Egy megfilmesíthetetlennek tartott könyv, aminek legalább a felét sikerült most jól megfilmesíteni. Az utóbbi években a sci-fire ráálló kanadai rendező, Denis Villeneuve (Érkezés, Blade Runner 2049) a cselekményt tekintve elképesztő alázattal állt Frank Herbert kultikus regényéhez, ami azt jelenti, hogy egy két és fél órás moziba sem fért bele az egész sztori. A könyvet leginkább azért tartják nehezen adaptálhatónak, mert a cselekmény mellé egy sajátos mitológiával, politikai kavarásokkal és technikai vívmányokkal rendelkező, grandiózus világot is ad, ami csak lassan bontakozik ki, és az olvasó sokszor a szereplők belső monológjaiból, gondolataiból értesül fontos információkról. Villeneuve, amennyire lehetett, követte a regényt, és ez azzal az áldozattal járt, hogy két filmre kellett szétbontania a történéseket. És ezt az áldozatot a nézőnek is meg kell hoznia, mármint el kell fogadni az első film végén garantálható komoly hiányérzetet.
Vigaszt jelenthet, hogy Villeneuve jó úton jár. A színészválasztás remek, Timothée Chalamet-ben megvan a könyvbéli Paul Atreides, a szüleit alakító Oscar Isaacra és Rebecca Fergusonra sem lehet panasz, de a kisebb szerepekbe is nehéz belekötni. A látvány is kifogástalan az első ornitoptertől kezdve magáig a félelmetes Shai-huludig, és a sivatagbolygó fakó színeire hangolt univerzumában is egymást érik a szenzációs képek Greig Fraser pazar fényképezésében. A könyv rajongói elégedetten csettinthetnek: a Dűne (filmplakátnyelven: Dunc) nekik készült. Akik viszont egy jó kis akció-scifire ülnek be a moziba, csalódni fognak, mint azt kritikánkban írtuk. Villeneuve már gőzerővel készül a Dune: Part Two forgatására, a tervek szerint 2023 végén láthatjuk, mit kezd az Atreides család ifjú fűszertechnikusa azzal a ménkű sok homokkal (nagyon bízunk abban, hogy Morgan Fremen is kap majd egy szerepet).
A filmet tíz kategóriában is jelölték, és biztosak lehetünk abban, hogy több díjat is kapni fog, de leginkább a technikai jellegű kategóriákban esélyes, beleértve Greig Fraser jelölését (az operatőrök céhének díját ő kapta meg). A legjobb produkciós dizájn bejelentésekor magyarnak is szoríthatunk: Sipos Zsuzsanna berendezőt (akivel korábban beszéltünk) is jelölték ebben a kategóriában.
Mire jelölték: Legjobb film, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb filmzene, legjobb fényképezés, legjobb vágás, legjobb hang, legjobb jelmez, legjobb smink, legjobb vizuális effektek, legjobb produkciós dizájn.
Hol lehet megnézni: HBO Max, Apple TV+, és talán még mozikban is