2021. november 30. – 05:07
Hogy a South Park az egyik legsikeresebb animációs sorozat, azt nem csak a humorának köszönheti. 1997-es indulása után pár évad alatt eltolódtak a hangsúlyai, és a néha egészen morbid vagy gusztustalan – de általában nagyon vicces – poénjai mellett megjelent a társadalomkritika. Az alkotók, Trey Parker és Matt Stone ezután következetesen tartották magukat ahhoz, hogy a négy coloradói lurkó hányattatásai valamilyen aktualitásra reagáljanak, és ezzel elkerülték azt, hogy a sorozat önismétlésbe fulladjon. És persze nem finomkodtak, amikor valamilyen, a híradókban is rendszeresen megforduló jelenséget kellett kigúnyolni (a 12. évad Britney-epizódja például mai napig az egyik legkeményebb rész).
Nem meglepő tehát, hogy a South Park a koronavírus-járvány fejleményeire is viszonylag gyorsan reagált. A tavalyi, 24. évad ugyan hagyományos formában elmaradt, de volt egy duplarésszel felérő járványügyi különkiadás a sokkoló igazsággal, hogy mi okozta pontosan a Covidot, idén márciusban pedig jött a folytatása, aminek már az oltásmizéria volt a témája. Aztán augusztusban robbant a hír, hogy Parkerék üzletet kötöttek a Paramounttal. Ennek értelmében a stúdió (Magyarországon még nem elérhető) streamingszolgáltatására, a Paramount Plusra évente 2 South Park-filmet készítenek, összesen 14-et, ebből az első kettőt még idén. Emellett a sorozat is folytatódni fog jól bevált helyén, a Comedy Centralon, legalább a 30. évadig.
A 14-ből az első filmnek, a South Park: Post Covidnak csütörtökön volt a premierje. Hogy egy másik felületen jelent meg, mint a korábbiak, az egyáltalán nem látszik meg rajta: ugyanott folytatja, ahol az előző két különkiadás, hasonló szellemben. Illetve a narratívában mégsem, mert bár a betegség neve nem véletlenül szerepel a címében, a sztori 40 év múlva játszódik. Ami azt jelenti, hogy a sorozat történetében először láthatók a gyerekek felnőttként.
Emiatt már önmagában érdemes megnézni a filmet, megtudni, hogy melyik szereplő hova jutott ötvenéves korára. Általában nem sokra: az egyik főhős az iskolában ragadt, a másiknak alibimunkája van, aki pedig a legtöbbre vitte, annak a halálhírét már a második percben bemondják. Aztán lassan kiderül, hogy a Covid-járvány leginkább a négy srác kapcsolatára volt hatással, és ezzel párhuzamosan kibontakozik egy krimiszál is – ami kell is, hogy egyensúlyozza a South Park-filmhez képest meglepően sok lelkizést.
Az alkotók természetesen a jövő elé is odatartják a görbe tükröt: 40 év múlva már szinte semmivel nem lehet viccelni, az Amazon virtuális asszisztense, Alexa gyakorlatilag egy rossz házasságban él a felhasználójával, a gyerekek VR-sisakban játszanak a játszótéren. Mégis, ez a jövő nagyon is hasonlít a jelenünkre, hiszen manapság is nagyon meg kell már válogatni, mivel viccel az ember, és nem csak a jövőben akad oltásszkeptikus, aki miatt egy egész közösség szív. Arról nem is beszélve, hogy 40 év múlva is a Covid kavarja fel az emberek életét. Nem véletlen, hogy a film folyamatosan és nagyon direkt módon emlékeztet arra, hogy a jövőben járunk ám (ami remek humorforrás a filmben). A Szárnyas fejvadászra és más filmekre tett popkulturális utalások már hab a tortán.
A Post Covid teljesen hű a szériához, és többször is kiváltotta belőlem a hangos röhögést, mégis hagy egy kis hiányérzetet. Leginkább a hossza miatt: 58 perces, amit kicsit merész filmnek nevezni, bár Parker előre leszögezte, hogy nem mozi-, hanem „tévéfilmet” fognak készíteni. Mindenesetre aki olyasmit vár, mint a sorozat eddigi egyetlen mozifilmje, az 1999-es South Park – Nagyobb, hosszabb és vágatlan volt, csalódni fog. Ez inkább egy triplaepizód, ami vélhetően egy még hosszabb történet vihar előtti csendje. A fő cselekményt rendesen lezárják, így az kerek egész, de nagyjából annyira befejezett, mint amennyire az első Csillagok háborúja-film volt. Mert maradt több olyan szál, ami folytatásért kiált (például Cartman egész jelenléte), az utolsó, cliffhangeres jelenet pedig igazából meg is ígéri ezt. Szinte biztosra vehető, hogy az idei, valamikor decemberben esedékes második film a Post Covidot fogja folytatni.
A Post Covid hozza azt a szintet, amit az előző két különkiadás, tehát Parkerék a Paramountnál sem hagyták cserben a sorozat rajongóit. Sőt, ez a film főleg nekik ajánlható, mert nemcsak felmondja a South Park-kánont, hanem jelentősen gazdagítja is. Többször is visszautal a covidos és vakcinás részre, és a jövőbeli helyzet általánosságban is viccesebb azoknak, akik ismerik a sorozat saját univerzumát (avagy a felnőtt Tweeken csak az fog nevetni, aki látta már gyerekként is). Szóval nem tudom, van-e olyan ember, aki ezzel a filmmel kezdené a South Park-nézést, de inkább ne tegye. Mindenki más bátran.