2020. december 14. – 19:45
Amíg a Warner a mozi jövőjét sodorta veszélyben az évvégi nagy bejelentős eseményén, addig a filmes világ felét tulajdonló Disney úgy vert oda egy héttel később, hogy a szakmát is alaposan meglepték. A Star Wars- és Marvel-dömping bejelentése annyira erősre sikerült, hogy idő sem volt elveszni a részletekben, pedig a Disney jó eséllyel már most kiütött mindenkit.
Persze könnyű nekik, hiszen övék a teljes Disney-katalógus az animációs klasszikusoktól és új projektektől kezdve az élőszereplős remake-ekig, minden, ami Pixar vagy épp Jégkorszak, a teljes Marvel-univerzum, most már az X-Men mutánsaival és a Fantasztikus Négyessel kiegészülve, de bekebelezték a Star Wars messzi-messzi galaxisát, és feltették a fejükre Indiana Jones kalapját is. Ha ez még nem lenne elég, a Fox megszerzésével fű alatt az Alien-filmsorozat minden joga is hozzájuk került, ahogy a 2009-ben minden bevételi rekordot megdöntő, majd hosszas kihagyás után a téli álomból ébredező Avatar is. Vagy bármikor előránthatják az atlétás Bruce Willist egy újabb Die Hard-filmre, és zárójelben odatehetjük még a Majmok bolygója-sorozatot is, amit bármikor lehet folytatni vagy épp újrakezdeni.
És ezek csak a nagyobb franchise-ok, és már ezzel is simán lefedik annyira a palettát, hogy okos tervezéssel a hét minden napját megnyerhetik a mozikban, már amikor újra nyitva lesznek a mozik. Amíg nem, addig a saját streaming platformujkat, a Disney+-t árasztják el sorozatokkal és külön, csak oda készülő filmekkel.
A pénteki (helyi idő szerint csütörtöki) bejelentés viszont többről szólt, mint hogy úthengerként átgázolnak mindenen és mindenkin a következő 5-10 évben. Valójában rettentő tudatos és aprólékos építkezés jeleit láthattuk, még ha ez a bejelentések puszta méretei miatt elsőre nehezen kristályosodott is ki.
Mivel a Star Wars-univerzumban egy nagyobb visszavonuló után most először jelentkeztek részletesebb tervvel, nézzük, mik azok a nagyobb pillérek, amik túlmutatnak a milliárdos pénzszivattyú építésén és üzemeltetésén a Disneynél.
Star Wars
Gyorsan, csak ismétlésképp átvesszük a 10 sorozatot, illetve a melléjük bejelentett filmeket (ebből persze kiderül, hogy kicsit csalt is a Disney, mert a 10 sorozatba belevette a 2021 karácsonyakor visszatérő, de már korábban elindult Mandaloriant is). A 10 sorozat címe: Andor, Obi-Wan, Rangers of the New Republic, Ahsoka, Lando, The Acolyte, The Bad Batch, Visions, A Droid Story (plusz a Mandalorian), filmes vonalon pedig jön Taika Waititi még meg nem nevezett produkciója, illetve a szomszédos DC-nél a Wonder Woman-filmeket rendező Patty Jenkins vadászpilótás filmje, a Rogue Squadron.
Ezek közül az Obi-Wan, az Ahsoka, a The Acolyte, illetve a Rogue Squadron emelhető ki, mindjárt mondjuk is, miért.
Az Obi-Wan-sorozat esetében már tudható, hogy a címszereplő mellé visszatér Hayden Christensen is Darth Vader szerepébe, vagyis a Star Wars szempontjából két, erősen a top 5-be tartozó karaktert kapunk. Ez már önmagában sem akármi, de talán még fontosabb, hogy a sorozat 10 évvel A Sith-ek bosszúja eseményei után, vagyis nagyjából 9 évvel az Egy új remény előtt fog játszódni.
Palpatine még él és hatalmon van, Obi-Wan Kenobi papíron a Tatoonie-on senyved önkéntes száműzetésben, és Luke Skywalker felcseperedését vigyázza, Darth Vader pedig mindenféle Sithlovag-dolgokat csinál.
A sorozat nem ettől lesz érdekes, hanem hogy a Star Wars döntéshozói hogyan hozzák össze az egészet anélkül, hogy valamit nagyon eltörnének az idővonalban az Egy új reményig. Elvégre Obi-Wan és Vader nem nagyon futhat össze hétről hétre a köztes időben, mert hogy Vadert eléggé megrázta a filmben, amikor megérezte, hogy halottnak hitt egykori mestere, Obi-Wan bizony még él.
Az idősík alapján a Sötét időkre esik majd a sorozat, amikor Vader egyre nagyobb hatalmú Sith lovag lesz Palpatine vezetésével, levadássza a 66-os parancsot túlélő jediket, illetve párat maga mellé állítva inkvizitorokat csinál belőlük, akik szintén jedikre vadásznak majd. Mivel Yoda és Obi-Wan elég magas helyen szerepelnek a túlélő jedik sorában, lehetséges, hogy Obi-Wan folyamatos meneküléséről szól majd a sztori, vagy arról, hogy megpróbálja elhitetni Vaderrel, hogy meghalt.
A Mandalorianben élőben is bemutatott Ahsoka Tano az első olyan karakter, akit az animációs sorozathoz találtak ki, aztán élőben is találkozhattunk vele. Ahsoka az animációs sorozatokat készítő Dave Filoni szüleménye, ezért is volt pazar, hogy rábízták az élőszereplős bemutatását, de a későbbi sorozatot is ő felügyeli majd Jon Favreau-val együtt. Emellett testvérsorozatot is kap a Mandalorian a Rangers of the New Republickal, ám egyértelműen az Ahsoka a fontosabb, hiszen rendkívül komplex, ugyanakkor a rajongók által nagyon kedvelt karakterről van szó.
A sorozat feltehetőleg a Mandalorianban is látott küldetés, Thrawn admirális és az eltűnt jedi, Ezra Bridger megtalálása körül forog majd, és így egyszerre bővíti a Star Wars világát, illetve köti össze a különálló karaktereket a Skywalker-saga szereplőivel. Ha viszont Ahsoka élettörténetének ismeretlen részeire fókuszál a sorozat, akár a jedik történetéről való ismereteinket is elmélyítheti a 2022-ben érkező sorozat.
A The Acolyte papíron a High Republic korszak végét ismerteti majd, ami a jedik aranykora, nagyjából 200 évvel a a Baljós árnyak előtti időkből. A leírás alapján egy rejtélyekkel átszőtt thriller-sorozatot kapunk, ami önmagában is izgalmas, de rávilágít arra is, hogy a Star Wars jövője a Disneyn belül leginkább a zsánerkategóriák felfedezésében lehet. Bármilyen filmet is hoz tető alá Taika Waititi, az biztosan nem szokványos lesz, ahogy a Zsivány Egyesnek is jót tett, hogy klasszikus heist-filmet csináltak belőle. A lehetőségek száma végtelen, itt épp egy (politikai?) thriller jöhet majd, ami a jedi-aranykor végét, egyben a sötét oldal előretörésének kezdetét mutatja be.
Ahogy a Mandalorian esetében, ez is remek esély lesz az új kezdetre, teljesen más világ, teljesen más szereplőkkel, az eddigiektől teljesen eltérő stílus. Ha a Disney nem csak pénzszivattyúnak tekinti a Star Warst, az például az ilyen sorozatokon fog meglátszani, hogy mennyire mély, mennyire átgondolt lesz. Ha viszont a 200 évvel fiatalabb Yoda és az ifjú Darth Plagueis rohangál majd jobbra-balra, az bizony bajos előjel lesz arra vonatkozóan, hogy csak a pénzre hajtó fan service az egész, nem világépítés.
Szorosan ide kapcsolódik Patty Jenkins filmje, a Rogue Squadron, ami már a kevés információ alapján is elég jól hangzik előre. Jenkins a Wonder Woman-filmekkel megmutatta (illetve még csak egyet lehetett látni), hogy biztos kézzel tud vezetni egy nagy projektet, egy vadászpilótás film pedig szó szerint a gyerekkori álma azóta, hogy 7 éves korában elvesztette pilótaként szolgáló apját. A személyes érintettség alighanem rendkívüli igényességgel párosul majd, és ehhez a sztori is adott.
A Rogue Squadron nem ismeretlen a Star Warsban, az egységet Luke Skywalker és Wedge Antilles is vezette, sőt, a galaktikus polgárháborúban lényegében maga Luke Skywalker alapította. Nevüket a Zsivány Egyesről kapták, és egy varázslatos űr-háborúsfilmben kelhetnek életre. A film akár a megalapulást jelentő csatát is feldolgozhatja, amikor egy árulás után a Birodalom rajtaütött a Lázadókon a Mako-Ta űrkikötőnél, súlyos vereséget mérve a lázadó erőkre.
Marvel
A Marvel egy fokkal könnyebb és nehezebb helyzetben van egyszerre, mint a Star Wars. Utóbbinál most kezdik felépíteni a rendes univerzumot, ami már nem csak a Skywalker-családról szól, a Marvel viszont már rég túl van ezen, sőt, lényegében mind a Star Warsnak, mind a rivális DC-nek követendő mintát teremtett abban, hogyan is kell ezt csinálni.
Csakhogy épp most jön az eddig ismert Bosszúállók feloszlásával egy erősebb újrakezdési pont, ahol úgy kell megújulni, hogy valójában nem újulnak meg, hiszen a recept fényesen bevált. A csütörtöki eseményen több sorozatot is bejelentett a Disney, de legalább ilyen fontosak azok a kisebb hírek, amiket a már létező projektek mellé erősítettek meg pluszban.
A csalás itt is megvolt, mert valójában csak 5 új sorozatot jelentettek be (Secret Invasion, Armor Wars, Ironheart, I am Groot, illetve a Galaxis őrzői karácsonyi tévés különkiadás), az öt másik már korábban ismertetett projekthez kötődő előzetes vagy bővebb információ volt. De filmes fronton is felfedtek több kártyát.
Az új sorozatok közül egyértelműen a Secret Invasion a legfontosabb, ez az egyik legjelentősebb történetív a képregényekben, bár a filmvásznon már megtörtént események miatt mindenképp módosítani kell majd az eredeti sztorin.
Első körben találniuk kell egy új vezéralakot Tony Stark/Vasember helyére, másrészt szépen lassan össze kell fűzni a frissen érkező szuperhősök történetszálait is. Az egyik ilyen nagyobb kapocs a második Doctor Strange-film lesz, ami a januárban érkező WandaVision-sorozattól egészen a harmadik Pókember-filmig nyújtja majd mágikus csápjait.
A WandaVision sorozattól sokan azt várják, hogy elkezdi az X-Men mutánsainak bevezetését a Marvel-világba, ám ha ezt nem is lépik meg, jó eséllyel valami súlyosabb multiverzumos csavarhoz vezet a dolog, ami a Doctor Strange és a Multiverzum Őrülete (2022) című filmben teljesedik ki, és majd átlóg a harmadik Pókemberbe is. Utóbbi ügyében sokan várták, hogy bejelentik, Tom Holland mellett a két másik ismert Pókember, Tobey Maguire és Andrew Garfield is felbukkan majd benne, hiszen megnyílnak a dimenziókapuk, de úgy hírlik, a netflixes Daredevilt, sőt, a 2004-es Pókember 2-ből Alfred Molinát is átmentik majd Doctor Octopusként Jamie Foxx Electrója mellé a másik filmsorozat második részéből.
Az összefonódás azért is érdekes persze, mert a második Doctor Strange-filmet épp az a Sam Raimi rendezi, akinek Tobey Maguire három Pókember-alakítását is köszönhetjük.
Persze a multiverzummal nem árt vigyázni, mert ha kinyitják az ajtaját, akkor nehéz lesz megállni, hogy bárki, bármilyen formában felbukkanjon a későbbi filmekben, attól függetlenül, hogy mondjuk, egyszer már meghalt. Így gyakorlatilag bármi történik, az teljesen súlytalanná válik, vagyis csak remélni lehet, hogy mondjuk a közelgő Pókember-filmben – vagy netán egy újabb, friss karakterekből álló Bosszúállók-részben? – valahogy le is zárják majd ezt a kérdést.
Eléggé elfoglalt lesz Samuel L. Jackson, aki külön sorozatban bukkan majd fel Nick Furyként, ez pedig a Secret Invasion lesz. Az eredetileg a képregényekben feldolgozott történet szerint a Marvel Kapitány filmben bemutatott Skrullok (a zöld, manófejű alakváló űrlények) rengeteg szuperhős és egyéb fontos személy helyét átvették annak köszönhetően, hogy lényegében semmiféle módon nem lehet detektálni őket az alakváltás után.
Azt ugye már tudjuk, hogy Fury és Maria Hill helyén már két Skrull van, de Furyval egyetértésben helyettesítik őket, tehát nem ez a címbéli invázió. De akkor mi? Hát az, hogy nem csak jófej Skrullok vannak, akiket menekültként befogadtak végül a SHIELD emberei, hanem bizony gonoszok is.
Mivel tényleg az egyik legnagyobb Marvel-képregénytörténet a Secret Invasion, nem csoda, hogy film helyett sorozatban dolgozzák fel, hiszen így több idő jut az egyes részletek kifejtésére, miközben a Skrullok és a Kree-k (ők is jelen voltak a Marvel Kapitány filmben) harcáról is többet megtudhatunk.
Azt láttuk már, hogy 10-15-20 filmen át tudnak hatalmas történetívet építeni a Marvelnél, most kiderül, hogy a kisebb képernyők megbirkóznak-e az elmúlt két évtized egyik legnagyobb sztorijával.
Thanost lerendezték a Bosszúállók a Végjátékban, úgyhogy itt volt az ideje, hogy bejelentsék, ki lesz a következő nagy-nagy főgonosz, akivel össze kell csapni. Kang, a hódító a következő Hangya-filmben, a Hangya és a Darázs: Quantumaniában érkezik (hacsak a szintén időutazós Loki-sorozat be nem lebegteti már előtte), és Jonathan Majors játssza, bár nagyjából annyira CGI lesz majd a karakter megjelenítésében, mint Josh Brolin és Thanos esetében.
Kang története elég kusza a Marvel-képregényekben, rengeteg formában felbukkant már, de lényegében egy időutazóról van szó, ezért logikus, hogy az időutazásra használt kvantumvilágból érkezik majd, amit a második Hangya-filmben és a legutolsó Bosszúállókban is láthattunk.
A jövőből érkező Kang technikailag szuperfejlett páncéljával, fegyvereivel, tudományos és történeti ismeretivel folyamatos lépéselőnyben lehet a Marvel-hősökkel szemben, az időutazós természete miatt pedig még veszélyesebb lehet. Amellett viszont, hogy akár több filmre is átnyúló főgonoszt csinálhatnak belőle, az is lehet a jelentősége, hogy ő vezeti be a megint újraindított Fantasztikus Négyest, hiszen erősen kötődik a Richards-család kalandjaihoz a története. Még akkor is, ha nem lépik meg, hogy a Nathaniel Richards néven is ismert Kang vér szerint kötődjön Reed Richardshoz, vagy épp Victor von Doomhoz.
Csütörtökön egy másik film főgonoszát is megnevezték, Christian Bale játssza majd Gorrt, az istenek mészárosát. Gorr egy 2012-es képregényben jelent meg először, tehát relatíve friss Marvel-szereplőről van szó. A tragikus előtörténetű karakter azután vált istengyilkossá, hogy lényegében mindent és mindenkit elveszített, ezáltal elvesztette hitét az istenekben. Később összefut egy sebzett istennel, akit dühében megöl, majd a fegyverzetét átvéve a többi isten után ered.
Thor ugyebár a villámok istene, így ő sem érezheti magát biztonságban, ám mivel a filmet a harmadik Thor-epizódhoz hasonlóan Taika Waititi rendezi, valószínűleg a tragédia mellé kellé humor is párosul majd. A legfőbb kérdés viszont, hogy mivel Gorr elég vadul néz ki, még nem tudni, hogy Bale csak a hangját kölcsönzi-e a karakternek, vagy digitálisan rögzítik a mozgását és mimikáját, esetleg valami bonyolult maszkot kap majd.
Ha fontosnak tartja a független sajtót, kattintson ide, és támogassa a Telexet!