Az Egyesült Államokban már elkezdtek megoldásokat keresni erre az áldatlan állapotba, amiben március óta kisebb-nagyobb szünetekkel élünk. Mármint arra, hogy mi a túró legyen azokkal a filmekkel, amiknek mozikba kellene menniük, de a mozik zárva – vagy ha nyitva is vannak, emberek nem rohamozzák meg őket, teljesen érthető módon.
Hétfőn ugyanis megállapodott a Universal stúdió, és Amerika harmadik legnagyobb mozihálózata, a Cinemark, a megállapodásuk lényege pedig az, hogy ha a stúdió filmjei elérik az 50 millió dolláros bevételt a mozikban, akkor 30 nappal később megjelenhetnek az online boltokban is. Ha nem érik el, akkor ez az ablak lecsökken 17 napra. A Universal már júliusban hasonló megállapodást az AMC-vel, a világ legnagyobb moziláncával, és most már a harmadik legnagyobbnak is oké ez.
A Universal alá tartozik a DreamWorks animációs stúdió is, ők gyártották például a Trollok-filmeket, illetve ott van még a Focus Features, ami főleg kisebb, középkategóriás, potenciálisan filmfesztiválos vagy díjakra ácsingózó filmeket jelent. Mostantól a bemutató után három hétvégével, ha a film nem éri el az 50 millió dollárt, akkor a Universal dönthet, hogy felrakja-e mondjuk Itunesba vagy Google Playbe. Ha elérte ennyi idő alatt az 50 millió dollárt, akkor várhat 5 hétvégét ezzel a döntéssel. Idén két olyan Universal-film volt, amit 2020-ban mutattak be, és három hétvége alatt összehozta az 50 millió dollárt: A láthatatlan ember című horror és a Doolittle című beszélő állatos vígjáték Robert Downey Jr-ral.
De ez a döntés nem is most érdekes, hanem majd a járvány után, hiszen most bajosan fog bármilyen film elérni 50 millió dollárt bármilyen mozipénztárnál. Ha elkészül a vakcina, beoltatják magukat az emberek, eltűnik a koronavírus, és a nézők is visszaszivárognak a nézőterekre – na, akkor lesz ez az egész igazán jelentős, hiszen fix idő lesz megnézni filmeket. És ha mondjuk három hetet totojázunk, akkor már meg tudjuk nézni otthon, a négy fal között is, legálisan az Egyesült Államokban, és illegálisan a világ többi részén. Az utóbbi pedig befolyásolhatja azt is akár, hogy milyen filmek kerülnek moziba nálunk.
De amíg a magyar mozik újra nem nyitnak, addig maradnak a streamingszolgáltatók, vagy például a budapesti művészmozik esetében a Távmozival lehet filmeket nézni, és támogatni az adott intézményeket. A Verzió dokufilmes fesztiválon már online lehet nézni a filmeket, a november végi, animációs filmeket bemutató Anilogue-nál is ugyanez lesz az eljárás. Ha viszont a jól bevált streamingoldalaknál maradhatnánk, akkor itt egy válogatás az új kínálatból.
NETFLIX
Shawn Mendes: In Wonder – 2018-ban a Szigeten is elaléltatta a fiatalokat Shawn Mendes, méghozzá annyira, hogy a meleg és a por miatt többen is rosszul lettek a koncerten. Persze ehhez lehet, hogy ahhoz is van köze, hogy egy adott pillanatban lepattintotta magáról az ingét. Mendes az a popsztár, aki az interneten lett először az, és hirtelen rajongók tízmillióival tudott egyszerűen és közvetlenül kommunikálni. Ezt a jó sok embert most még egy rakattal fogja növelni a netflixes dokumentumfilmjével, ami a népszerűségéről és a turnézésáról fog szólni, nekem van egy tippem, hogy szigetes felvételekkel is. A filmet Grant Singer rendezte, aki olyan szupersztároknak készített már videoklipet, mint The Weeknd vagy Taylor Swift. (november 23.)
Bevállalós bajnokok – Hat darab, egészen hülye kompetitív sportot mutat be ez a sorozat, és én tájékozott emberként azt gondoltam, hogy hah, egyik sem fog meglepni, de azért a fantasy hairstyling résznél felhúztam a szemöldököm. Lesz itt még versenyszerű jojózás, kutyatánc, sajtkergetés a dombon, csilievés és varangyugratás is. (november 17.)
Voices of Fire: A világ legjobb gospelkórusa – Bár nem kifejezetten karácsonyi tartalom, azért olyan hangulatot áraszt a Voices of Fire, amiben Pharrell Williams segít összeválogatni a szülővárosában egy olyan gospelkórust, ami aztán a legjobb lesz a világon. Egy helyi püspök segítségével direkt olyan embereket válogatnak össze, akik különböző etnikai, társadalmi háttérből jönnek, és nem ugyanannyi idősek. (november 20.)
Apropó karácsonyi tartalom, a Netflix nem kifejezetten rejti véka alá, hogy mivel fog bombázni minket egészen december 24-ig, a következő hétben a következő sorozatok vagy filmek jönnek: A Jangle család karácsonya, Karácsonyi cserebere – Az új hasonmás, Földöntúli karácsony, Dolly Parton: Karácsony a kisváros terén, Mr. Christmas – Öltöztesd ünneplőbe az otthonod. És ez még semmi ahhoz képest, ami decemberben jönni fog.
HBO GO
Kis fejsze – A Kis fejsze nem egy Trónok harca-karakter neve, hanem egy jamaikai mondás egyik fele. Teljesen úgy hangzik, hogy „ha te vagy a nagy fa, akkor mi vagyunk a kis fejsze”, és nagyjából ez a mottója ennek az ötrészes minisorozatnak, amit Steve McQueen (12 év rabszolgaság, Nyughatatlan özvegyek) készített Nagy-Britannia bevándorló közösségéről, pontosabban a Karib-tenger térségéből érkezőkről. A sztori néhány családot követ a hatvanas évektől a nyolcvanas évekig. A sorozatot még sok-sok évvel ezelőtt kezdte el tervezni McQueen, eredetileg a BBC-nél készült, majd az Amazonnál debütál az Egyesült Államokban, nálunk az HBO-n. Az egyes epizódok filmeknek is beillenek, három közülük bekerült az idei szeptemberi New York-i Filmfesztivál műsorába. (november 16.)
Valan – Az angyalok völgye – A Valan olyan, mintha egy skandináv thrillert, vagy egy kevésbé ezoterikus True Detective-évadot készítettek volna Erdélyben: csodás tájak, magyar szemnek ismeretlen színészek, és kicsit döcögős cselekmény, amit azért néha felül tud írni az egész egyedisége. Krisztik Csaba játssza a főszereplő nyomozót, aki visszatér gyerekkora helyszínére, amikor egy ismeretlen női holttestet találnak egy kút mélyén, és ezzel látszólag megoldódik az évtizedekkel az előtt eltűnt nővérének rejtélye is. Ha valakinek esetleg nem lenne HBO Go előfizetése, a filmet meg lehet nézni például a Cinego kínálatában is. (november 21.)
Ezek mellett folytatódik a második évaddal Az Úr sötét anyagai, ami annak ellenére lett viszonylagos siker, hogy Az arany iránytű címmel, jópár évvel korábban készített filmváltozata hatalmasat bukott.
APPLE+
Tűzgolyók: Látogatók a sötétből – Ha valaki látott az utóbbi évtizedből akár egy Werner Herzog-dokumentumfilmet (Cave of Forgotten Dreams, Into The Abyss), akkor nagyjából el tudja képzelni, hogy mire lehet számítani: csodálatos felvételek, morózus narráció az élet törékeny mivoltáról és az emberiség nagy dilemmáiról. A Tűzgolyók az üstökösökről szól, és arról, hogy milyen hatással voltak a civilizációkra az évszázadok során.
Így lettél önmagad – Az Apple-nél úgy néz ki, hogy külön műfaj ez a fajta dokumentumsorozat, amikor szupernyálas dolgokat híres emberek narrálnak. Volt már az a sorozat, amiben apró állatokat mutogattak Paul Rudd hangjára, most pedig az Oscar-díjas Olivia Colmant lehet hallgatni, miközben 100 gyereket nézünk a világ mindenféle pontjáról, ahogy születésük és ötéves koruk között tanulnak beszélni, mozogni, gondolkodni.
EGYÉB (ITUNES, GOOGLE PLAY, STB.)
Összetört Szívek Galériája – Ez a romantikus film egy létező jelenségről szól: Zágrábban és Los Angelesben is létezik olyan múzeum, ahol a szakított párok kapcsolatairól gyűjtenek mementókat. Ebben a filmben a gyűjtést Dacre Montgomery (Stranger Things) és Geraldine Viswanathan (Szűzőrség) végzik, az utóbbi ugyanis kórosan szokott ragaszkodni egy-egy tárgyhoz egy szakítás után, de az előbbi segít neki megszabadulni attól, és feltehetőleg ezért is egymásba habarodnak. A film bemutatója idén szeptember 11-én volt az Egyesült Államokban, és hát érthető okokból nem rengette meg a mozipénztárakat. (november 23.)