Egy éve szokatlanul nagy bajban volt a Star Wars, ehhez képest éles váltásnak tűnik, hogy a következő években a Marvelhez hasonlóan futószalagon érkeznek majd a filmek és a sorozatok. Nem véletlen a Marvel említése, a Vasember testőre, Jon Favreau onnan hozta a receptet, de az egész nem működött volna, ahogy korábban nem is működött a titkos adalék, az animációs Star Wars-sorozatok pápája, Dave Filoni nélkül. Mit tud Favreau és Filoni, ami miatt második nekifutásra már működik, amibe elsőre belebukott a sikerfranchise?
A cikkben előfordulhatnak spoilerek a Star Wars-tartalmakra vonatkozóan, ezeket igyekeztünk a 2019 decemberében bemutatott Skywalker kora-filmig bezárólag letudni, de ha valaki esetleg még lemaradásban lenne a legújabb trilógiával, netán a két önálló filmmel, az így készüljön.
Ahhoz képest, hogy a Star Wars számít minden idők ötödik legtöbb pénzt termelő médiafranchise-ának az eddig begyűjtött nagyjából 70 milliárd dollárral, 2019. november elején nem állt valami jól a messzi-messzi galaxis helyzete. Olyannyira nem, hogy a Star Warst tulajdonló Disney közölte, pár évre biztosan szüneteltetik a filmjeik megjelenését, mert át kell gondolni az akkor erősen problémásnak tűnő jövőjüket.
Bő egy évvel később viszont gigantikus mennyiségű programot jelentettek be, a Disney+ streamingoldalon a következő években 10 sorozat érkezik – jórészt a hatalmas sikert arató Mandalorian köré épülve –, és szép sorban jönnek majd a filmek is.
Az éles váltás kívülről látszólag csak a Mandaloriannek köszönhető, a fémesen csillogó sisak mögött viszont két alak rejlik mint igazi sikerkovács: Jon Favreau, a Vasember egykori testőre, egyben a Marvel filmes univerzum alapját letevő rendező, illetve az a Dave Filoni, aki a kreatív meglátásaival még George Lucast is képes volt lenyűgözni.
Eresztett a pénzszivattyú
Amikor 2012-ben megvette a Disney a Star Wars jogait birtokló Lucasfilmet, joggal hihették Mickey egér otthonában, hogy a kifizetett 4 milliárd dollárért cserébe egy leállíthatatlan és elpusztíthatatlan pénzszivattyút kaptak, ami rövid távon is a vételár sokszorosát hozhatja vissza.
A Disney gyorsan be is izzította a gépeket, és 2015-19 között összesen öt új filmmel jelentkeztek: egy trilógiát hozzácsaptak az akkor már hat résznél járó Skywalker-sagához, illetve jött két önálló próbálkozás, a Zsivány Egyes és a Solo-film is. Az öt film gyártása együttesen nagyjából 1,5 milliárd dollárba került, és csak Az ébredő Erő többet termelt ennél, összességében tehát nem beszélhetünk kudarcról, ugyanakkor beszédes, hogy a 2018-ban bemutatott Solo lett az első Star Wars-film, ami nem hozta be a készítés árát a bemutatónál, a legújabb trilógia harmadik része pedig csak feleannyit termelt, mint Az ébredő Erő, és sem a kritikusok, sem a rajongók nem voltak elragadtatva.
Épp ez volt az, ami a Disney hátralépését indokolta: világossá vált, hogy rossz irányba indultak, és pusztán annyi nem lesz elég, hogy valamire hányaveti módon rásütik a Star Wars billogját.
A harmadik trilógia legfőbb problémája az átgondolatlanság volt, amit a számtalan példa közül két látványosabbal érzékeltetnénk:
- Az első két trilógia hat része valójában mind Anakin Skywalker, a későbbi Darth Vader történetét dolgozza fel, erre a harmadik trilógiában, azon belül is a lezárásban nem a Kylo Ren sisakja és mániája révén lebegtetett Vaderhez, hanem az új filmekben addig említés szintjén sem felbukkanó Palpatine császárhoz kanyarodtak vissza, elég nagy értetlenséget okozva.
- Ugyanezt jelzi Daisy Ridley karakterének, Reynek a történetíve is, ő ugyanis a trilógia forgatásának kezdetén még Obi-Wan vérvonalához kötődött volna, majd úgy volt, hogy egyetlen korábbi fontos karakterrel sem lesz semmilyen genetikai kapcsolata, a vége pedig az lett, hogy Palpatine unokájává tették, megint csak a semmiből. Ez persze lehetett volna egy drámai leleplezés, de a nullánál is kevesebb előkészítéssel inkább csak feldühített mindenkit.
(De ugyanez igaz az Első Rend felemelkedésének kérdésére, amiről semmit nem tudni, a semmiből tartva mutatott a semmibe, ezért végtelenül érdektelen, sőt nevetséges lett, hogy a második elpusztított Halálcsillag után itt már szuperfegyver-bolygója lett egy valaminek, amiről nem tudunk semmit.)
Ezzel szemben a Marvelnél hogyan készültek és készülnek a dolgok? A készítők már az egyes fázisok elején pontosan tudják, hogy hol is ér véget a fázis, melyik filmnek hol a helye azon belül, melyik mit és hol tesz hozzá a történet egészéhez, sőt igazából már az első fázis 2008-as indulásakor tudták, hogy 22 filmmel később hol ér majd véget a harmadik fázis.
Miért ilyen nehéz ez?
A Marvelnél a fő vizionárius-atyaúristen-pápa szerepkör a szuperhősökön végzett munkájának köszönhetően minden idők legsikeresebb (értsd: legtöbb pénzt termelő) producerévé vált Kevin Feige-re jutott, aki amellett, hogy láthatóan elég tehetséges abban, amit csinál, lényegében egy kétlábon járó Marvel-lexikon.
A Star Wars ilyen ember nélkül kezdett bele a teljesen koncepciótlan nulladik fázisba, aminek láttuk az eredményét. Másodikra nem hibázhattak, ezért a Lucasfilmet vezető – leginkább a vizionárius feladatokat vivő Steven Spielberg mellett dolgozó producerként nevet szerzett – Kathleen Kennedy helyett olyasvalaki kellett nekik, aki Feige-hez hasonlóan megszállottan ismeri a rábízott területet, illetve képes hosszú távú tervet alkotni.
Hogy, hogy nem, a Star Wars legfőbb pillére épp az a Jon Favreau lett, akire a Marvel bízta a legelső lépcsőfokot. Favreau ugyanis amellett, hogy Tony Stark, vagyis a Vasember testőrét játssza a Marvelnél, maga rendezte az egész Marvel-univerzumot kilövő Vasembert, sőt külön ő kezeskedett a Hollywoodban alkohol- és drogproblémái miatt kissé háttérbe szoruló, a Disney számára kockázatot jelentő Robert Downey Jr.-ért, aki később a filmsorozat központi alakja lett.
Favreau rendezése mellett további hasonlat, hogy a jövőt jelentő univerzum alapját egy páncélos karakterre alapozzák, aki korábban semennyire sem számított főszereplőnek. A filmes Marvel-univerzum előtti időkben ugyanis Thor, Hulk, a mutánsok vagy épp Pókember voltak a legismertebb és legkedveltebb szuperhősök a geekvilág ezen oldalán, a Marvel viszont elég nagyot kockáztatott, amikor a jogilag elérhető karakterek közül a Vasemberre tettek fel mindent. Azóta persze jó Pokémon-mester módjára mindenkit begyűjtöttek, de ez már egy másik történet.
„Sokat tanultam a Marvelnél töltött idő alatt, ahol minden nagyon organikusan fejlődött, egymásra épülve. Szem előtt kellett tartani a nagy történetívet és azokat a karaktereket, akik összeállhatnak, de eközben kisebb, egyéni történeteket is kellett építeni a karakterek köré, amik önmagukban is megállták a helyüket. A lényeg, hogy eközben végig tartsuk magasan a minőséget, és ne veszítsük szem elől, hogy mi a fontos számunkra, és hogy mit kedvelnek a nézők a termékben”
– mondta Favreau a Varietynek az alkotás folyamatáról.
Ugyanezt az aspektust bontotta ki kicsit másképp a Deadline-nak, amikor arról beszélt, hogy egy filmben lényegében egyszerre két történetet kell elmondaniuk, mert mindennek értehetőnek és világosnak kell lennie azok számára is, akik komolyabb előismeret nélkül ülnek be a moziba, de kell egy plusz réteg azoknak is, akik minden részletet ismernek, vagy minden részletre kíváncsiak.
A Star Wars esetében egyébként nem a kényszer miatt lett a páncélos mandalori fejvadász a fő alak, de bejött a dolog, mert kellően új volt, de mégis pont kellő mértékben kötődött a négy évtizede töretlen sikert hozó dupla trilógia világához. Volt egy világosan átgondolt történetíve az első évadra, láthatóan a második évad is okosan épít az elsőre, a harmadik pedig már még több lábon állhat majd a három testvérsorozat érkezésével.
Ebben pedig már van elég rutin a készítőpáros másik felénél, annál a Dave Filoninál, aki három animációs sorozatot is felügyelt, ebből kettőt sikerrel össze is kötött, majd az általa megalkotott karaktert, a Jedi Ahsoka Tanót az élőszereplős sorozatba is gond nélkül átültette.
Lucasnál is Lucasabb
Filoni szerepe könnyen lehet, hogy hosszabb távon egyébként még fontosabb is lesz, mint azé a Favreau-é, aki láthatóan a fő döntéshozó és megmondóember lett a Star Warsnál. Ahogy Feige a Marvel-oldalon, úgy Filoni is egy két lábon járó enciklopédia, mindent tud a Csillagok Háborúja összes karakteréről, bolygójáról, eseményéről. De nem ez, pontosabban nem csak ez teszi kivételessé. De hogy mi, azt inkább mondja el a Star Wars-ügyekben talán leghitelesebb személy, maga a franchise atyja, George Lucas:
„Hallgat és figyel rám. Sok ember azt hiszi, ide kell jönnie, és egyből le kell nyűgöznie engem. Azt hiszik, majd jól megmutatják, hogy mennyivel jobban tudnák csinálni, amit én. Arra kevesen gondolnak, hogy a figyelemmel is le lehet nyűgözni valakit.”
Filoni érdemei persze nem érnek véget annyival, hogy ül és hallgat. Az animációs Clone Wars-sorozatban életet tudott lehelni a teljes robotikus klónhadsereg tagjaiba, hét évadon át tökéletesen mutatta be, hogy nem fegyvert viselő drónok, hanem mindegyik érző ember, még ha ugyanúgy is néz ki, mint a mellette álló másik hatmillió klón. Sőt Filoni mélyre hatoló történetei képesek voltak újraértelmezni a finoman szólva sem túl jól sikerült I-III. résznek számító trilógia eseményeit, különös tekintettel A klónok támadására és a Sith-ek bosszújára, amiket élvezet újranézni a Clone Wars ledarálása után. Bár jelenleg úgy fest, nem ebbe az irányba haladnak, ha Filoni kapna pár évet és egy-két sorozatot, könnyen lehet, hogy még a legújabb trilógiát is gatyába tudná rázni pár vaskos hézag utólagos kitöltésével.
Nem a legújabb trilógiához kötődik ugyan, de Boba Fett rehabilitációját már véghez is vitték. A fejvadászról eddig csak el kellett hinnünk, hogy kőkemény fejvadász, a galaxis egyik legrettegettebb alakja, pedig vagy csak állt a háttérben, vagy simán majdnem pusztulásba repült a vak Han Solo miatt. Favreau és Filoni egy rész alatt bemutatta, mire is Boba Fett hírneve.
De Filoni nem a lexikális tudása miatt igazán fontos a Star Wars szempontjából, arra ott lenne Lucas is. Azért olyan meghatározó, mert már részben eltanulta Lucastól a mítoszteremtés, a filmkészítés és a technolóigai újítások iránti affinitás alapjait, és a saját képére formálva alkalmazza azokat.
„Nincs egyetlen történeti dolog sem, amit ne futtatnék át Dave-en. Ha vele beszélek, mindig azt veszem észre, hogy nem csupán egy történetszálról vagy karakterről beszélgetünk a Star Warson belül, a vége mindig egy mély, elgondolkodtató beszélgetés lesz arról, hogy miről és mit is akarunk igazán mondani” – mondta róla Kennedy, aki azért korábban még szívesen adta neves rendezők (J. J. Abrams és Rian Johnson) kezébe a projekteket Filoni bevonása nélkül.
A Mandaloriant látva pedig jót tett az is, hogy Favreau és Filoni elvakult, az álmai állását megszerző rajongóként állt a projekthez. Éles kontrasztot mutatott be a Mandalorian első évada után kiadott, a forgatás hátterét bemutató dokumentumfilm-sorozat, a Disney Gallery egyik jelenete, amiben Favreau és Filoni a George Lucas nevéhez köthető technikai újításokat sorolják. A mellettük ülő Kathleen Kennedynek, aki a Lucasfilm főnöke, eközben fogalma sem volt arról, hogy Lucas 126 szabadalmat jegyzett be különböző, részben ma is használt technikákra.
Hogy Filoni mennyire bálványozta Lucast, jól mutatja, hogyan is jött létre az első találkozásuk. 2005-ben, még a Nickelodeon gyerekcsatornára készült Avatar: Az utolsó léghajlító című rajzfilmen dolgozott, amikor megkeresést kapott Lucas irodájától. Elsőre azt hitte, hogy a SpongyaBob készítői eszeltek ki átverést a számára, de még akkor sem igazán akarta elhinni, hogy a Star Wars atyja hívja találkozóra, amikor már útban volt a Skywalker Ranchre. Odafelé késett a repülője, a repülőtéri sofőrje, sőt a San Franciscó-i Richmond-hídon áthaladva betörte a kocsi napfénytetőjét a híd egy leeső darabja, ahogy épp a Lucasfilm egyik képviselőjével beszélt. Ekkor rákiáltott a sofőrre, hogy bármi történik is, nem állhatnak meg, muszáj lesz eljutnia Lucashoz.
Lucas irodájában aztán még furcsább jelenet zajlott le. A Star Wars atyja gyorsan átfutotta a füzetet, amibe Filoni a rajzait gyűjtötte, majd azokat félretéve arról kezdett hadoválni, hogy egy tárgyalás közben egy Jedi kirakja a fénykardját az asztalra, és elmondja, mi is a helyzet, majd rátért arra, hogy hogyan illenének a Jedik a Klónok háborúja történetébe. Az akkor 30 éves Filoni elsőre nem értette, mi történik, lassan esett csak le neki, hogy Lucas már kirakta a fénykardot az asztalra: az állás már az övé volt, ekkor már csak a részleteket pontosították a készülő sorozathoz.
Nem esnek megint a Lucas-csapdába
Az új struktúrában Favreau a fő megmondóember és Filoni a kreatív elme, a sorozatok egyes részeit viszont sokszínű, kellően eltérű stílusú és hátterű alkotók rendezik – míg eddig minden moziba küldött Star Wars-filmet fehér férfi rendező jegyzett, addig a Mandalorian első két évadában leadott 16 részből 10-et nő vagy színes bőrű férfi rendezett.
Ezzel könnyen elkerülhető a kissé ellentmondásos helyzet, ami George Lucas idején alakult ki. Amíg a forgatás szempontjából első – azaz a történet szerinti második – trilógiát minden rajongó Lucas hatása miatt imádja, addig a másodikat épp Lucas teljhatalma miatt nem kedvelik annyian. Egyszerűen nem volt erős hang, aki bele tudott volna szólni abba, mi készül, és ez rányomta a bélyegét a három filmre. Eközben viszont az eredeti trilógia alatt elég sok rendező segítette Lucas munkáját, ami jobb végeredményt is hozott.
Hogy mi lesz a folytatásban a most bejelentett, éles váltást jelentő sorozatdömping minősége szempontjából, az még kérdés. Bármennyire is úgy tűnik, jó kezekbe került a Star Wars, intő jel, hogy a Disney éléről 2020 februárjában távozó vezérigazgató, Bob Iger 2018 óta elég sokszor és határozottan mondta leköszönése előtt nem sokkal, hogy az öt év alatt kiszórt öt film érezhetően túl sok volt, és mindenképpen lassítaniuk kell ahhoz, hogy ne dőljenek össze a saját munkájuk alatt. Sőt 2020 nyarán még maga Kennedy is ezt hangoztatta, amikor arról beszélt, hogy nem lehet gyári futószalagon termelni, és a Marvel tempójával sem versenyezhetnek.
Persze a fókusz némileg máshol van, hiszen egyelőre kevés filmről tudunk bármit is, a Star Wars inkább a Disney+ streamingszolgáltatót erősíti a sorozataival, de a vége ugyanaz. Ahogy a december 10-i Disney befektetői napon fogalmaztak, a Mandalorian és a köré bejelentett három testvérsorozat idővel
egy hatalmas, csúcspontot jelentő történetben csúcsosodnak ki. Vagy más szóval, a Mandalorian világa is megkapja a maga Bosszúállók-filmjét.
Kifelé még nem látszik, kikkel, mikor, hol és ki ellen, de Favreau és Filoni irodájában alighanem már ott a teljes történetív.
Mivel már nem az az Iger a vezérigazgató, aki mindenen túltevő hollywoodi hatalmat csinált a Disneyből, Kennedy szerződése pedig 2021-ben, vagyis hamarosan lejár (és nem lenne meglepő, ha nem ő maradna a Lucasfilm elnöke, azaz a Star Wars-ügyek főnöke), jöhet a módosított Marvel-terv, akár még a szuperhősöknél is kategóriákkal nagyobb haszonnal.