizártságát az új igazgatói szervezetből, és a totális különállását. Hogy aztán ráforduljon egy másik, szintén valamennyire kitaszított karakterre, Kendallra, és megadjon neki egy olyan katarzist, amiről ő biztos úgy érzi, hogy megérdemli, de nagy valószínűséggel katasztrofális következményekkel fog járni. Mint általában minden az Utódlásban.
Az első dolog, amit a hatodik részben látunk, az nem ő, és nem is Kendall, sőt, nem is egy élő személy. Logannal még a halála előtt felvettek egy befektetőknek szánt promóvideót az új termékükről, a Living+ (Élet+) nevű, hát ha jól értem, direkt idősekre tervezett nyaralóreszortokról. Kemény látni Logan Royt, még ha csak felvételről is, Brian Cox arca, színészi játéka, hangja annyira uralta az Utódlást, hogy a hiányát akkor lehet igazán érezni, amikor emlékeztetnek rá. Amiről persze ez a mostani évad is szól. Az Élet+ egy nem túl nagy presztízsű termék a Waystar-Royco portfóliójában, Logannak is tele van a hócipője azzal, hogy ezt kell promóznia, és amikor bepöccen, és kifakad, hogy az egész stáb hasznavehetetlen, „pont mint az idióta barom gyerekei”, akkor kiderül, hogy a videót Kendall is nézi. Sőt, megkéri, hogy nézzék meg megint. Látszik, ahogy szívja fel magát: a helyébe lépett, meg akar felelni az emlékének, a síron túli megvetés pedig még erőt tud adni neki. És micsoda erőt.
Ezt a videót Shiv is nézi, csak éppen egymagában. Egészen csodás, hogy a rendőrsorozatokból és filmekből ismert, valahol a semmi közepén, kocsikkal egymás mellé parkoló, titokban beszélgető emberek Utódlás-változata az, hogy magángépekkel szállnak le egymás mellé. Így beszélget (a mezítlábas) Matsson és Shiv, akik között valami szikrázik, még ha nem is a szexuális feszültség, de valami szimpátia, vagy legalább a kölcsönös érzés, hogy tudnak kommunikálni egymással. A svéd kifejti, hogy szerinte full bénaság az Élet+, ráadásul a Roy fivérek totálisan amatőr módon nekiestek, amikor lefixálták a GoJo-üzletet. Shiv elteszi ezt magának későbbre.
Egészen a következő jelenetig. A vezetőség még mindig imádja Romant és Kendallt, hogy sikerült ilyen áron elintézni a GoJo-felvásárlást, miközben ők szeretnék az egészet megtorpedózni. Már a vezetőség előtt elkezdik pedzegetni, hogy Matsson nem teljesen komplett, amit nyilván az öregek megértenek, de nem fognak nagyon megbolygatni, minek is, nekik ez az üzlet lenne az aranybánya, és kiszállhatnak az arany ejtőernyővel. Shiv tudja, hogy mit machinálnak (bár abban Romannak igaza van, hogy Logant egy picit tényleg szidta), és amikor a többiek távoznak a teremből, el is mondja, hogy átlát a szitán. Sikerül is kierőszakolnia Kendallból, hogy bizonytalanok Romannal együtt, és csak azért nem mondták el, mert védeni akarták. Shiv pedig azt mondja nekik, mint minden egyes tisztán gondolkodó néző: de hát az volt a terv, hogy kiszállnak együtt, a pénzből megveszik a Pierce-t, és életük végéig eléldegélnek. Ennek a tervnek nagyjából abban a percben annyi volt, hogy kitalálták, de most legalább beismerik egymásnak. Nem marad más, mint úgy feldolgozni a konfliktust, mint a Teletabik: egy nagy közös öleléssel.
Shivnek azért több kell érzelmi szelep kell: kiderül, hogy az asszisztensével titokban tárgyalókat foglal le, hogy rendszeres időközönként gyászolni tudjon: beállít magának egy időzítőt és sír. Ezt Tom véletlenül tudja meg, amikor azt hiszi, egy üres tárgyalóba lép be Greggel. Shiv el is mondja őszintén az exének, és az őszinteségtől valami megtörik benne, tényleg érzelmileg teljesen a padlón van, a támogatás vége pedig egy csók lesz.
Miközben Shiv időt szakított a gyászolásra, Kendall és Roman a befektetői konferenciára készülnek. A konferencia is olyan, amit az apjuk szinte száz százalékosan hagyott rájuk, a szöveg megvan előre (bár abban még az szerepel, hogy sajnos a fiai nem lehetnek itt), megvan, mit kell bejelenteni (ez az Élet+), és megvan, ki ki után következik. A fiúk azon aggódnak, hogy ha nem sikerül elhitetni a vezetéssel, hogy Matsson tényleg túl fura ehhez a bizniszhez, akkor mik a kilátásaik a torpedózáshoz. Kendallnak kigyullad a fejében a bullshit-villanykörte, és elkezdi felporszívózni az összes szlogenjét az új terméknek. Romannak viszont mennie kell: a találkozója az előző részben belebegtetett robotos akciófilm, a százmillió dollárokat elnyelő Kalispitron ügyében.
Csak még pár milliót kellene a filmhez csapni, és menne minden tovább, készülne a franchise, de Roman fejében egy ér elpattan, amikor a stúdióvezető annyit mond neki, hogy
„Biztos jó okkal vagy ott, ahol vagy.”
Több sem kell neki, elkezd azzal dobálózni, hogy kirúgja. Először csak viccelődve, aztán kevésbé. Aztán meg is teszi. Roman Roy, hatalma teljében, első önálló döntése kirúgni valakit, akit nem kellett volna.
Kendall sem akarja beérni azzal a prezentációval, amit az apja álmodott meg még a halála előtt, egy komplett házat akar a színpadra, mesterséges felhőket, lehetőleg azonnal, nemet pedig nem lehet mondani neki. Ő is próbál tovább nyújtózkodni, mint ameddig Logan takarója ért. Így nyújtózkodik Shiv és Tom is, csak éppen egymás felé, a befektetők fogadásán Tom csak kóricál, Shiv pedig hőkövető rakétaként találja meg, és elkezdik egymást azonnal csipkedni. Sőt, ha esetleg nem hinnénk a történetmesélési finomságokban és a verbális gesztusok értelmezésében, az Utódlás írói megteszik azt is, hogy ezt szó szerint is bemutatják a karakterekkel: Shiv felvet egy olyan játékot, hogy kezdjék el harapni egymást, és aki hamarabb becsicskul, veszít. Shiv veszít.
Kendall pedig előáll a nyertes ötletével: úgy lehet elsüllyeszteni a GoJo-felvásárlást, ha felnyomják a részvények értékét, hogy Matsson ne tudja kifizetni. A részvények értéke pedig akkor fog felmenni, ha úgy felhájpolják az Élet+-t, hogy annak már szinte értelme se legyen. A termék egy ingatlan, de kérjenek egy olyan elemzést, ami technológiai fejlesztésként árazza be, és az igazság az, hogy lehet úgy csűrni és csavarni az Élet+ szolgáltatásait, hogy azt adja ki: a lakói örökké is élhetnek.
„Ha nem is örökké, de örökkébb.”
Teljes kamu, de valami rezonál Romannál az ötletből, főleg az apja halála miatt. De hirtelen más kezd el rezonálni, amikor Gerri belép a terembe, és azonnal beszélni akar vele. Kiderül, hogy a hollywoodi fejes, akit Roman csak úgy szeszélyből kirúgott, már felvértezte magát mindenféle jogi páncéllal, és iszonyatosan buta döntés volt csak úgy megszabadulni tőle. „Te egy gyenge király vagy egy veszélyes interregnum idején” – vágja a fejéhez Gerri, és elmondja, hogy ő bizony nem az apja. Roman megint eldurran, és folytatja azt, amit apja elkezdett, nevezetesen, hogy némi csuklóztatás után kipenderíti Gerrit a cégtől. Roman tényleg gyenge uralkodó, pontosan olyan, akik miatt birodalmak omlanak össze: szeszélyes, kiismerhetetlen, öntörvényű, dacos, és semmilyen formában nem akar olyan lenni, mint az apja. Ez a dacosság Kendallnak egyáltalán nem taszító, sőt, neki tetszik az optikája: a dinamikus Waystar duó felrázza a vezetőséget. Kendall pedig a statisztikákat.
Ha már dinamikus duó: Shiv és Tom lefeküdtek egymással. Bár nyilván felmerül a kérdés, hogy Tom csak közelebb akar-e kerülni Matssonhoz ezáltal, Shiv pedig csak a gyászát dolgozza-e fel. Az biztos, hogy nem a szerelem köti újra össze őket, ahogy Tom egy fantasztikus, ironikus monológban előadja, és ahogy erre Shiv teli szájjal nevet egy óriásit. Az a Shiv, aki Matsson kedvében akar járni, és megpróbálja úgy manipulálni Romant, hogy faroljanak ki az éppen egy minden jel szerint katasztrofális beszédre készülő Kendall mögül.
Roman ki is farol, és Kendall beszédében benne van minden lehetőség, hogy egy katasztrófa legyen: mivel a fejében ez egy rakétakilövés, ezért pilótadzsekiben van, a színpad felé vezető úton pedig a magából teljesen kikelt Karl elkapja és azt üzeni neki, hogy ha itt gebasz lesz, akkor nagy bajok jöhetnek. Minden jel arra utal, hogy gebasz, méghozzá kínos gebasz lesz: Kendall először hebegve ismételgeti magát, a súgógéphez beszél, és egy adott ponton levetít egy manipulált felvételt az apjáról, mintha beszélgetnének a színpadon. Az egész minden jel szerint egy teljes idegösszeomláshoz vezetne.
Vezetne, ha Kendall nem értene ahhoz, hogy a bullshitet eladja. Az előző részből kiderült, hogy tárgyalni nem tud. A beosztottaival is úgy bánik, mint a ronggyal. De amikor ki kell állni a színpadra, és elhivatottsággal előadni azt, hogy a Waystar-Royco nemsokára az örök életet fogja luxuskörülmények között árulni a saját ingatlanjain, akkor az valahogy működik. Minden szófordulat, buzzword, üres tech-semmitmondás, amit a hétköznapi beszélgetéseiben elő szokott adni, a nagyvállalati színpadon a helyére talál. A viccein nevetnek. A piac jól fogadja.
Még azon sem sokan akadnak fenn, hogy Logan Roy a manipulált hangján dupla megtérülést ígér. Azon meg végképp nem, hogy Kendall indirekt, de kimondja, hogy abszolút megéri az Élet+, hiszen akkor még talán egy évet tölthetne az édesapjával. Még az sem tudja kisiklatni, hogy Matsson megpróbálja Twitteren szabotálni egy holokauszt-viccel az egész prezentációt. Kendall arra is tud értelmesen reagálni, közönség előtt, a reflektorfényben. „Hogy jöjjek ezután? Örök életet ígért nekik!” – elégedetlenkedik a színfalak mögött Tom, mielőtt a következő, rettenetesen béna prezentációt tartja. A színfalak mögött történt az is, hogy Shiv azt javasolta Matssonnak, hogy a viccelődést hagyja abba. A holokauszt-viccnek annyi, Kendall pedig megcsinálta. Shiv tudja, hogy mit segített a háttérben. Roman pedig duzzogva hallgathatja újra és újra az apja manipulált videóját arról, hogy szerinte neki mikropöcse van. Rossz szekérre tett, az öntörvényűsége károkat okozott a cégnek, és még a bátyja mellől is kifarolt.
Kendall pedig megy egyenesen az óceánnak. Megcsinálta. De mit is pontosan? Sikerült a Waystar értékét felfelé tornászni azzal, hogy hazudott és túlzott. Sikerült megtorpedózni a Matsson-üzletet, amivel ki sem tudnak szállni a cégből. Sikerült megakadályoznia, hogy zsíros végkielégítést kapjon a vezetőség. Egy dolgot sikerült elérnie: elgáncsolni azt a tervet, amit az édesapja gründolt. Ezek a döntések nem Logan Roy elvei szerint történtek, hanem egy új király hozta egy veszélyes interregnumban.
Kósza megfigyelések:
- Mi lehet Shiv terhességével vajon?
- Roman az „F-word”-ként hivatkozik arra, amikor valaki felhozza az apját (F mint father), ez tradicionálisan a „fuck” szóra szokták használni.
- Gerrit azzal a kifogással rúgja ki Roman, hogy segített eltussolni a Waystar Cruises körüli botrányt. Durva, hogy az első évados botrány csápjai még idáig elérnek.
- Libabőrös lettem Karltól! „Tudok egyet s mást egyről s másról.” De vajon mire gondolt, amikor azt mondta, hogy ha valami necceset hall a színpadról, akkor köpni fog?
- Mattson nagyjából Elon Musk-színvonalú holokauszt-vicce amúgy annyiból áll, hogy kiírta: Doderick macht frei. Doderick a sorozatban a Waystar egyik nagysikerű rajzfilmfigurája, a konferencián lehet is látni a következő rész plakátját a háttérben. Még pár franchise címe: Mona's Minotaur, Legends Of End Time, Dark Moon, Zero Girl.
- Akárcsak az előzőt, ezt a részt is Lorene Scafaria rendezte, és most a hangját is hallani, ő instruálja Logan Royt a videón.