2024. október 6. – 21:12
Elsőre talán nehéz elképzelni, de az utóbbi években a Google Street View böngészésből is kompetitív esport játék lett. A Google térképének utcanézetét a legtöbbünk valószínűleg nem használja napi szinten, de azért életünkben párszor megnyitottuk, azért legalábbis mindenképp, hogy a saját otthonunkat megtaláljuk. Van viszont egy réteg, ami a Street View-t egyszerű élvezetből nézegeti, és a legtöbben ebből a közegből a GeoGuessr nevű játékban fejlesztik a tájékozodási képességüket. Ők azok, akik 360 fokban végigpásztázzák a Grand Canyont vagy lenéznek az antarktiszi pingvinekhez, de aprólékosan körbejárnak egy kenyai falut, vagy egy teljesen ismeretlen orosz város paneldzsungelében figyelik a járókelőket.
Az ötlet, hogy a Google térkép funkcióját egy videojátékba ültessék, Anton Wallén svéd fejlesztő agyából pattant ki, 2013-ban pedig megjelent a GeoGuessr első verziója. A játékmenet magja azóta sem változott: a világ egy teljesen random pontjában dob le minket a böngészős oldal, ahol aztán minél pontosabban meg kell határoznunk a világtérképen, hol is vagyunk valójában.
A Street View-projekt a mai napig bővül, ami legfrissebb állapotában több mint nyolcvan országban elérhető sok tízmillió kilométeren keresztül, tehát csekély esélye van annak, hogy kétszer ugyanabban az utcában találjuk magunkat. Az óriási adatbázisnak köszönhetően minden kör teljesen új szitációba helyez minket, a pozíció pontos meghatározásához pedig csupán annyi információból dolgozhatunk, ami körülöttünk van. Ez elsőre kevésnek tűnhet, de szinte minden látható dolog a segítségünkre lehet, az evidensnek mondható feliratok és épületek mellett sokat elárulnak az útburkolati jelek, a közlekedési irány, a talaj és a növényzet, de még a nap állása is.
Wallén kiváló ötlete ellenére kezdetben a játékhoz csupán egy apró, de lojális játékosbázis tartozott. Az, hogy mára már 50 milliót is elérte a regisztrált játékosok száma, főleg a járványidőszak alatti, robbanásszerű növekedésnek köszönhető, de nagyban hozzájárult a játék népszerűsödéséhez Rainbolt, a megdöbbentően profi játékos is, aki Tiktokon sokunk feedjében felbukkant.
Rainbolt azóta a közösség legemblematikusabb alakjává vált, a videóit jellemző mániákus zsenialitás pedig tökéletesen összefoglalja a GeoGuessr esszenciáját. A játék ugyanis megköveteli a legapróbb részletek elemzését, a villámgyors gondolkodást és az intuíciót. Ahogy Rainbolt videóiban is látszik, a legextrémebb végletekig fejleszthetjük magunkat, hiszen
a GeoGuessr klasszikus példája azoknak a játékoknak, amit könnyű megérteni, de nagyon nehéz a mesterévé válni.
A játékhoz hozzáadott online multiplayer és rangrendszer még több lehetőséget ad a versengésre, és három különböző nehézségű játékmódban (szabad mozgás, egy helyben forgás és fix kamerakép) is kipróbálhatjuk magunkat. A néhány körös párbajokban annál több pontot kapunk, minél pontosabb a helymeghatározás, a két pontszám különbözetének összege pedig a vesztes fél életerejéből vonódik le.
A legmagasabb, „Champion” szint eléréséhez pedig sok száz óra játékidő mellett elengedhetetlen az oktatóanyagok követése, a többi játékos tanulmányozása és a különböző praktikák ellesése. Ha például egy bizonyos antenna van a Google autóján, akkor az csak Katar lehet, a rossz minőségű kamerakép Indiáról árulkodik, a villanypóznák egyedi formájáról pedig rögtön felismerhető Mexikó. A GeoGuessr nyúlürege mély, a legelhivatottabb játékosok számára például elengedhetetlen az idegen írásrendszerek felismerése és a nyelvtanulás is.
A számok pedig egyértelműen azt mutatják, hogy a játékban megvan az esport potenciál. A világbajnokság döntője a másfél milliós megtekintést is átlépte, amit egy végletekig kiélezett csatában a francia Blinky nyert, a világbajnoki címmel együtt pedig 27 ezer dollárral is gazdagabb lett. Az idén másodjára megrendezett világkupa után pár héttel a Gólya Presszóban gyűlt össze a hazai rajongótábor egy része, hogy egy házi bajnokságban összemérjék tájékozódási és világismereti képességüket.
„Szeretek teljesen irreleváns dolgokat megtudni a világról, például azt, hogy milyen egy stoptábla Spanyolországban” – árulta el a verseny előtt Alfréd, aki már két éve játszik, mégis úgy érzi, hogy össze sem hasonlítható a tudása a többi indulóval, úgyhogy az esélytelenek nyugalmával fut neki a csoportkörnek.
A Gólyában megrendezett bajnokság atmoszférája is hozta kicsiben az esport-mérkőzések hangulatát. Ugyan őrült skandálásban nem tört ki a közönség, de egészen izgalmas és feszült pillanatokat is hozott a torna, a remek szakkomentálás pedig berántotta a laikus, odatévedt érdeklődőket is.
A egész napos kommentálás mellett a versenyt szervező Marci bízik abban, hogy ez az első nyílt esemény elindít valamit itthon, és még több ember kedvét meghozza a játékhoz. „A GeoGuessr számomra azért különleges, mert olyan kompetitív videójáték, ami nem ügyességi, hanem tudásközpontú. Ez a tudás pedig nem csak a játék fiktív univerzumában felhasználható, hiszen a saját bolygónkat ismerjük meg. Nagyon jó, hogy meg lehet ismerni olyan gyönyörű helyeket, ahova nem feltétlenül jutnál el az életedben, és olyan távoli kultúrákat, amikkel nem feltétlen találkoznál” – mondja a szervező.
Igény pedig minden jel szerint van a hazai versenyre, hiszen gyorsan betelt mindkét versenynap indulókkal. A magyar közösségben pedig már most van kiemelkedő játékos, hiszen Debre egyedüli magyarként idén másodjára képviselte hazánkat a világbajnokságon a legjobb 24 játékos között. Ez azért is nagy szó, mert a kvalifikációs versenyben egyedül ő jutott ki a régióból, de a szintén magyar Szalek is csak egy győzelemre volt a világbajnoki részvételtől. A hazai közeg tehát kifejezetten erős és eredményes nemzetközi szinten, ehhez pedig nagyban hozzájárul a befogadó és egymást támogató közösség is.
A GeoGueesr magyar Discord-csoportját vezető Kálmán is tiszteletét tette a Gólyás eseményen, ami már több száz aktív tagot számlál. Elmondása szerint a csoporton belül gyakran tartanak online megmérettetéseket, oktató streameket, és nagy figyelmet fordítanak az újoncok felkarolására is. A közösségbe való tartozás, és vizuális memória fejlesztése mellett pedig ő még egy pozitív hozadékát kiemeli a játéknak.
„Az a vicces, hogy a GeoGuessr által jött a kedvem megnézni az egész világot”
– mondta el Kálmán, aki a játék hatására látogatott el kétszer is Ausztriába, ami a kedvenc külföldi országává vált.
A GeoGuessr inkább különös, lenyűgöző szenvedély, mint egy szokásos videójáték. Legtöbben pedig bíznak abban, hogy a jövőben szélesebb körben ismeri meg az esport színtér is. A játék fejlesztőinek célja mindenesetre ebbe az irányba mutat, és ugyan február óta a GeoGuessr teljesen átállt havidíjas előfizetéses rendszerre, ezt új tartalmak mellett a következő világbajnokság fejlesztésére fogják fordítani.