Beck Zoli: Az ideális társadalom számomra az, hogy tízmillióan élünk a szeretet anarchiájában

2022. február 24. – 17:29

Másolás

Vágólapra másolva

Jó ideje már annak, hogy a hazai alternatív gitárzenét elkezdtük magyar alternek hívni, legyen szó a Kispál és a Borzről, a Quimbyről vagy éppen 30Y-ről. Utóbbi ugyan már bőven az ezredforduló után indult be, de szép lassan Magyarország egyik legmeghatározóbb rockzenekarává váltak. Az idén 22 éves 30Y frontembere, Beck Zoli volt az After Podcast vendége, ahol többek között mesélt arról, hogy kamaszként miért rúgták ki a középiskolából, hogy miért nem vágyik arénás koncertekre, hogy mennyire része az életének a politika, és hogy mit gondol azokról a pécsi zenekarokról, akik reklámokban szerepelnek. És persze az is kiderül, hogy egy ideig miért haragudtak rá Pécsen a tánctanárok.

Ahhoz képest, hogy a 30Y-ra egyértelműen pécsi zenekarként szokás hivatkozni, Beck sok helyett bejárt, mielőtt kikötött Pécsen, ahol máig él. Devecseren született, Ajkán nőtt fel, majd egy ideig Szentesre járt drámatagozatos gimnáziumba, ahonnan több különböző ügy, köztük egy zsinagógába való betörés miatt kirúgták. Ma viszont már egyetemi adjunktusként is dolgozik a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Romológia szakán, de sosem érzett azért elégtételt, hogy problémás diákból végül egyetemi tanár lett.

Beck zenei karrierje legalább ennyire érdekesen alakult. Saját bevallása szerint a húszas évei végéig mutált, ami nem éppen szokványos, és már a 30-as éveiben járt, amikor igazán beindultak a 30Y-nal, amelynek a kezdetek óta a frontembere. Nincsenek allűrjei, nem éli a rocksztárok vaduló életét, és nem szokott hatalmas bulikat csinálni a backstage-ekben.

30 éves koromig inkább egy ilyen tinédzserfigura voltam az érettségemet tekintve.

– meséli, és beszél arról is, hogy ugyan már 15-16 évesen írt dalokat és szeretett volna énekelni, de egyszerűen szó szerint nem találta még a hangját, ami csak tanári, illetve műtéti segítséggel, jóval később történt meg. „Egyik napról a másikra más énekhangom lett. (…) Ez egy szimbolikus élmény volt” – mondja, és hozzáteszi, hogy a legelső demójuk – amelyet itt-ott megtalálni feltöltve a Youtube-on – felvételénél már 3-5 percenként elment a hangja, alig tudott néha beszélni, és így énekelte fel a „Sárga lemez” négy dalát.

Szóba kerül az is, hogy mennyire változott meg Pécs az évek során, mennyire tölti be azt a kulturális szerepet, ami miatt az egyik legfontosabb könnyűzenei központként szokás hivatkozni a városra. Beck szerint az látszik, hogy az ellenzéki vezetésű városnak nincsenek olyan lehetőségei, mint a kormányközeli vezetésű nagyvárosoknak, mint Győr vagy Debrecen, viszont még mindig megvan az az előnye – Szegeddel együtt –, hogy az egyetemi élet szerves részét képezi a város identitásának. Nyilván az elvándorlás Pécset is érinti, és Beck szerint hiába vannak művészek és alkotók Pécsen, és vannak kulturális programok, az elvándorlás leginkább az értő közönség méretének folyamatos csökkenésében érezhető.

A 30Y-től és Becktől sem áll távol a politikai és társadalmi véleménynyilvánítás, 2019-ben például videóban támogatta az önkormányzati választások előtt Horváth Tamást, a Mindenki Pécsért Egyesület jelöltjét, illetve tavaly év végén indítottak kifejezetten protestálás tematikájú merchöt is. És a jelenlegi politikai helyzetről is megvan a véleménye:

„Úgy értelmezni a kormányzást, mint egy olyan autoriter pozíciót, amely lehetőséget teremt arra, hogy megmondjam a társadalomnak, hogy mit kell csinálni, ítéletet hozzak helyesről és helytelenről, és ezeket csak egy áldialógusba engedjem csak bele, ne nyissak társadalmi vitákat, az önmagában probléma. Ez kikezdi azokat a demokratikus alapukat, vagy egy plurális társadalom alapjait, amelyekben én hinni tudok” – mondja, és arról is beszél, hogy nagyon helytelennek gondolja hogy a közfeladatok ellátását ismerősi alapon kisajátítják. „A közfeladatot ellátó embernek az a dolga, hogy rátekintsen egy közösségre, a közösséggel folytonos dialógusban olyan stratégiákat találjon ki, amely a közösség számára, és benne az individum számára is jó legyen, a lehető legjobb.”

Szerinte egy közfeladatot ellátó embernek mindig figyelnie kell a gyengébbekre, a perifériára, és szolidárisnak kell velük lenni, illetve próbál azoknak hangot adni, akiknek erre nincs lehetősége. Ez a helyzet egyáltalán nem jellemző a jelenlegi hazai állapotokra szerinte.

Az ideális társadalom számomra az, hogy 10 millióan élünk a szeretet anarchiájában. Ami a mostani társadalmunkból kiölődött az éppen a bizalom, a szolidaritás, az egymás iránt szeretettel, és nem gyanúval, dühvel vagy gyűlölettel való fordulás. Szerintem politikai felelősség, ha egy ilyen narratívát legitimálsz egy társadalomban.

Ettől függetlenül a 30Y-t nem tartja egy politikai zenekarnak, hanem mindig az jellemezte őket, hogy kis emberi történeteket mesélnek el. „Inkább az individum szintjén próbáljuk értelmezni azt, ami lehetne társadalmi frusztráció vagy fájdalom, vagy mit tudom én” – majd később idézi Vecsei H. Miklós színészt:

Az én dalszövegeim olyanok, mintha egy szöveggel zavaróan tudatosan bánó 16 éves írná.

Ezzel kapcsolatban azt is elmondja, hogy általában egy húzásra írja meg a dalszövegeit, nem szeret sokáig ülni és dolgozgatni rajtuk, mert akkor már nem érezné igazán önazonosnak.

Az egyetemi órái, a szólóprojektjei és a 30Y mellett két másik projektben is részt vesz, bár ő annyira nem szereti ezt a kifejezést, és inkább folytonosságként hivatkozik rájuk. Az egyik a ZajZajZaj, egy művészeti alkotó tér, ami valójában zenekarok, előadók, dalszerzők és producerek közössége, ezen belül pedig foglalkoznak zenekiadással, menedzsmenttel, terjesztéssel és stúdiózással is. A 30Y mellett a csapathoz tartozik még az Esti Kornél, az Óriás, az Idegen zenekarok, illetve Beck és a Lázár testvérek sideprojektjei, illetve Egyedi Péter szólóprojektje is.

A másik ilyen nagyobb folytonosság a kisturné elnevezésű kezdeményezésük, amellyel azt a célt tűzték ki, hogy olyan kisvárosokban is elmennek fellépni, ahol gyakorlatilag megszűnt a klubélet, vagy elég nagy valószínűséggel csak veszteségesre lehet kihozni egy 30Y-koncertet.

Szóba került az új generáció kérdése is, hiszen a 30Y már egy 22 éves zenekar. Beck például tavaly közreműködőként szerepelt a 30Y stílusától látszólag meglehetősen távol álló Dzsúdló egyik dalában. Beck szerint szó sincs arról, hogy eltűnne a klasszikus gitárzenei dalszerzésre alapuló zene itthon, és példának felhozza az Elefántot vagy az Esti Kornélt, de egyébként nagyjából képben van az aktuális magyar hiphopkedvencekkel is, mint Beton Hofi vagy Krúbi, de inkább az old school rapet kedveli, mint az Akkezdet Phiai.

Innen rátér egy másik közreműködésére, a Punnany Massiffal készített Cseh Tamás-feldolgozásra, ami a pécsi rapcsapatot gyakorlatilag feltette az összes fontosabb magyar fesztivál nagyszínpadára. Beck itt érdekes módon arról beszél, hogy igazából egy magyar zenekar számára két út létezik: a siker logikája és az igazság logikája. Szerinte a Punnany Massif az előbbit választotta.

Majd szóljál, hogy ha látsz engem egy televíziós reklámban baszd meg, ahol elemi boldogsággal veszek át zacskós ételeket, amit kihoznak

– utalt ezzel minden bizonnyal a Netpincérből Foodpandává váló ételrendelős szolgáltatás reklámkampányára, amelynek a Punnany Massif tagjai a kulcsszereplői. Beck szerint a sikerorientációval az a baj, hogy nem az alkotás a lényege, hanem az alkotás tétje valójában a siker. Ezzel szemben számára a tét pont nem a siker, hanem maga az alkotás. A sikerorientált utat nem látja önazonosnak egy alkotó számára, és azt sem tartja megoldhatónak, hogy valaki egyszerre legyen alkotás- és sikerorientált.

„Az sincsen rendjén, hogy azt mondom, brutálisan kereskedelmi sikerérintett vagyok és orientált, de azon sír az egyik szemem, hogy miért nem lehetek veletek az underground klubban. Hát, nem öregem! Az a te veszteséged, az én veszteségem meg az, hogy nem keresek pénzt abból, hogy eladom a brandemet” – mondja Beck, és hozzáteszi, hogy ahogy a Punnany Massiffal, úgy például a Halott Pénzzel sem tudná ugyanezen okokból elképzelni már, hogy közösen zenéljen. Annak ellenére, hogy személy szerint nagyon szereti és kedveli mindkét zenekar tagjait.

A végén még kiderül, hogy javában készül a következő 30Y-nagylemez, ami valószínűleg csak jövőre jelenik meg, de ha minden jól megy, idén három új számot is bemutatnak róla. Ezekhez a számokhoz pedig nem szimpla videóklipek, hanem kisfilmek készülnek majd Beck szerint.

Az adásból többek között kiderül még, hogy

  • Mit gondol punk logikának és a punk igazságának, és miért kedveli a brit Idles zenekart?
  • Melyik sláger miatt orroltak meg rá a tánctanárok?
  • Hogy néz ki egy szólóestje Szűcs Krisztiánnal?
  • Tud-e haragból alkotni?
  • Mi a baja az iróniával, és miért szereti jobban az öniróniát?
  • Mi a baja a közösségi médiával, és miért gondolja azt, hogy lassan mindenki egy szarabb Coelho az online felületeken?
  • Miért találkozott kettesben Csepella Olivérrel, a Csaknekedkislány frontemberével?

(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások elérhetők YouTube-on, Spotifyon és iTuneson is.)

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!