Éves szinten egymilliárd dollár (kb. 370 milliárd forint) veszteséggel üzemel az Apple streamingszolgáltatása a cégtől kiszivárgott, de hivatalosan nem megerősített adatok alapján – írja az Ars Technica. Az aktív előfizetők száma 45 millió körül alakul – összehasonlításképpen, a piacvezető Netflixnek kb. 300 millió előfizetője van.
Az Apple a saját streamingszolgáltatásánál a minőségre helyezi a hangsúlyt, és vannak is óriási kritikai sikernek számító és nagy közönségkedvenc sorozataik, mint a Ted Lasso, a Severance, a Silo, a For All Mankind, vagy a Slow Horses. A platform 2022-ben történelmet írt azzal is, hogy a CODA című filmjük Oscar-díjat nyert – ez volt az első eset, hogy egy nem mozikban, hanem streamingen bemutatott alkotás legyen az év legjobb filmje.
Mindez elég sok pénzbe kerül, a kiszivárgott adatok szerint az Apple évi 5 milliárd dollárt költ tartalomgyártásra, és a relatíve alacsony előfizetőszám miatt ezt a kiadást nem tudják fedezni a bevételek. Tim Cook vezérigazgató tavaly meg is húzta ezt a büdzsét 500 millió dollárral (nem kis részben a 200 millió dollárból készült, és elég nagyot bukott Argylle című film miatt). A veszteséges működés ezzel együtt sem meglepő, a lap céges forrásai szerint az Apple TV+ üzleti terve úgy számol, hogy az első tíz éve alatt 15-20 milliárd dollár veszteség még belefér. Ez nem egyedi, a konkurens Disney+ az indulása után négy év alatt 11,4 milliárd dollár veszteséget hozott össze – igaz, 2024-ben már volt nyereségesen zárt üzleti negyedéve.
Az Apple jelenleg a világ legértékesebb tőzsdei cége a maga 3000 milliárd dollár fölötti piaci értékével (a toplistán mostanában az Nvidia és a Microsoft szokta időnként megelőzni), és brutálisan nyereséges is, a 2024-es évet 184 milliárd dolláros bruttó profittal zárták. Csak hogy tudjuk hova tenni ezt az összeget, a teljes magyar gazdaság teljesítménye, azaz az éves GDP ugyanebben az évben 228 milliárd dollár volt.
A cégnek így bőven van pénze új bizniszekkel kísérletezni, mint például a streaming. Az Apple bevételének nagyjából háromnegyedét jelenleg a hardvereladások (azon belül is főleg az iPhone) adják, és nagy erőkkel vannak rajta azon, hogy a szolgáltatások bevétele is felnőjön emellé nagyságrendben. Itt azonban egyelőre az App Store tűnik az egyedüli nagy sikertörténetnek (itt minden megvásárolt alkalmazás árából levesz az Apple 30% jutalékot), a többi, mint az Apple Music, az Apple Pay, az iCloud, vagy éppen az Apple TV+, nem tűnik egyelőre kimondott aranybányának.