Még azt is az anya nyakába varrják, ha elrabolják a gyerekét

Még azt is az anya nyakába varrják, ha elrabolják a gyerekét
Sarah Snook és Michael Pena az All Her Faultban – Fotó: Sarah Enticknap / Peacock

Valószínűleg minden szülő egyik legrosszabb rémálma az, ahogyan az All Her Fault című thrillersorozat kezdődik: Marissa (Sarah Snook) rájön, hogy valószínűleg elrabolták az ötéves fiát, Milót. A felütésben Marissa megérkezik egy házhoz, ahová Milo – legjobb tudása szerint – játszódélutánra ment az egyik iskolatársával. Csakhogy az ajtót nem a Marissa számára egyébként még félidegen anyuka, Jenny (Dakota Fanning) nyitja ki, hanem egy idegen nő, aki még csak nem is hallott Milóról és Jennyről soha – lassan pedig kibontakozik a szörnyű igazság, hogy a kisfiút valaki elrabolta.

Ahogy telik az idő, egyre többet tudunk meg Milo közvetlen környezetéről, például arról, hogy a szülei gazdagok, rengeteg pénzt kezelnek minden nap, így felmerül, hogy a rabló valószínűleg a váltságdíjra pályázik. Milo apja, Peter (Jake Lacy) diszfunkcionális kapcsolatot ápol mindkét testvérével, de a család látszólag összezár, hogy mindent megtegyen a gyerekért. Kiderül az is, hogy Marissa legjobb barátja és üzlettársa szerencsejáték-függő, ezért ő sem teljesen megbízható. Egy ideig tehát úgy tűnik, minden a pénz körül fog forogni a sorozatban, de aztán kibontakoznak a valódi motivációk, és egyre világosabbá válik, hogy a család titkai valójában ennél sokkal sötétebbek.

A sorozat Andrea Mara regényéből készült, és a sorozatadaptáció készítői mesterien tartják fenn végig a feszültséget és építik a karaktereket. Bár a sorozat főcselekménye, maga a gyerekrablás is izgalmas, valójában nem is ez a történetszál a sorozat erőssége, sokkal inkább az, hogy több népszerű tévés trendet fon össze.

Az All Her Fault az izgalmas krimiszálon túl a Fehér Lótuszhoz és a Hatalmas kis hazugságokhoz hasonlóan az amerikai középosztály és felsőbb középosztály jólétének jelenségét mutatja be, és rámutat a gazdagabb és szegényebb rétegek közötti igazságtalan társadalmi különbségekre. Emellett megmutatja az anyaság és a férfiak fegyverként használt inkompetenciájának problémáit is.

A cselekmény gyönyörűen keretezi a gyereknevelésből adódó nehézségeket, és még inkább jól mutatja meg azt, hogy

még egy látszólag jól működő házasságban is mennyire egyenlőtlenül tud eloszlani a felelősség a szülők között,

főleg akkor, ha a nő is dolgozik. Hiszen a gyereknevelés és az otthon menedzselése mégis csak inkább az anyára hárul, akkor is, ha ugyanannyira elfoglalt mint az apa – ezt a társadalmi igazságtalanságot pedig tökéletesen mutatja be a sorozat.

Ahogy egyre többet tudunk meg a két főszereplő nő, Marissa és Jenny házasságáról, úgy bontakozik ki egyre inkább ez az egyenlőtlenség. Peterről kiderül, hogy irányításmániás, akinek megszállottsága a szeretteire is kiterjed, Jenny férje, Richie pedig egy felnőtt gyerek, aki nem törődik Jenny szakmai kötelezettségeivel.

Felmerülhet a nézőben, hogy a két férfi karaktere már-már karikatúra, de a szomorú igazság az, hogy valószínűleg minden nő tud az ismerősi köréből legalább egy olyan házasságot mondani, ahol hasonló dinamika uralkodik. És ugyan itt nem a félrecsúszott házasságok adják az alapját a történetnek, ezek a rossz példák szépen kontextusba helyezik azt a sorozatbeli narratívát, hogy egy ilyen helyzetben vajon milyen a társadalmi megítélése egy anyának, aki „elhagyta” a gyerekét.

Eközben a dolgozó anyákat sem kíméli a történet: kimondva-kimondatlanul megjelenik az a jól ismert nézet is a sorozatban, hogyha Marissa nem lett volna annyira elfoglalt, akkor nem lett volna szüksége segítségre a gyereknevelésben. Ha Jenny nem dolgozott volna annyit, nem kellett volna bébiszittert fogadnia, akit egyébként Milo elrablásával gyanúsítanak meg. Persze ezeket explicit senki nem mondja ki a szereplők közül, de a sorozat kiválóan ragadja meg az ilyen ítélkezés finomabb, mégis mindennapos módjait.

A cselekmény az All Her Faultban végig két vonalon fut, az egyik szál napról napra követi a jelenbeli eseményeket, ahogyan a család a rendőrséggel együtt megpróbálja megtalálni Milót, a másik szál pedig visszaemlékezésekben bontakozik ki, és fed fel egyre több mindent a szereplőkről.

Marissán és Jennyn kívül gyakorlatilag egyik szereplő sem igazán szimpatikus, és mindenki gyanúba keveredik egy ponton. A szereplők személyisége és a múltja rétegről rétegre tárul fel a néző előtt, komoly családi drámákról, függőségekről, esendőségekről rántva le a leplet. Peter például látszólag lelkiismeretesen gondoskodik az öccséről, Brianről (Daniel Monks), aki egy gyerekkori baleset következtében fogyatékossággal él, egy olyan baleset miatt, amelyért a nővérük, Lia (Abby Elliott) magát okolja, és akinek háta mögött évek drogfüggősége és rehabilitációja áll. Csakhogy egy idő után Peterről is kiderül, hogy valójában nem önzetlenül cselekszik.

Fotó: Peacock
Fotó: Peacock

Marissa legjobb barátja, Colin (Jay Ellis) először abszolút pozitív karakternek tűnik, egészen addig, amíg ki nem derül, hogy komoly bajba sodorta a közös cégüket a függősége miatt. A család bébiszittere, Ana (Kartiah Vergara) tisztázza magát a gyanú alól, de aztán róla is kiderül, hogy titkol valamit a rablási ügyben. McConville nyomozó (Michael Pena) tisztességes embernek tűnik, szellemi fogyatékossággal élő gyereket nevel – azonban neki is van motivációja az ügyben, hiszen a fia iskoláztatása miatt nagy szüksége lenne a pénzre.

Az utolsó részekre aztán teljesen összekuszálódnak a szálak, és legalább annyira értetlenül áll a néző is a történések előtt, mint a nyomozók – semmi sem áll össze, nincs értelme az időközben megtörtént gyilkosságoknak, és annak sem, ahogyan Milo sorsa végül alakul. Az utolsó előtti részig ugyanis nem tudunk egy fontos kulcsinformációról, amit ha a sorozat nem hallgatott volna el előlünk, hamarabb összerakhattuk volna a képet. Így viszont az utolsó részre marad a nagy leleplezés, amelyben az egyik főszereplőről még sötétebb dolgokat tudtunk meg, és a történet végül pont ezzel lesz szép, kerek egész.

Az All Her Fault a SkyShowtime-on nézhető.

Kövess minket Facebookon is!