1989. augusztus 20-án a Menendez testvérek, Erik és Lyle, megrázó módon végeztek szüleikkel Beverly Hills-i otthonukban. A gyilkosság önmagában is sokkolta a közvéleményt, de Ryan Murphy és Ian Brennan új sorozata, a Szörnyetegek: A Lyle és Erik Menendez-sztori ennél mélyebbre ás, és a testvérek gyermekbántalmazási vádjait, az amerikai közönség megszállottságát és a két külön tárgyalást is feltárja, amelyek a feltételes szabadlábra helyezés nélküli életfogytiglani börtönbüntetésben csúcsosodtak ki. Hollywood különösen szereti dramatizálni és egy könnyen fogyasztható amerikai mázzal leönteni az igaz bűneseteket, ez alól a Menendez-ügy sem kivétel.
A történet számos elemét nehéz pontosan ellenőrizni, és egyes részletek talán soha nem derülnek ki teljesen. A sorozat épp erre a kettősségre épít, manipulálja az érzelmeinket, először az egyik oldal irányába terel, majd hirtelen fordulatot vesz, és a másik nézőpontot erősíti. Éppen ezért szeptember 19-i bemutatása óta a sorozat meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült, köztük a Menendez család is megszólalt, és nyíltan elégedetlenségüket fejezték ki amiatt, ahogyan a sorozat torzítja a karaktereket és a történteket.
Mi az ami biztos?
- A gyilkosságok ténye: A Menendez-gyilkosságok valóban megtörténtek, és a brutalitását sem bagatellizálták a sorozatban. A 45 éves Josét és a 47 éves Kittyt nem csupán megölték, hanem a két 12-es kaliberű sörétes puskából leadott 15 lövés szinte felismerhetetlenné tette őket, olyannyira, hogy a rendőrség valóban azt hitte, maffiamészárlásról van szó.
- A két tárgyalás menete: Az első tárgyalás végén az esküdtek nem tudtak dönteni, ami a valóságban is így történt: az esküdtszék megosztott volt a testvérek indítékai kapcsán, mivel egyesek hittek a bántalmazási történetekben, míg mások úgy gondolták, hogy a gyilkosság anyagi haszonszerzés céljából történt. A második tárgyalásra 2 évvel később került sor, és szigorúbb kereteken belül is zajlott. Itt a bíróság már korlátozta a bántalmazásokról szóló bizonyítékok bemutatását, és ez a sorozatban is megjelenik. A sorozat hűen mutatja be ezt is, de a dramatizált elemek miatt az ügyben részt vevő karakterek érzelmi reakciói erősebben talán erősebben domborodnak ki.
- Gyermekbántalmazási vádak: A Menendez testvérek, Lyle és Erik, a gyilkosságok utáni védekezésük során állították, hogy gyerekként szexuális és érzelmi bántalmazás áldozatai voltak, különösen apjuk, José Menendez részéről. Ez az állítás a védekezésük központi eleme lett, amikor azt mondták, hogy a szülők elleni gyilkosságokat a bántalmazás miatti hosszú távú trauma és a félelem motiválta. Mind Lyle, mind Erik részletesen beszámolt a bíróságon a bántalmazásokról. Erik különösen drámai vallomást tett, amelyben megrázó részletekkel írta le, hogyan bántalmazta őket apjuk. Ez a vallomás az első tárgyalás során nagy hatással volt az esküdtekre, végül ez vezetett esküdtmegosztáshoz. A tárgyalás során pedig több rokon, barát és pszichológus is vallomást tett a testvérek mellett, egy családi barát azt vallotta, hogy Lyle egyszer gyerekkorában mesélte el neki, hogyan abuzálta őket apjuk, bár akkor ezt nem vette komolyan. Mások is tanúskodtak arról, hogy a családban mindig is abszurd volt a fennálló dinamika, és hogy José Menendez szigorú és rendkívül félelmetes alak volt. Erik Menendez több levelet is írt pszichológusának és barátainak, amelyekben a gyerekkori bántalmazásról számol be, ezek előkerülése szintén alátámasztotta a bántalmazásról szóló állításokat.
- A Menendez testvérek közötti bántalmazás: Erik Menendez a gyilkosságok utáni tárgyaláson pedig azt is állította, hogy bátyja, Lyle, gyerekkorukban szexuálisan bántalmazta őt, apjuk, José Menendez abuzálásának hatására. Erik vallomása szerint Lyle ezt fiatal korában követte el, később viszont abbahagyta, és védelmezni kezdte őt az apjuk szexuális zaklatásától.
Mi akasztotta ki ennyire a Menendez családot?
A család élesen bírálja a sorozatot, mivel szerintük a testvéreket arrogáns gazdag gyerekekként, és színtiszta gonoszként mutatják be, és a valódi eseményeket szándékosan elferdítik a drámai hatás érdekében. Szerintük a sorozat nem több, mint „groteszk, hatásvadász dráma”. Ennek hatására jogi lépések megtételét is fontolgatják a Netflix ellen.
Lyle Menendez sem maradt csöndben a sorozat kapcsán, majdnem minden órában posztol valamit az ügyről a Facebookon. Egy posztjában egyenesen azt tanácsolja a követőinek, hogy ne nézzék meg a róluk készült sorozatot, egy másik posztjában pedig ezt nyilatkozta:
„Szóval, ezek az »írók/alkotók« felkeltek reggel, megették a kukoricapelyhüket, majd bementek egy irodába, ahol úgy döntöttek, hogy hazudnak a nemi erőszak túlélőiről, akik életük minden egyes napján szenvedtek. A »szakemberek« ezt pénzért tették. Milyen ironikus. Soha ne felejtsd el: az első tárgyaláson több bizonyíték volt a bántalmazásra, mint a legtöbb sikeres gyerekmolesztálási perben.”
Menendez ezzel arra utal, hogy a sorozat második részében Kitty és José szemszöge is megjelenik, ami gyökeresen megváltoztatja az addig felépített narratívát. A kezdetekben a gyilkos testvéreket áldozatokként, míg szüleiket, elsősorban Josét, igazi szörnyetegként ábrázolták, de a szülők hátterének bemutatása és mélyebb megértése fokozatosan árnyalja a karakterüket.
José Menendez múltja és jellemének komplexitása: A sorozat részletesen bemutatja José Menendez életének korai szakaszát, például kubai származását és az emigráció okozta traumákat. A történet rámutat arra, hogy José rendkívül nagy nyomás alatt élt, hogy sikeres legyen, miután menekülnie kellett hazájából, és új életet kellett kezdenie az Egyesült Államokban. Ez az állandó megfelelési kényszer és a kudarcoktól való félelem megkeményítette őt, ami magyarázatot adhat rideg és kontrolláló szülői módszereire. Az epizódokban láthatóvá válik, hogy José, bár zsarnoki volt, maga is mélyen gyökerező félelmekkel és belső bizonytalanságokkal küszködött, ezt tükrözte sikerhajhászása és a családja feletti dominancia keresése.
Kitty Menendez mentális állapota és instabilitása: Kitty Menendez karakterét szintén árnyaltabban mutatja be a sorozat, különös tekintettel mentális egészségére és érzelmi problémáira. Az epizódok során feltárul, hogy Kitty hosszú ideig depresszióval és önértékelési problémákkal küszködött, amelyek többek között férje domináns, érzelmileg távolságtartó személyiségéből és saját sikertelenségeiből fakadtak. Az egyik jelenetben például láthatjuk, hogyan próbálja fenntartani a tökéletes család látszatát, miközben legbelül szenved, magányos és érzelmileg labilis. Ez a pszichológiai háttér jobban megérteti a nézőkkel, miért nem tudott hatékonyan beavatkozni a családon belüli problémákba, és miért engedte, hogy a dolgok kicsússzanak a keze közül.
Ryan Murphy, reagálva Menendez kijelentésére, kifejtette, hogy az esetben négy ember volt érintett, és kettő közülük már nem él. Négyféle igazságból csak kettő kap hangot, pont ezért a szülők nézőpontját is ugyanolyan fontosnak tartották, és mint történetmesélők, kötelességük volt az ő perspektívájukat is bemutatni a kutatásaik alapján.
Felesége, Tammi Mendendez közösségi oldalán Erik is reagált a sorozatra:
„Azt hittem, már magunk mögött hagytuk a hazugságokat és a Lyle-ról alkotott torz, lejárató karakterábrázolásokat, amelyeket a sorozat groteszk és nyilvánvaló valótlanságokkal karikatúrává formált. Csak arra tudok gondolni, hogy mindezt szándékosan tették. Nehéz szívvel mondom, nem hiszem, hogy Ryan Murphy ennyire félreértené és pontatlanul ábrázolná az életünk tényeit anélkül, hogy mögötte rossz szándék ne lenne.”
Azt is hangsúlyozza, hogy szörnyű történetét Murphy Lyle és az ő karakterének megbotránkoztató ábrázolásával, valamint szégyenletes rágalmakkal támasztja alá.
„Nem elég az igazság? Hadd álljon meg az igazság a maga erejével. Mennyire lehangoló látni, hogy egyetlen ember hatalma képes évtizedek munkáját aláásni a gyerekkori trauma megértésében. Az erőszak soha nem lehet válasz, soha nem megoldás, és mindig tragikus”
– folytatja Erik Menendez.
A Szörnyetegek: Lyle és Erik Menendez története című sorozat nem pusztán a Menendez testvérek ügyének történéseit kívánja bemutatni, hanem sokkal inkább arra törekszik, hogy a nézők érzelmileg és pszichológiailag átéljék az eseményeket, mintha ők maguk is külső szemlélők lennének, akik annak idején követték az ügyet. A sorozat látszólag ügyel arra, hogy a nézőket ne csak a gyilkosságok tényszerű leírásán keresztül vonzza be, hanem megmutassa az ügy körüli összetett társadalmi reakciókat, a média szenzációhajhászását, a bírósági drámát, és azokat a pszichológiai tényezőket, amelyek a testvérek tetteit befolyásolhatták. Az emberek annak idején nap mint nap követték a tárgyalásokat, és a testvérek körül kialakult mítoszok és pletykák még inkább erősítették az ügy körüli hírverést. A sorozat ezeket az elemeket is felhasználja, hogy a nézőt belevonja abba a kollektív élménybe, amit az amerikai társadalom akkoriban átélt.
A Menendez testvérek, Lyle és Erik, jelenleg is életfogytiglani börtönbüntetésüket töltik, miután 1996-ban bűnösnek találták őket szüleik meggyilkolásában. A börtönéletük mellett a magánéletük sem alakult eseménymentesen, mindketten megnősültek a rácsok mögött. Lyle 1996-ban házasodott meg, de a kapcsolat válással végződött. 2003-ban újra megnősült, felesége Rebecca Sneed. Erik 1999-ben vette el Tammi Saccomantót, akitől az említett X-poszt is származik.
Miután a testvéreket különböző börtönökbe helyezték el, több mint húsz évig nem találkozhattak, 2018-ban azonban sikerült elérniük, hogy egy intézménybe kerüljenek Kaliforniában, a Richard J. Donovan Correctional Facility nevű börtönbe. Ez érzelmileg hatalmas megkönnyebbülést jelentett számukra, hiszen most már együtt tölthetik le a saját szüleik brutális meggyilkolása miatt kiszabott büntetésüket.