Nem mintha úgy jönnénk ki érettségiről, hogy tudnánk, mi az a kapitalizmus

2022. november 24. – 18:07

Másolás

Vágólapra másolva

Underground együttesből mára stabil fesztiválzenekarrá vált a Csaknekedkislány, ami Pilinszky János és Cseh Tamás szövegvilágát kombinálja a nyolcvanas évek magyar underground attitűdjével és hangzásával, illetve szörfgitáros témákkal. A 2011-ben alakult zenekar az elmúlt időszakban több tagcserén is átesett, nemrég pedig CSNK címmel hozták ki a harmadik nagylemezüket. Az After Podcast vendége a két alapító, Csepella Olivér és Konsiczky Dávid volt:

A Csaknekedkislány már évek óta a magyar underground újhullám egyik felkapott zenekara volt, mire kihozták az első nagylemezüket Na ná ba bám címmel. Ezen szerepel a Falábú nő, a Zenekar, a Hangosabban, a Tihany vagy a Momés lány című szám is, amelyek ma már abszolút slágernek számítanak az alternatív zenében. A Nyugat+Zombik képregény miatt is ismert Csepella Olivér frontember, és a több filmzenéért (FOMO, Kilakoltatás) felelős Konsiczky Dávid gitáros zenekara ezután kiadott még két EP-t (A férfi album, Szomorú palánta), de egészen öt évet vártak a folytatásra, a metálos áthallásos címet kapott Kobraszívre.

„A Nyugat+Zombik idején jeleztem a zenekarnak, hogy átmenetileg kiszállok, és stagnálni fogunk, mert éjt nappallá téve a képregényt csináltam. Ez három év volt”

– meséli Csepella arról az időszakról, amikor a magyar irodalmi múltat zombikkal kombináló képregényére az Indiegogón keresztül több mint 27 ezer dollárt szedett össze, amivel ez az elmúlt évek egyik legsikeresebb közösségi finanszírozású alkotásának számít Magyarországon.

A 2010-es évek végére már nagyon látszott, hogy a pesti undergroundból egyre jobban kinőtte magát a Csaknekedkislány, rendszeres fellépői lettek minden nagyobb fesztiválnak, legutóbb pedig már a Fishing on Orfű nagyszínpadán léptek fel. Időközben történt pár tagcsere is, a most megjelent harmadik album már egyértelműen ennek az időszaknak a lenyomata. A lemezen található erősen politizáló, társadalomkritikus dal, bensőséges szám egy hozzátartozó elvesztéséről vagy a házasságról, óda a szövetkezeti alapon működő Gólya közösségi helyről, de akad bibliai ihletésű szerzemény is.

Csepella az adás második felében sokat beszél a baloldaliságáról és arról, hogy dalszerzőként hogyan lehet egyáltalán ezt bármilyen módon érzékeltetni a szövegekben. Főleg, hogy régebben még az is problémát jelentett, hogy egyáltalán tudott-e eleget a baloldaliságról ahhoz, hogy annak mondhassa magát. „Nem mintha úgy jönnénk ki érettségiről, hogy tudnánk, mi az a kapitalizmus – mondja. – Én baloldali vagyok. Úgy vagyok baloldali, mint ahogy budapesti, vagy magyar, vagy zsidó vagy mit tudom én. Most már annyit tudok a baloldalról, hogy egészen biztosan baloldali vagyok.”

Az adásban többek között szó esik még ezekről a témákról is:

  • Miért lett felnövős album a CSNK?
  • Miért égett rá az együttesre, hogy „hobbizenekar”?
  • Hogyan került átmenetileg a zenekarba annak idején a Carson Coma billentyűse?
  • Mennyire volt hatással a zenekarra a Nyugat+Zombik?
  • Miért írtak dalt a Gólyáról?
  • Régebben miért nem léptek fel bizonyos helyeken?
  • Melyik a rondább épület: a Lehel téri piac vagy a Nemzeti Színház?
  • Mit szólnak ahhoz, hogy a zenekarnak több millió megtekintése van a TikTokon?
  • Miért szerveznek olyan koncerteket is, amelyeken egyáltalán nem lehet alkoholt kapni?
  • Milyen érzés volt fellépni az orfűi nagyszínpadon?
  • Miért lépnek fel továbbra is aktívan tüntetéseken?
  • Melyik új daluk férne rá egy tüntetés playlistjére?
Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!