2021. június 22. – 20:27
frissítve
Mint társadalom és mint faj meghaladtuk azt, hogy minőségi skálákra helyezzük a Halálos iramban-filmeket. Minden évben megjelenik egy új darab, mint valami monolit a sivatag közepén, emberek milliói mennek oda, imádják, megdobálják, imádkoznak neki, a monolit pedig tükröződik, és mindenki csak saját magát látja benne: az egyszerű embert, aki melósból lett szuperhős, az okostónit, aki szerint a repülő autók nemcsak a levegőben, hanem a posztmodern akciófilmek útjain dübörögnek, a még okosabb tónit, aki már azon gondolkodik, hogyan lesz az emberiség egy korszakának popkulturális lenyomata a sorozat.
Már ha egyszer vége lesz, mert ha így mennek a dolgok, ez sosem fog megtörténni: mindig lesz egy-két év múlva egy új Halálos iram, és mindig meg lehet írni ugyanazokat a cikkeket róla, hogy egyszerű embereknek álcázott szuperhősökről szól, hogy maximális kreténségként/futurista filmkészítésként áll az akciófilmek műfajához, és hogy a korunkat tökéletesen meg tudja testesíteni. A Halálos iramban jó, a Halálos iramban rossz. Mindkettő egyszerre igaz.
Ahogy mondjuk a Mission Impossible-sorozat vagy a James Bond-filmek nem ugrottak soha fejest a teljes nonszenszbe, a Halálos iramban pár epizóddal ezelőtt lemerült, és azóta is ott van. A fizika teljes meghazudtolása egy dolog, itt autók ugrottak át felhőkarcolók között, beejtőernyőztek egy hegységbe, üldözte őket egy tengeralattjáró is, de a sorozat ezt képes volt megfejelni azzal, hogy szappanoperák komplett évadainak fordulatait sűrítette egy-egy filmbe.
Amnézia, feltámadások, halálok, pálfordulások: aki egy Halálos iramban-filmben gonosz volt, az nagy valószínűséggel később csatlakozni fog a csapathoz. Vagy Dwayne Johnson és Jason Statham esetében még külön filmet is kapnak. (Ez volt a Hobbs és Shaw, amit hiába láttam, egyetlen jelenetet sem vagyok képes felidézni belőle.) A fizika és a történetmesélés törvényeinek lesöprését a kilencedik rész sem hagyja abba, itt egy rég halottnak hitt szereplőről derül ki, hogy él, feltűnik egy nyolc részen át soha nem emlegetett testvér, és egy adott ponton valaki az űrben vezet egy autót.
Összefoglalnám a történetet, de igazából minek. A lényeg az, hogy feltűnik a színen a főszereplő, Dominic Toretto (Vin Diesel) testvére, Jakob Toretto (John Cena), és nem a jó oldalon. A kilencedik rész egy flashbackkel indul, feltehetőleg azért, hogy korrigálja azt, amiért nyolc részen keresztül nem hallottunk arról, hogy Domnak lenne egy fiútestvére. A visszaemlékezés tragikus, a fiatal Dom és Jakob (akiket szerencsére nem digitálisan fiatalított emberek, hanem majdnem hasonlító színészek játszanak) szemtanúi lesznek, ahogy az autóversenyző édesapjuk a pályán szörnyet hal.
A jelenben Dom már megint éppen próbál nyugis életet élni valahol az isten háta mögött, aztán egy elég nyakatekert magyarázat után nemsokára már egy felpimpelt járgánnyal hasít a közép-amerikai dzsungelben egy veszélyes bevetésen. Párja, Letty (Michelle Rodriguez) valami miatt egy terepmotoron, sisak nélkül. Néha azt gondolnám, hogy a Halálos iramban szereplői azért megpróbálnak vigyázni magukra, aztán mindig eszembe jut, hogy Dom Toretto a legnagyobb ramazuriba is egy atlétában érkezik.
A ramazuri most az úgynevezett Árész miatt megy, amiről a kevésbé olvasott nézőknek elmondják, hogy igen, a háború istene, és mellesleg egy olyan digitális rendszer, amit ha kilőnek egy műholddal, akkor mindent, amiben kód van, irányítani tud. Erre pályázik a már korábban emlegetett Jakob, akit egy meg nem nevezett, feltehetőleg európai diktátor fia pénzel. Na, mégis csak elmondtam, hogy nagyjából miről szól a Halálos iramban 9, de ezzel semmit nem mondtam el abból, hogy mi történik benne. Ez az a film, ahol egy Interpol-kommandós egy bevetés után leveszi a sisakját, és kiderül, hogy végig Cardi B volt az.
Az ilyeneket nem lehet koherens mondatokban összefoglalni.
Mert a Halálos iramban-filmekben az a lényeg, hogy mi történik, és a kilencedik rész a totálisan nonszensz akciójelenetekben hozza a szintet. Ha Edinburgh-ben és Tbilisziben tényleg az történt volna a való életben, ami a film fináléjában, valószínűleg az egész világ gyűjtene nekik pénzt, hogy valahogy talpra álljanak mint porig rombolt nagyváros. Az autós üldözéseket megbolondítja, hogy a szereplők beszereznek egy olyan, iszonyatos erejű mágnest, amit ha bekapcsolnak, a kisautók úgy szállnak át épületeken keresztül (!), mintha egy gigantikus porszívóval szippantanák fel őket. Egyszer egy aknamezőn kell átvezetniük, de mielőtt rátérnének, üldözés közben az egyik főhős kiszámolja, hogy mekkora sebességgel kell menni, hogy ne robbanjon alattuk. Ez az a rész, amikor egyikőjük sisak nélkül motorozik.
Ez a Halálos iramban 9 egyik fokozata, amikor észveszejtő hülyeségek történnek nyaktörő tempóval, és az ember képtelen nem hahotázni, vagy a homlokát csapkodni, főleg akkor, amikor az egyik figura szájából elhangzik, hogy a fizika nem hazudik. A fizika lehet, hogy nem, de a Halálos iramban 9 igen, és valójában ezért nézzük. Amikor viszont leállnak az őrjöngéssel, maradnak a szappanoperás dialógusok a család, a szeretet, a becsület fontosságáról, amiket láthatólag nem készítettek akkora műgonddal, ahogy a digitális törmelékeket az autós üldözéseknél.
A legnagyobb baj az, hogy a film középpontja még mindig Vin Diesel, aki színészi alakítás címén mintha folyton az elalvás és az agyvérzés határmezsgyéjén járna. Ha egy közeli rokonunk lenne, a mimikája alapján nem győznénk kérdezgetni tőle, hogy jól van-e. Azzal nincsen gond, ha éppen húsz emberrel kell verekednie, és akkorákat rúgnia, hogy métereseket repüljenek mások, de hogyha egy emberi beszélgetést kell szimulálni, akkor úgy viselkedik, mint a T-800-as, amikor mosolyogni tanítják. Az arcizmok megvannak, csak még nem tudják, hogyan és milyen sorrendben kell mozogni. Kivéve a volán mögött. Az acélos határozottság valahogy sokkal jobban megy neki, mint amikor a szerelmére kell nézni.
A Halálos iramban 9 már akkora túlzás, hogy a szereplői is észreveszik. A film egyik mérsékelten szórakoztató, egész cselekményen végigvonuló poénja az, hogy Roman (Tyrese Gibson) meg van győződve arról, hogy talán szuperhősök lehetnek. Mindent, még a legnagyobb robbanást, pusztítást, közelharcot is túlélik egy karcolás nélkül. Nincsenek sebeik, semmijük sem törik el, ha rájuk is lőnek, a mellények mind megfogják. A gondolat csak egy vicc marad a végéig, de jaj nekünk: a Halálos iramban-sorozat öntudatra ébredt.
A Halálos iramban 9 június 24-től látható a magyar mozikban.